Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad kostar kalaset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ripper skrev:
Tänkte beställa ett
http://www.bhphotovideo.com/c/product/183198-GREY/Canon_2578A002_70_200mm_f_4_0L_USM_Autofocus.html
för $ 559.95
någon som vet hur man räknar ut vad jag får betala när jag har det hemma med tull och allt?

Jag tänkte bara meddela en liten men viktig detalj. Just den där versionen är gråimporterad. Det syns både i webbadressen (/183198-GREY/) och på produktsidan "Imported". Enligt vad jag förstått får du inte världsgaranti då. Leta efter samma objektiv på B&H fast märkt "USA" så ska det problemet vara löst.

Först och främst. Tullen på objektiv är 7%, på kameratillbehör 3%. Så du kan spara en liten slant genom att köpa till filter så brukar det gå på 3%.

Sedan när du valt frakt och har hela summan framför dig, så räknar du om det till svenska kronor, lägger på 3% och sedan lägger på 25% på det så har du totala priset.

Jag kom på också att det tillkommer någon administrativ avgift också som UPS tar ut. Så minst 5000 kr kan du räkna med.

zwc skrev:
Först och främst. Tullen på objektiv är 7%, på kameratillbehör 3%. Så du kan spara en liten slant genom att köpa till filter så brukar det gå på 3%.

Det hjälper inte. UPS räknar, enligt min erfarenhet, rätt.

Priset blir alltså (inkl UPS avgifter) ungefär 5300 kr. (Räknat på USA-varianten, inte gråimport.)

En enkel formel som fungerar som överslag är att ta dollarpriset gånger 10, det blir oftast lite i överkant men ger en hint.

munken skrev:
En enkel formel som fungerar som överslag är att ta dollarpriset gånger 10, det blir oftast lite i överkant men ger en hint.

Japp, det är en enkel formel men det slår ganska galet. Det går ju rätt lätt att räkna ut.
Exempel då man betalar med kreditkort:

Artikel i dollar: $1000
Frakt: $50
Totalt: $1050
Kurs $1=6,2 SEK (ungefär)
Svenska kronor blir då: 6.2*1050=6.510:-
Lägg till Tull & Moms ca 30%: 1,3*6.510
Då blir "kalaset" ca: 8.463:-

Den här uträkningsmodellen fungerade alldeles utmärkt när jag köpte grejor från B&H för några veckor sedan.

OBS! Som tidigare nämnt - köp de prylar som är märkta "USA" så att du inte missar garantin. VIKTIGT!

zwc skrev:

Sedan när du valt frakt och har hela summan framför dig, så räknar du om det till svenska kronor, lägger på 3% och sedan lägger på 25% på det så har du totala priset.

Du menar alltså att hela notan går på 3% tull, bara för att jag slänger på övriga fototillbehör som inte är gluggar? Det låter ju hur bra som helst! Tänkte nämligen satsa på en Canon EF-S 10-22 och en 580 EX Speedlite på B&H.

Ibland är dom sjyssta och skriver tillbehör istället för objektiv. HELA notan blir inte 3%, men tullen går ifrån 7% till 3%, vilket gör att du sparar 4%.

Jag fick betala innan leveransen, men jag har hört att det varierar ifrån gång till gång. Vissa har fått betala efter.

zwc skrev:
Jag fick betala innan leveransen, men jag har hört att det varierar ifrån gång till gång. Vissa har fått betala efter.

Man faktureras alltså?
En annan sak jag funderat på, är att jag sällan är hemma dagtid. När jag beställer från Posten, så hämtar jag på ett ombud när det passar mig. UPS levererar dock endast hem.
Vad händer om jag inte är hemma?

Många frågor... Jag vet. ;)

Det beror på vilket leveranssätt man väljer. UPS saver är endast 9-17 dagtid till den adress man valt.

Dock lyckades UPS inte hitta hem till mig, så jag fick åka till deras utkörningsställe och hämta skiten själv. ^^

Jag betalade också med kort i telefon, dom ringde upp mig och sa att avgiften skulle betalas.

zwc skrev:
Det beror på vilket leveranssätt man väljer. UPS saver är endast 9-17 dagtid till den adress man valt.

Dock lyckades UPS inte hitta hem till mig, så jag fick åka till deras utkörningsställe och hämta skiten själv. ^^

Jag betalade också med kort i telefon, dom ringde upp mig och sa att avgiften skulle betalas.

Okay. Jag tackar för hjälpen! =)
Antar att utkörningsstället är i Malmö då, om jag bor i Höör.

ANNONS