Annons

Vad kommer hända med alla miljontals obsoleta DSLR:er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malcao

Avslutat medlemskap
Om jag har förstått rätt så använde Apple samma ljud i iPhone som man alltså hade använt i Macintosh i ganska många är.
Säkert så men Mac hade vid den här tidpunkten inte något kameraljud vad jag vet, kanske var det ljudet till Apple QuickTake som kom från AE-1? Kom 1994 och en av de första digitala kamerorna för konsumenter.
Här ljudet av Canon AE-1, jämför med iPhone och för mig känns det inte som samma ljud, men ljud kan redigeras och tar man bort spegelklonket så kanske det låter mer lika?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Säkert så men Mac hade vid den här tidpunkten inte något kameraljud vad jag vet, kanske var det ljudet till Apple QuickTake som kom från AE-1? Kom 1994 och en av de första digitala kamerorna för konsumenter.
Här ljudet av Canon AE-1, jämför med iPhone och för mig känns det inte som samma ljud, men ljud kan redigeras och tar man bort spegelklonket så kanske det låter mer lika?
Från länken i inlägg #70: ”… It comes from Reekes’ old 1970s Canon AE-1 that he purchased in high school. He recorded his camera and then slowed down the shutter speed in order to build the custom sound.… ”.

Ljudet är alltså manipulerat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Och baserat på mina egna minnen om dåtiden ramlar diabilder in bland de två procent som skulle kunna kallas ”seriöst fotointresse”.
Motorcykelgängen och liknande brukar skryta om att de är enprocentare. Det var ju tur att jag hamnade i tvåprocentgruppen i stället. Jag har fortfarande en fungerande Leitz Pradovit.
Med den lärde jag mig att mer än två magasin, alltså hundra bilder, ska man inte visa. När man släcker ner somnar hälften av publiken direkt, men för att hålla den andra halvan vaken får det vara lite liv i visningen och inte fler än hundra bilder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Slutarljud, hur var det egentligen i SVT barndom, då var endast Leica tillåten i studion för den var tystare än andra. Min Konica autoreflex T som var min första systemkamera dundrade som ett tröskverk, skrämde nog djur på flera km avstånd.
 

martley

Aktiv medlem
När Körslaget gick på TV för några år sedan så var det aldrig något problem att ta med kameran in i studion, jag gjorde det flera gånger. Så länge man inte använde blixt så var det inget som helst problem. Ljudnivån därinne var ändå så hög att det inte fanns en chans att höra ens den mest högljudda kaklosh-kameraslutaren. Det var live-sändning och hög stämning i studion i Värtahamnen. Vi brukade gå på insepelningarna tillsammans med en person med rörelsehinder, och fick därför sitta långt fram vilket gav bra kameraläge och riktigt bra närbilder med ett 200mm tele på en APS-C.

Angående prisraset på spegelreflexer så har det väl inträfffat lite redan. En Canon 90D t.ex. som jag suktat efter ett tag men anser vara för dyr för min ekonomi och ambitionsnivå har sjunkit från nästan 20.000 när den lanserades till ca 13.000 som ny enligt Prisjakt, och under 10.000 som begagnad, men jag hoppas att den sjunker lite till i pris, då kanske jag slår till. Det billigaste motsvarande spegellösa systemet ligger betydligt högre i pris plus att man antingen måste göra en större investering i objektiv eller kladda med en adapter, Den aspekten är troligtvis en orsak till att priserna fortfarande håller sig på den nivån de är, det finns fortfarande de som inte vill eller har råd att gå över till spegellöst.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Slutarljud, hur var det egentligen i SVT barndom, då var endast Leica tillåten i studion för den var tystare än andra. Min Konica autoreflex T som var min första systemkamera dundrade som ett tröskverk, skrämde nog djur på flera km avstånd.
Det gällde nog inte bara SVT. Och jag tror inte det var Leica som varumärke som var kravet. Men mötsökare. Leica var väl vanligast inom den grenen, så därför tänker vi att det var krav på just Leica.
Sedan finns ju faktiskt tvåögda spegelreflexkameror också. Rolleiflex exempelvis. Där behöver inte spegeln flaxa vid exponering så de är också tysta.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag bara undrar, kameraindustrin har förändrats radikalt de sista åren med övergången till spegellöst. Vad kommer hända med alla miljontals tillverkade dslr:er som inte kommer bli sålda? Varför reas de inte ut till vrakpriser? Tjänar tillverkarna mer på att ta tillbaka dom och skrota /återvinna materialet /kretskorten i dom?
Jag tycker alltså inte att dslr är sämre än spegellöst, skulle absolut kunna tänka mig att köpa tex en D5600 eller D5500 som backupkamera då jag haft flera instegs-dslr:er från Nikon och upplevt dessa som enormt pålitliga - men jag betalar helt enkelt inte överpris för föråldrad teknik.
Vadå obsoleta jag använder DSLR och kommer först övergå till spegellös om jag skaffar en begagnad Fuji GFX kamera. Jag skall nästa år köpa en D850. Jag fotograferar ej Video och vill ha en optisk sökare på FF. Har för mycket F-optik för att det skall löna sig att hyta ut optiken till S..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vadå obsoleta jag använder DSLR och kommer först övergå till spegellös om jag skaffar en begagnad Fuji GFX kamera. Jag skall nästa år köpa en D850. Jag fotograferar ej Video och vill ha en optisk sökare på FF. Har för mycket F-optik för att det skall löna sig att hyta ut optiken till S..
Inte ens pappas F2 från sjuttiotalet känns särskilt föråldrad eller frånsprungen egentligen, så länge som objektivsystemet fortfarande lever.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det gällde nog inte bara SVT. Och jag tror inte det var Leica som varumärke som var kravet. Men mötsökare. Leica var väl vanligast inom den grenen, så därför tänker vi att det var krav på just Leica.
Sedan finns ju faktiskt tvåögda spegelreflexkameror också. Rolleiflex exempelvis. Där behöver inte spegeln flaxa vid exponering så de är också tysta.
Mja... det vara bara ett inlägg för något år sedan då höga kameraljud var på tapeten såsom vi pratar om nu. Det svänger rejält tydligen om hur tyst kamerorna skall vara, det kan ju vara mycket kritik från testare i bland över för höga slutarljud.
 

