Annons

Vad räknas som "Large Body Camera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
På fredag nästa vecka ska jag på en konsert på the Wiltern här i Los Angeles.
Vill gärna ha med mig min nikon d80 med mitt 50mm objektiv. Hade med mig de till the orbit room i Grand Rapids, MI. och tyckte jag fick ganska schyssta resultat från att stå längst fram i publiken!

När jag tweetade arenan och frågade vad man får ha med sig, om det bara är små digitalkameror eller om man får ha med sig, som jag uttryckte mig; Consumer nikon d80.

Svaret jag fick var att "Anything but professional large body cameras are allowed" Vad räknas som large body? Folk har så olika syner på vad som är professionellt och inte. Så fort de har utbytbart objektiv osv.

Jag har Nikon d80 som sagt, tror ni de tänker de som en large body professional? Enligt nikon står den under consumer camera.

Åsikter?
 

OINK

Aktiv medlem
Skulle inte förvåna mig om de syftar på systemkameror i allmänhet.
Jo de är de jag är lite rädd för.
Igår när jag va på The Roxy Sunset Strip så sa de bara "no professional cameras (interchangeable lenses)"
denna arena nämnde dock large body o inget annat... Kanske får ta och slå de en signal i veckan.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Svaret jag fick var att "Anything but professional large body cameras are allowed" Vad räknas som large body? Folk har så olika syner på vad som är professionellt och inte. Så fort de har utbytbart objektiv osv.
I mina ögon är tolkningen ganska glasklar: Det är kameror som Canons 1-serie eller Nikons ensiffriga modeller (D1, D2, D3, D4) det handlar om. Risken är nog stor att en vanlig systemkamera med batterigrepp uppfattas som en sådan, så det kan vara en bra idé att lämna eventuella batterigrepp hemma. Samma sak med ett stort objektiv som ser "proffsigt" ut (dvs just att det är stort, tungt och ser dyrt ut).

Visst kan någon enskild vakt få för sig att det handlar om systemkameror i allmänhet, men jag tvivlar starkt på att den som skrev till dig avsåg det: Då hade de antagligen sagt det rakt ut - "SLR cameras" eller något liknande på engelska vanligt uttryck. Just att de säger "professional" och "large body" är en precisering som tyder att den som svarade hade något speciellt i åtanke.

Tänk också så här: Dels vill de inte ha arbetande fotografer som smiter in utan att ackreditera sig, arrangören vill ha viss koll på vad och hur mycket sådana fotar. Dels vill ingen arrangör ha besökare som bär på allt för stora, tunga och kantiga saker i en folksamling (publiken) som kan hamna i panik vid en utrymning eller liknande. Kort sagt: Inga stora tunga kameror (och objektiv) och inga stativ (inte ens enbens).

Men det bästa är väl att som du var inne på att ringa dem - och om du är mycket försiktig, be dem skicka ett mejl/fax/brev som du kan ha med dig att visa upp för eventuella vakter. En utskrift eller ett brev från arrangören brukar lugna ned även de mest misstänksamma vakter.
 
ANNONS