Annons

Vad påverkar skärpedjupet mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

cannik

Aktiv medlem
2,8 ger ett kortare skärpedjup än 4,0.
En fullformatsensor (t.ex 5DmkII) ger ett kortare skärpedjup än en APC-S sensor.

Men vilken av dom två påverkar mest på t.ex ett 100mm objektiv?
Och är påverkan lika oavsett brännvidd?
 

erro.se

Aktiv medlem
En FF-sensor ger i sig inte kortare skärpedjup.

Ett 100 mm objektiv fokuserat på 3 m avstånd ger samma skärpedjup oavsett vilken sensor som sitter i kameran.

Däremot... om du vill ta "samma" bild med en FF-kamera och en crop-kamera så måste du förändra någonting. Vill du ha samma perspektiv så får du stå på samma plats, och om du då använder 100 mm på cropkameran så får du använda 150 mm på FF-kameran. Samma bländartal ger då olika skärpedjup eftersom det är olika brännvidder. Eller... om du använder 100 mm på båda kamerorna så kommer bilden i cropkameran att beskäras 1,5 gånger mer så du får ett snävare utsnitt. Vill du ha "samma" bild så måste du backa med cropkameran och därmed fokusera på ett längre avstånd. Och därmed ett annat skärpedjup.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vill du ha "samma" bild så måste du backa med cropkameran och därmed fokusera på ett längre avstånd. Och därmed ett annat skärpedjup.
Nja, stämmer verkligen det? Vad jag har lärt mig är att varken brännvidd eller avstånd påverkar skärpedjupet. Istället beror det bara på två saker: bländare och avbildningsskala.

Dvs om du vill ta en bild där t ex en persons ansikte fyller bildrutan kommer skärpedjupet alltid att vara detsamma, oberoende av vilken brännvidd/avstånd du väljer, och påverkas bara av vald bländare.

Däremot påverkas givetvis perspektivet av vilken brännvidd/avstånd du väljer, men det är en annan sak.

Edit: Poängen med mitt resonemang alltså att det blir skillnad på skärpedjup när man tar "samma bild" med en "fullformats"-kamera respektive en cropkamera eftersom avbildningsskalan är olika (i och med att sensorerna är olika stora). Om man tar en bild med Canon 5D och 160 mm bländare 4 kan man ta samma bild med Canon 50D och 100 mm -- men måste öppna bländaren till 2,5 för att få samma skärpedjup.
 
Senast ändrad:

Arne S

Aktiv medlem
Jag tycker ju att ni båda har rätt eftersom det bara finns 2 faktorer som påverkar avbildningsskalan: brännvidd och avstånd.
Så, eftersom skärpedjupet bestäms av avbildningsskala och bländare påverkas ju såklart skalan om man ändrar avstånd eller brännvidd.

Det innebär att om man vill stå på samma avstånd med en APS-C som med en FF måste man minska brännvidden på APS-C för att få samma utsnitt. Minskad brännvidd ger längre skärpedjup (vid samma avstånd) och man måste då öka bländraröppningen för att kompensera för detta. Vilket inte alltid går...

//Arne
 
Senast ändrad:

JazzBass

Aktiv medlem
Jag tycker man också kunde skilja på skärpedjup och "oskärpemängd" eller vad man nu kunde kalla det. Är avbildningsskalan och bländaren samma men brännvidden olika (dvs man fotar på olika avstånd) så ska man ju i princip få lika stort skärpedjup om jag lärt mig rätt, men karaktären på oskärpan kommer att vara olika. Oskärpan blir mer framträdande med den längre brännvidden eftersom perspektivet blir mer komprimerat. Med lång brännvidd är det alltså lättare att isolera motiv från bakgrunden än med kort brännvidd.
 

cannik

Aktiv medlem
Hej,

både brännvidd och avstånd påverkar skärpedjupet.
Du kan beräkna det här: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Fast ännu hellre... ut och experimentera så får du se hur bilderna blir med
din kamera och ditt/dina objektiv!

/Ola
Jo nog har jag experimenterat alltid :) men nu var det skillnaden mellan min (30d) och en fullformatskamera som 5D2 som var av intresse. Jag kollade in den där sidan och om jag
inte förstår fel så får man ett STÖRRE skärpedjup med 5D2.

100mm f4 avstånd till objekt 200cm Depth of Field

5D2=9.12 cm
30D=5.78 cm

Jag trodde att det var tvärtom.
 

ErlandH

Aktiv medlem
100mm f4 avstånd till objekt 200cm Depth of Field

5D2=9.12 cm
30D=5.78 cm

Jag trodde att det var tvärtom.
Jag såg också det där, och tycker det är obegripligt. Skärpedjupet borde väl vara exakt detsamma. Hur kan det ändras, när det enda man förändrat är beskärningen av den bild objektivet projicerar i kameran (alltså olika storlek på sensorn)? Allt som kan påverka bilden är ju detsamma: optik, bländare, avstånd.

Nån som kan förklara?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Blir det inte så p.g.a. olika "circle of confusion"? Den är snävare angiven på en aps-c...
 

Arne S

Aktiv medlem
Är det verkligen så?
Teoretiskt är det ju så, men kanske inte i praktiken eftersom vi får olika utsnitt vid samma avstånd beroende på kameran.

Den bildcirkel som objektivet skapar i sensorplanet är ju densamma, oavsett sensorstorlek. Om sensorn är lite mindre (APS-C) kommer den dock inte att kunna registrera lika mycket av bildcirkeln, ytterkanterna blir "bortcroppade". Men den del som registreras är exakt densamma oavsett sensor och skärpedjupet blir då detsamma.

