Annons

Vad skulle ni ge för en kamera från 2003?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ananas_Jessica

Ny medlem
Jag har letat runt efter begagnade systemkameror och en tjej hörde av sig om en Canon Eos 300d från 2003. Frågade om skick och enligt henne funkar den som den ska men behöver eventuellt byta batteri. Att den är 17 år gammal (även om hon menar 2013 är det ändå 7 år gammalt) och att den dessutom behöver nytt batteri kan väl knappast vara värd 900kr (det hon vill ha för den). Vanligtvis skulle jag inte ens kunna tänka mig en så gammal kamera men är desperat för att fota igen då det är min stora hobby och lever på minimum ekonomiskt. Vad skulle ni värdera den till?
 

revox

Aktiv medlem
Jag skulle nog värdera den till nära noll, speciellt om man behöver byta batteri (kostnaden för batteriet är troligen högre än kamerans värde).
Kikade snabbt på blocket och man verkar kunna hitta t.ex. en 550d med kitobjektiv för en bit över tusenlappen, det är en mycket modernare och bättre kamera än 300d.
 

PeterWem

Aktiv medlem
300 kr skulle jag max betala för en 300D i bra skick. Man får tänka på att batterier som används i dagens kameror har 80% kvar av sin kapacitet efter ett år när de förvaras fulladdade. Applicera det på en 17 år gammal kamera så inser du att batteriet är rökt.

Jag har samlat begagnatsidor för kameror, inklusive Fotosidans begagnatmarknad. Tag en titt. Almqvist Foto har t.ex. en 1100D för 990 kr. 9 år i stället för 17 år för nästan samma summa. Och då lägger butiker ändå på några kronor.

På Tradera har samma företag ute en 300D med batterigrepp för 150 kronor och ett bud. Slutar om fem timmar.
 
Senast ändrad:

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tycker inte den är värd 900kr.
Men ett nytt batteri (tredjepart) kostar 189kr. Så var inte rädd för att köpa äldre kameror bara för den sakens skull.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Om du inte har några Canongrejor och kan tänka dig köpa Nikon så är en beggad Nikon D300 extremt prisvärd. Ger utmärkt resultat än i dag trots att modellen är från 2007. Använder den själv mycket som andrakamera fortfarande. Kan fås för några hundralappar rimligtvis.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En några år nyare kamera är klart bättre, för samma eller inga pengar extra. Givetvis undantaget gratiserbjudandet ovan. Utvecklingen var väldigt snabb fram till kanske 2010 (ej exakt årtal) för stillbild, men har sedan inte gått lika snabbt även om nya modeller kontinuerligt blivit bättre för varje generation. För video har det däremot varit en snabb utveckling på senare år, men tittar man på en 300D är det nog inte video man är ute efter med tanke på att den saknar både det och live-view.
 

RolandM

Aktiv medlem
En Canon EOS 300D köpte jag hösten 2003 och den tjänade mig väl ett par år. Kameran har ca 6 M pix tar bra bilder vid ISO 100, som med lätthet dagens kameror hanterar vid ISO 400. Bättre kameror går att hitta till samma pris.

Ny liknande kamera borde idag motsvaras av en Canon EOS 2000D, för ca 4500:- med optik. Begagnat bör du kunna hitta en några år gammal kamera för ca 1000:- med ungefär samma egenskaper.

Mitt fungerande exemplar utan laddare, batterier och minneskort, ligger för transport till elektronikåtervinningen. Kan hända den finner ett bättre öde.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
The "digital rot" är hård och orättvis. Jag fick 2.000 kr för min Nikon D2x (12 Mp) för några år sedan. På inköpskvittot kostade den över 40.000 kr. Det var en "proffskamera" i gott skick som fortfarande gav mycket bra bilder så länge tillräckligt med ljus fanns.
Med det sagt så kan man köpa riktigt bra kameror till en struntsumma om man inte tänkt fota i mörker. Risken för glappande knappar och andra fel ökar förstås med åldern. Ju robustare kamera desto större sannolikhet att den klarar sig längre. Men man kan aldrig vara säker.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet är ju även det att för bildkvaliteten är en 300D onödigt stor och tung då man får avsevärt bättre bildkvalitet i en fickkamera som t ex en beg kamera i Sony RX100 serien. En version 3 av RX100 som har möjlighet till tunt skärpedjup eller tunnare som kitgluggen 18-55)3,5-5,6 och dom har inbyggd sökare får man beg idag för max 3000. Det finns många 1" kompakten som är ännu billigare.

