Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man vara uppmärksam på när man köper begagnade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte bara höra vad ni kollar speciellt noga på när ni köper begagnade objektiv.

Optikens kondition (inga synliga repor etc), att zoom etc löper lätt. Hörde av någon att man kunde kolla om anti-reflexbehandlingen blivit skadad genom dåliga rengöringsmedel. Objektivet skulle då få en "blåaktig" nyans. Stämmer detta?

Andra tips?

Jag lärde mig, empiriskt tyvärr, att kolla bländarens funktion. På Nikonobjektiv sticker den lilla armen som styr bländaren ut lite från objektivfattningen och kan lätt drabbas av lite yttre våld vilket på min glugg gjorde att armen blev lite sned och bländaren hängde sig i nerbländat läge. Vid köpet, som gick lite hastigt, var jag mest intresserad av att kolla skärpan på full bländare och märkte inte problemet. Kostnad för reparation, ca 3 lax. Nu funkar det dock fint. Canon har en annan lösning och där är risken för just detta problem mindre om jag fattat rätt.

Tja...

/björn

ANNONS
Götaplatsens Foto