Annons

Vad ska man välja igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sampo skrev:
Men klarar alla dessa kameror det jag vill ha kameran till?
Eller blir det att jag måste spara ihop mer pengar för att den ska bli duglig?

Så måste man väl kolla lite på objektivet med? Men vad sjutton väljer man där....

Om vi börjar med att fråga:

Hur stor erfarenhet har du av fotografi?
Vad menar du med "klarar av?", vad har du tänkt dig?

I korta drag så kan du göra allt med de billiga som du kan göra med dem i prisklassen över. Dessutom så ger dom ungefär samma bildkvalite (med likvärdig optik). Skillnader finns med de ligger oftast på den ergonomiska biten & kvalitetskänsla.

Ang. optik så är det det viktigaste, berätta vad du tänkt dig att fotografera mest så kanske vi kan råda dig.

//Larsa

EDIT: Sen så är det en fördel om du bestämmer dig för ett kamerahus innan vi kan råda dig i optikvalet...

Senast ändrad:
Vad gäller bildkvalité klarar alla kamerorna (husen) nog dina krav. Det som sätter gränsen för bildkvalitén är nästan alltid objektivet.

Tänk på att kamerahuset bara är en del av av det hela. Räkna med att behöver köpa åtminstone två-tre objektiv för att vara "allround". Vidare kanske du behöver en riktig blixt, några filter, en väska etc.

Hej!

Jag har väl inte så stor erfarenhet.. lånat någon kamera ibland då och då..
och har blivit fast och älskar att fotografera.

Men eftersom det blir så sällan så känner jag att jag måste köpa en egen om jag ska kunna utveckla mig och lära mig mera.

Och eftersom framtiden ser ut som bl.a fotograf känns det som jag vill köpa en bra kamera redan från början.
Och eftersom kunskapen sviker i alla tekniska bitar och sådant är det nog smart att fråga på ett sådant här forum :)

Har redan endel "jobb". Där jag ska ta bilder som ska va med i tidningar och brochyrer bl.a.
Jag ska även ta bilder som ska kunna förstoras ganska rejält som folket kan ha som tavlor på väggen.. ja.. ni vet.
Det framförallt.. och det jag tar kort mest på är djur, naturen, olika sporter vilket innebär endel rörelser och inne i en fotostudie framförallt.

Jag villa att bilderna ska bli skarpa och fina och hålla måttet för tryck.

Har iof kollat lite på Fujifilm FinePix S3 Pro, men kanske lite i dyraste laget..

Så det jag undrar är om ni har tips på ett bra kamerahus med passande optik.

Nikon eller Canon

Om du har drömmar om att arbeta som fotograf i framtiden så skulle jag klart rekommendera en av dessa. Om du undan för undan bygger upp en samling fina gluggar så kan du byta hus om några år utan att det kostar dig allt för mycket.

Eftersom jag har nikon och kan lite om det systemet skulle jag råda dig till följande:

Nikon D70 plus kitglugg 18-70 ca 10 000kr
Sigma 70-200/2.8 ~8000kr
Nikon 50/1.8 ~1000kr

Då har du en samling som täcker det mesta. På sikt kanske du vill komplettera med ett makroobjektiv.

Tänk på att du kan hitta all kamera utrusting begagnad här på fotosidan eller blocket då blir det lite billigare.

Något man kanske inte tänker på som nybörjare är hur fokusen fungerar men det är otroligt viktigt vid rörliga motiv.

Nikon har gluggar med beteckningen af-s som har snabb autofokus sigma kallar sin motsvarighet hsm och canon kallar sin snabba autofokus usm. Nöj dig inte med mindre om du skall fota snabba motiv.

Lycka till

Mvh
Martin

Re: Nikon eller Canon

Norfen skrev:
Om du har drömmar om att arbeta som fotograf i framtiden så skulle jag klart rekommendera en av dessa. Om du undan för undan bygger upp en samling fina gluggar så kan du byta hus om några år utan att det kostar dig allt för mycket.

Eftersom jag har nikon och kan lite om det systemet skulle jag råda dig till följande:

Nikon D70 plus kitglugg 18-70 ca 10 000kr
Sigma 70-200/2.8 ~8000kr
Nikon 50/1.8 ~1000kr

Då har du en samling som täcker det mesta. På sikt kanske du vill komplettera med ett makroobjektiv.