Men... för att du ska kunna få exakt samma bild, hela bildens utsnitt, måste du backa med APS-C-kameran, då får du även med de delar i ytterkanten som tidigare "croppades". Detta innebär att avståndet till objektet ökar och därmed också skärpedjupet. Därav säger man ofta (kanske felaktigt?) att en mindre sensor ger ett längre skärpedjup.

//Arne
 

Arne S

Aktiv medlem
Blir det inte så p.g.a. olika "circle of confusion"? Den är snävare angiven på en aps-c...
Och det beror väl i sin tur på att en bild från en mindre sensor måste förstoras mer för att bli lika stor som från en FF? Eller är jag fel på det?

Ex: En bild som från början är registrerad på 24 X 36 mm och som ska förstoras till 10X15 cm kräver ju lägre förstoringsgrad än den som kommer från en APS-C. Större förstoring innebär ju att eventuell oskärpa kan ses tidigare vid ett visst givet avstånd.


Jag kanske tänker fel?

//Arne
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Så, eftersom skärpedjupet bestäms av avbildningsskala och bländare påverkas ju såklart skalan om man ändrar avstånd eller brännvidd.
Skärpedjupet påverkas också av ytterligare en parameter; hur stor oskärpecirkel man accepterar.

Om man skriver ut på papper i 10cm*15cm eller tittar i Photoshop vid 100% påverkar alltså skärpedjupet. :)
 

Arne S

Aktiv medlem
Skärpedjupet påverkas också av ytterligare en parameter; hur stor oskärpecirkel man accepterar.

Om man skriver ut på papper i 10cm*15cm eller tittar i Photoshop vid 100% påverkar alltså skärpedjupet. :)
Jajamen, håller med och det var lite det jag tänkte på i inlägg #13. Men vad jag förstår är det en standard man använder för att sätta de gränserna. Sedan kan ju du och jag uppleva oskärpa på helt olika sätt, dvs vad du eller jag accepterar. Men oavsett det så är den faktiska bilden densamma.

//Arne
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad man upplever som oskärpa är beroende på hur mycket man förstorat och på vilket avstånd man betraktar bilden.
Normalt sett måste man ha kortare brännvidd för att få en likadan bild med APS-C, vilket gör att den får längre skärpedjup. Jämför man med samma brännvidd blir det missvisande, eftersom bilderna blir olika, eller så får man "manuellt" beskära bilden från FF, och då blir det precis likvärdigt.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tittar man på skillnaderna i oskärpecirklarnas storlek i dof-kalkylatorn som det länkades till ovan så är det en faktor ~1,6 som skiljer från aps-c upp till ff.

Vid utskrift på papper i t.ex. a4-format så lär man ta med den faktorn för att få samma skärpedjup mellan aps-c och ff.

På skärm normaliseras kameran pixlar till skärmens pixlar så att de blir lika stora oavsett om de kommer från en ff eller en aps-c och då skall man nog inte använda den faktorn...eller
 

elbe

Avslutat medlemskap
Vad man upplever som oskärpa är beroende på hur mycket man förstorat och på vilket avstånd man betraktar bilden.
Normalt sett måste man ha kortare brännvidd för att få en likadan bild med APS-C, vilket gör att den får längre skärpedjup. Jämför man med samma brännvidd blir det missvisande, eftersom bilderna blir olika, eller så får man "manuellt" beskära bilden från FF, och då blir det precis likvärdigt.
Du har helt rätt Anders!
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det finns rent fysiskt bara två saker som påverkar upplevt skärpedjup, om vi ska hålla oss på en åtminstone rimlig nivå av optisk teori.

1. Ingångspupillens diameter (förenklat då brännvidd genom F-tal)
2. Bildvinkeln som fångas på sensorn.

Allt annat utöver dessa två är egentligen bara omskrivningar eller omräkningar av dessa två parametrar.

Det enda som utöver dessa två kan påverka hur ett skärpedjup bildas är objektivets aberrationer (CA, SA, dålig centrering osv) - ett riktigt jättedåligt, oskarpt objektiv kan ge intryck av att ha ett lite längre skärpedjup eftersom egentligen inget i bilden är skarpt. Referensen "så här är det när det är skarpt" ändras, och då ändras också "så här mycket oskarpare måste det bli för att jag ska tycka att jag är utanför DoF".

Anledningen till att man får ett annat skärpedjup när man byter kameraformat (sensorformat) är att bildvinkeln ändras, men eftersom objektivet rent fysiskt fortfarande är exakt samma (det händer inga magiska omvandlingar inne i ett objektiv bara för att du sätter det på en annan kamera...) är ju ingångspupillen densamma.

Arne skrev egentligen precis samma sak, men med två andra saker som "referens", brännvidd och avstånd. Tyvärr kräver dessa två referenser att man låser en tredje sak också för att de ska bli "funktionella" - bildvinkeln.

APS 50mm F/2.8 > 25.4º bildvinkel, 18mm ingångspupill
FF 80mm F/4.5 > 25.4º bildvinkel, 18mm ingångspupill

-bilderna blir lika. Om du använder samma F-tal på FF:
FF 80mm F/2.8 > 25.4º bildvinkel, 29mm ingångspupill

29mm är en bra bit mer än 18mm - skärpedjupet blir kortare.
 
ANNONS