Annons

Vad ska jag välja för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbob

Medlem
Hej,
jag har en helt vanlig kompaktkamera med några år på nacken Olympus tror jag med typ 35-70 mm zoom.
Nu håller jag på att planera en resa till Malaysia som ska ske under våren, vad ska jag ha för film för att få finast bilder från resan?
(Mycket sol och förhoppningsvis vackra färger?

//Robert

Det lär ju vara gott om ljus där, så en långsam film på högst 100ISO borde passa bra.

Hm,
Så om jag förstått det hela rätt ska man ha ett lågt ISA tal för ljusa miljöer?

Finns det någon bra butik i stockholmsområdet där det inte slutar som vanligt med att jag går i väg med ett trepack "tråkfilm"?

Vad kostar en sjysst rulle?

//Robert

Lågt ASA-tal, eller ISO som det heter numera ger mycket skarpare och finare bilder. Ju lägre ISO ju finare korn. Ju lägre ISO ju mera ljus, eller längre slutartider, krävs för exponeringen.

Jag vet inga butiker i Stockholm men http://www.scandinavianphoto.se har bra priser tycker jag.

Jag skulle tagit med mig en hel massa rullar Fuji Reala 100 (bra tryck i färgerna, dock verkliga och nyanserade, fint korn, bra hudtoner, medelhög kontrast) och några rullar Kodak Portra 400 UC (dyr, snabb, superfint korn, extremt mättade färger, medelkontrast) för tillfällen när du inte har tillräckligt med ljus eller vill ha mera färg.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto