Hej Ewa!
Jag var precis i din situation for nagra manader sedan. Jag hade da en CANON IXUS 400 (inkopt julen 2003) som jag bar med mig dagligen och i princip ocksa anvnade dagligen. Jag kande mig mer och mer begransad coh ville kopa nagot battre. Efter manader av funderingar bestamde jag mig for en Canon 20D. Varfor Canon? Helt enkelt for att jag hade vant mig vid Canon.
Nar det gallde objektiv var jag glatt okunning men hade nagra ideer om att man skulle ha lite "zoom" men samtidigt kunna anvanda vidvinkel. Detta innebar att jag snabbt bestamde mig for att inkopa ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv.
Jag var glad och nojd och fotade pa...men insag att det var ett elande att ta bilder nar ljuset var taskigt (svagt). Detta fick mig att kopa ett Canon EF 50mm f/1.4 USM objektiv. En fast branvidd sa ingen zoom..MEN kandes skont med ljuskansligheten.
Dock saknade jag "zoom" kanslan och gick och kopte ett Tokina AT-X 80-200mm f/2,8. Det var billigt..och det var TUR! Jag gillar branvidden och det laga blandarvardet...dock ar jag kankse inte helt nojd med kvaliteten. Alla som sager att man skall lagga stalar pa objektiv har ratt!
Till sist... hur anvander jag mina objektiv? Jag springer mest omkring och fotar gatuliv och anvander Tokina nar jag vill vara diskret (dvs fota pa avstand, man ser INTE diskret ut med ett sadant objektiv pa kamerna), annars oftast Canon EF-S 17-85.
Om jag gar ut med kameran pa kvallen blir det
Canon EF 50mm f/1.4 USM om jag vill fota manniskor, annars de andra med stativ.
Jag ar en GLAD amator och kanner att det finns mycket att lara. Dock kanns det som dessa objektiv kan jag ha for att lara mig mer/ utvecklas coh sedan kopa fler objektiv. Nu star en hyfsad blixt pa inkopslistan
Slutligen...kamerna och utrustning ar viktig, MEN fotografen ar viktigast! Man kan nog inte "kopa" sig till ett bra foto sa att saga.
Lite bilder:
http://2dogs.fotopages.com
http://www.flickr.com/photos/2_dogs
Mycket snack, hoppas det kan vara till ngn hjalp.
Andreas