Tänk på att du kan hitta all kamera utrusting begagnad här på fotosidan eller blocket då blir det lite billigare.

Något man kanske inte tänker på som nybörjare är hur fokusen fungerar men det är otroligt viktigt vid rörliga motiv.

Nikon har gluggar med beteckningen af-s som har snabb autofokus sigma kallar sin motsvarighet hsm och canon kallar sin snabba autofokus usm. Nöj dig inte med mindre om du skall fota snabba motiv.

Lycka till

Mvh
Martin

Tack för lite utförligare svar!
Sådana är bra när man är nybörjare :)
Ska kolla upp det du sa.

Ett sent svar, men bilden som heter mu.jpg innehåller denna info:

2005:06:20 16:46:00
42mm
1/4000 sec, f/2,8
Mode: Av
Metering: Multi-segment
ISO: 1600
Flash: Off
File size: 116KB
Image size: 292 x 456
Color profile: Adobe RGB (1998)

Du börjar i fel ände Ewa.

Börja med att skaffa Canon KonicaMinolta Nikon Olympus Pentax broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du vill ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begangat. Se över begagnatmarknaden helt enkelt.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Pentaxobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag.

Canon säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon.

När du har gjort detta, då är det dags att titta på kamerahus. Känn på de märken som du fortfarande väljer mellan i verkligheten.

Själv kan jag inte byta märke, det skulle innebära en ekonomisk katastrof.

Det gäller att inse att man väljer ett kamerasystem idag som du i princip kommer att leva med resten av livet. Om man inte lever på sin fotografi. För då kan man alltid investera om. Det är ju kunden som betalar. (Du som får mindre mat på bordet)

Lycka till
/Erik

Ville bara berätta hur jag gick till väga när jag valde ! Jag klämde o provade menyerna och tog nåra bilder med dom jag var intresserad av . Den jag fastnade för var nikon D70 ! det föll på knapparnas plasering(2 skroll en bländar ratt o en tid ratt) o menyn som var lätt att förstå , den låg perfekt i handen o bra kitt glugg .

chisel skrev:
Ett sent svar, men bilden som heter mu.jpg innehåller denna info:

2005:06:20 16:46:00
42mm
1/4000 sec, f/2,8
Mode: Av
Metering: Multi-segment
ISO: 1600
Flash: Off
File size: 116KB
Image size: 292 x 456
Color profile: Adobe RGB (1998)

Jag såg det oxå när jag kollade ;]
Det som gör mej mest förvirrad är att jag är till 99% säker på att jag valde 100...
Tydligen klantade jag till det på något sätt :S
Eller så var kameran elak :p

Erik Schalin skrev:
Du börjar i fel ände Ewa.

Börja med att skaffa Canon KonicaMinolta Nikon Olympus Pentax broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du vill ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begangat. Se över begagnatmarknaden helt enkelt.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Pentaxobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag.

Canon säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon.

När du har gjort detta, då är det dags att titta på kamerahus. Känn på de märken som du fortfarande väljer mellan i verkligheten.

Själv kan jag inte byta märke, det skulle innebära en ekonomisk katastrof.

Det gäller att inse att man väljer ett kamerasystem idag som du i princip kommer att leva med resten av livet. Om man inte lever på sin fotografi. För då kan man alltid investera om. Det är ju kunden som betalar. (Du som får mindre mat på bordet)

Lycka till
/Erik

Tack för ditt svar!
Finns det någonstans där man kan lära sig "allt" om objektiv.. som nybörjare känns det som det är en hel del man måste lära sig :S

Ja.. kompisen som jag brukar låna kamera av har ju canon... därför jag funderade på om man skulle köra en 350 iaf...
Fast jag känner mej lite sugen på Nikon... eller FujiFilm.. äsch.. svårt att välja ju...

Hej Ewa!

Jag var precis i din situation for nagra manader sedan. Jag hade da en CANON IXUS 400 (inkopt julen 2003) som jag bar med mig dagligen och i princip ocksa anvnade dagligen. Jag kande mig mer och mer begransad coh ville kopa nagot battre. Efter manader av funderingar bestamde jag mig for en Canon 20D. Varfor Canon? Helt enkelt for att jag hade vant mig vid Canon.

