Annons

vad skall man köpa i telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)
ZoMbiE skrev:
Fotar inte hundar... Autofokusen är alldeles perfekt tycker jag.
Tung som en stridsvagn, heh jaa kanske det - beror ju vemn som håller i kameran kanske...

Nu var det ju så att trådskaparen sökte ett objektiv för att fota bla, sina hundar med....

Visst är 2.8 i ljusstyrka bra att ha ibland, men det är även ett lite mindre ljusstarkt lätt och smidigare objektiv som är betydligt enklare att hantera på frihand. Vad som är bäst beror väl på vad det skall användas till, och för att fota rörliga motiv på frihand som tex hundar är 70-200 4L helt överlägset, enlig min mening i allafall.

Jag köpte en Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II till min eos 300d. Vilen jag är riktigt nöjd över. Men denna optik kräver dock stativ när man kommer över 200mm.

Om det är hundar som ska fotograferas så kan jag vidarebefodra erfarenheter och köp från en yrkesfotograf som lever på att fota hundar.

Hon körde med ett 70-200/4L för att det passade mycket bra till detta ändamålet. Dels för snabbheten i AF och dels för att det var smidigare än de ljusstarkare alternativen. jag frågade varför hon inte körde med 2,8L. Hon tyckte helt enkelt den var för långsam. Piratgluggar var det ingen diskussion om.

Personligen tycker jag också 70-200/4 låter som ett bra val. Märkesgluggen håller högre kvalitet än sigma och dessutom ett rejält högre andrahandsvärde. Snabbare autofocus och högre byggkvalitet är ju inte heller så tråkigt.

/Peter

Vad är det för Sigma 70-210 2.8 ni skriver om?

Har jag missat något eller är det Sigmas 70-200 2.8 som avses?

Dajo skrev:
Vad är det för Sigma 70-210 2.8 ni skriver om?

Har jag missat något eller är det Sigmas 70-200 2.8 som avses?

Det är i så fall den äldre versionen av Sigmaoptiken. Funkar dåligt med de nyare Canon-husen har jag hört. Ska tydligen gå att chippa om. Men jag tror trådskaparen menar det nya EX 70-200/2.8

ANNONS
Götaplatsens Foto