Är man intresserad av att byta objektiv dock har systemkamera fördelar men köp en nyare. Det finns många nyare i 1000-kronors klassen som är mycket bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon EOS 300D är endast av historiskt intresse. Det var den första digitala systemkameran som kostade under 10000 kr när den kom ut på marknaden. (Under tusen dollar i USA).

Jag sällar mig till kören som sjunger att det finns betydligt bättre och modernare kameror för det pris som begärs i urinlägget för en EOS 300D.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Canon EOS 300D tar väl lika bra bilder idag som när den lanserades, då var det inte många som klagade på bildkvaliteten, men eftersom dom flesta måste ha det senaste i kameraväg så bringar den väl inget större ekonomiskt värde idag.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan bara instämma med de flesta här. En 300D är faktiskt inte värd några pengar alls. (Däremot kan det ju finnas medföljande optik som har ett värde.) Vill man köpa en riktigt billig gammal, digitalkamera kan man få bättre för bara några hundralappar. 300D är ju den enklaste modellen man kan tänka sig, går man däremot upp till t ex 40D är det en kamera med bra ergonomi och hyfsad AF osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mitt tips hos Canon är 50D för 1000-1500kr beg eller 60D för 1500-2000kr.

Hos Nikon, D300 för ca 1500-2000kr.

Skall man överväga m43 systemet föreslår jag E-M1 för ca 2500kr eller Panasonic GX8 för liknande pengar (jag är allergisk mot de enklare Panasonockamrornas field sequential sökare. Den i GX8 är de bästa under GH5 och G9 nivå.

Fijis ensiffriga kameror i XT serien har fallit mycket mer i pris än de enklare tvåsiffriga av någon outgrundlig anledning varför de förstnämnda är bättre köp hos Fuji. XT1 ca 2500kr.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
På en kamera (APS) som är 10-12 år kan man antagligen skruva upp iso ordentligt, ta tex multiexponering och kanske video till ett lågt pris.
Och med objektiv, en vidvinkel ~15mm eller 10-20 zoom , en normalzoom ~18-50 (helst f 2,8) och en tele på 100-200mm eller en zoom så kommer man långt. Men visst, med en normalzoom som följer med kameran är det en bra start.
 

martley

Aktiv medlem
Jag köpte alldeles nyligen en Canon EOS 1000D på Stadsmissionens Second Hand för 100Kr lite grand på chansning. Det är inget direkt monster i specifikationer eller prestanda, och Canon har lagt ned supporten på den, men jag tänkte ha den som reservkamera och/eller vid tillfällen då man inte behöver vara så rädd om kameran.
Den lanserades i juni 2008 och det går till och med att fota i LiveView, men kameran kan inte filma och tar högst 3 bilder/sek och sensorn är på blygsamma 10MP och ISO maxar på 1600.

Jag blev förstås tvungen att köpa ett batteri för 200Kr och en laddae för ca en femhundring, så inklusive nytt batteri och laddare blev det 700 Kr. Alltså ändå mindre än för den betydligt äldre 300D som nämndes inledningsvis. Men jag fick inte med något objektiv.
Jag vet inte hur tillförlitlig sajten är, men den ger i alla fall en fingervisning om skillnaderna: https://www.apotelyt.com/compare-camera/canon-300d-vs-canon-1000d
 
Senast ändrad:

Martin F

Aktiv medlem
Jag får hålla med alla andra om att en 300D inte är något att lägga pengar på. Även om bilderna håller OK kvalitet för fotoalbumet där hemma så kameran riktigt gräslig som jag minns det. Jag använde en sådan ett tag när den fortfarande fanns ny i butik och jag tyckte inte alls om den. Plastig (på sämsta möjliga sätt), dålig sökare, dålig bakre skärm mm. Köpte senare en 30D som var betydligt bättre. För 900 kr kan du garanterat få bättre saker, som någon nämnde en 550D eller liknande borde inte vara omöjlig att hitta. Jag sålde min gamla 5D för 1500 kr för ett par år sedan...
 
ANNONS