Nar det gallde objektiv var jag glatt okunning men hade nagra ideer om att man skulle ha lite "zoom" men samtidigt kunna anvanda vidvinkel. Detta innebar att jag snabbt bestamde mig for att inkopa ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv.

Jag var glad och nojd och fotade pa...men insag att det var ett elande att ta bilder nar ljuset var taskigt (svagt). Detta fick mig att kopa ett Canon EF 50mm f/1.4 USM objektiv. En fast branvidd sa ingen zoom..MEN kandes skont med ljuskansligheten.

Dock saknade jag "zoom" kanslan och gick och kopte ett Tokina AT-X 80-200mm f/2,8. Det var billigt..och det var TUR! Jag gillar branvidden och det laga blandarvardet...dock ar jag kankse inte helt nojd med kvaliteten. Alla som sager att man skall lagga stalar pa objektiv har ratt!

Till sist... hur anvander jag mina objektiv? Jag springer mest omkring och fotar gatuliv och anvander Tokina nar jag vill vara diskret (dvs fota pa avstand, man ser INTE diskret ut med ett sadant objektiv pa kamerna), annars oftast Canon EF-S 17-85.

Om jag gar ut med kameran pa kvallen blir det
Canon EF 50mm f/1.4 USM om jag vill fota manniskor, annars de andra med stativ.

Jag ar en GLAD amator och kanner att det finns mycket att lara. Dock kanns det som dessa objektiv kan jag ha for att lara mig mer/ utvecklas coh sedan kopa fler objektiv. Nu star en hyfsad blixt pa inkopslistan

Slutligen...kamerna och utrustning ar viktig, MEN fotografen ar viktigast! Man kan nog inte "kopa" sig till ett bra foto sa att saga.

Lite bilder:
http://2dogs.fotopages.com
http://www.flickr.com/photos/2_dogs

Mycket snack, hoppas det kan vara till ngn hjalp.

Andreas

Ska dra mitt råd till stacken...

Jag tycker inte att man ska köpa det kosmetiskt finaste och dyraste kamerahuset. Utvecklingen går för fort för att hinna dra nytta av det innan det är förpassat till historien. Detta givet att det inte är en funktion som krävs. Se i stället till det du har tänkt dig att huvudsakligen fotografera.

Är det snabba skeenden som ishockey, fotboll, , är det en kamera som matar på bilder i rask takt som krävs. Då är det 30-40 000 som krävs för huset.

Är det porträtt, landskap, partaj, så fungerar vilken kamera som helst.

En anan fråga att fundera på är hur stadig du är på handen. Själv darrar jag som ett asplöv vilket gör att bilder tagna med tiden 1/brännviden är omöjliga att få skarpa. Kan lösas med stativ eller elektrisk anordning som stabiliserar bilden.

Jag fotograferar oftast det som är statiskt, men har på senare tid börjat fotografera människor i rörelse. Det har lett till att minnuvarande kamera Canon EOS 300D börjar hämma mig. Det har tagit två år att nå dit. När den köptes fanns det en kamera som hette 10D, som idag motsvaras av 20D och 300D av 350D.

Jag valde att satsa på optik som motsvarade mitt behov, jag kunde tack vare att kameran var billigare köpa mer eller bättre optik och andra tillbehör än vad jag kunde ha gjort annars. Detta mot att offra några procent av motiven, blev de andra motiven bättre än vad de skulle ha blivit med samma ekonomiska ramar.

Mitt råd blir därför en kamera som t ex Canon EOS 350D, Nikon D50 eller KM Dynax 5D. Till detta en optik t ex Tamron 28-75/28 och något för vidvinkeln 18-50. Tamrongluggen är samma som KM säljer som original. En extern blixt t ex Sigma EF-500 DG SUPER gör ett bra jobb. Som alltid tycker jag att använda grejorna ett tag och se vad som fattas, för att sedan fylla på. Prylarna som köps ska ju användas. Hemma på hyllan gör de ingen nytta. Du upptäcker vilka motiv du missar och som du absolut ville kunna ta och vilka som går att lösa på ett annat sätt.

En reflexskärm av en kartongskiva med vitt papper och aluminiumfolie är billig och mycket använbar till alla fotografering, lika så en kamrat och entermos med fika.

ANNONS
Götaplatsens Foto