apersson850

Aktiv medlem
... det kan ju vara mycket kritik från testare i bland över för höga slutarljud.
När jag nu skaffat min första spegellösa med utbytbara objektiv insåg jag att jag fick använda funktionen att syntetisera fram ett slutarljud. Först hade jag allt avstängt. Satt och pillade med kameran vid köksbordet när jag fått hem den. Insåg först att jag hade råkat ta en bild på väggen i köket av misstag. Kameran var ju helt tyst, så jag märkte inte när jag tog bilden. En liten stund senare insåg jag att jag faktiskt tagit 22 bilder på köksväggen.
Kameran var inte bara knäpptyst, den är snabb också.
Nu har jag satt igång ett litet "tjirp" när man trycker på knappen. Knappt något som någon annan hör, men jag hör det när jag har kameran i ansiktet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mja... det vara bara ett inlägg för något år sedan då höga kameraljud var på tapeten såsom vi pratar om nu. Det svänger rejält tydligen om hur tyst kamerorna skall vara, det kan ju vara mycket kritik från testare i bland över för höga slutarljud.
Aha, ok. Men fenomenet är inget nytt. Jag minns att man pratade om detta även på åttiotalet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Aha, ok. Men fenomenet är inget nytt. Jag minns att man pratade om detta även på åttiotalet.
Mja igen... Det var i SVT:s barndom 50-tal som någon då syftade på dom regler man hade då och han nämnde bland annat Leica. Det var nog stort på den tiden med TV och sändning, bilder av ivriga journalister skulle förstås tas stup i kvarten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mja igen... Det var i SVT:s barndom 50-tal som någon då syftade på dom regler man hade då och han nämnde bland annat Leica. Det var nog stort på den tiden med TV och sändning, bilder av ivriga journalister skulle förstås tas stup i kvarten.
Ok, så det var bara SR (som de hette på femtiotalet) som hade den regeln i hela världen? Det låter konstigt i mina öron.

och själv minns jag inte femtiotalet. Men jag minns åttiotalet då vi grabbar hemma på gården hade ett gemensamt fotointresse och pratade om den där regeln.
 

martley

Aktiv medlem
Ok, så det var bara SR (som de hette på femtiotalet) som hade den regeln i hela världen? Det låter konstigt i mina öron.

och själv minns jag inte femtiotalet. Men jag minns åttiotalet då vi grabbar hemma på gården hade ett gemensamt fotointresse och pratade om den där regeln.
Det jag kommer ihåg från de tv-inspelningar jag varit med på, och det är några stycken, eftersom min framlidna hustru gillade att gå på såna, så var det inte särskilt noga med att man var tyst eller hade en kamera som knäppte, speciellt vid live-sändningar, men även vid in spelningar, eftersom de mikrofoner som används är så välriktade att endast det som ska höras kommer med. Det var däremot tvärförbjudet med blixt eftersom man kunde blända tv-kamerorna, och det som var absolut förbjudet var att bära kläder med reklamtryck. Hade man det fick man ta av sig tröjan och vända den ut och in.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ok, så det var bara SR (som de hette på femtiotalet) som hade den regeln i hela världen? Det låter konstigt i mina öron.

och själv minns jag inte femtiotalet. Men jag minns åttiotalet då vi grabbar hemma på gården hade ett gemensamt fotointresse och pratade om den där regeln.
Jag du skojar med mig nu, jag nämner bara ett inlägg där skribenten mindes vissa regler från Sveriges och SVT:s barndom. Noterade nyss att Fröderberg nämner det samma om Leica när han berättar om nya Leica M11 som fotosidan har med i dag. Regler från övriga världen har jag ingen aning om för tillfället i alla fall. ( jobbigt i bland att ständigt googla för att söka sanningar eller påstående )- många vet när Gustav Vasa dog men ingen av tråddeltagarna levde väl då kan jag tro ;)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Enligt mig ska en kamera vara så tyst som möjligt, jag vill inte ha ett pistolskott varje gång jag tar en bild. Slutarljudet från centralslutarna på X100F eller XF10är acceptabelt och hörs inte om man är utomhus. Längtar tills elektroniska slutare med snabb utläsning (likt Nikon 1 systemet eller de skandalöst dyra Z8-Z9-modellerna) blir standard även på billigare och enklare kameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Min A77 har ett doft och bra slutarljud enligt mitt tyckande. Visst tusan har dämpade slutarljud alltid fått extra pluspoäng genom alla åren, lite som det klassiska bildörren som stänger doft vilket då skall tolkas som kvalitet i bilvärlden.

Det var nog första A9 som ställde till det med sina 20 ljudlösa skott vid den stora pressträffen, reklamen då var möjligheten till störnings fria bilder vid känsliga nerviga tillfällen ofta inom sportvärlden.
 
ANNONS