Annons

Val av färgrymd i cs(2)

Produkter
(logga in för att koppla)

j.hallgren

Ny medlem
Jag har en Spyder 2 Express, som jag använder mig av. (Har en iMac)

Min fråga är: Måste jag ändra färgprofilen i photoshop till kallibratorns? Eller kan jag fortfaranse använda mig den färgprofil som jag ska använda för att skicka in bilden till fotolabbet?

Och vilken färgprofil anser ni man borde anväda för framkallning i fotolabb? Moderskeppet anser att man ska använda sRGB medans många här använder AdobeRGB.

Hjälp mig att reda ut begreppen.

/Jonas

Min fråga är: Måste jag ändra färgprofilen i photoshop till kallibratorns? Eller kan jag fortfaranse använda mig den färgprofil som jag ska använda för att skicka in bilden till fotolabbet?

Nej, du ska INTE ändra någonting i Photoshop till Spyderns färgprofil. Denna är ENBART till för att tala om för ditt grafikkort hur det ska kompensera för ditt systems färgfel. Visar skärmen t ex för mycket blått från början så minskar denna färgprofil ner det via grafikkortet för att neutralisera färgsticket så att vitt verkligen blir neutralt vitt på skärmen etc. Tänk snarare på det som en slags kompensationstabell än en färgprofil, som bara ligger och puttrar helt i det fördolda för att ge dig rätt färger på skärmen. Helt frikopplat från en individuell bilds färgprofil/rymd.

Själva bilderna ska alltid ligga kvar i den färgrymd som du anser passar bäst för din redigering, vanligtvis AdobeRGB.

Om ett lab garanterat tar emot AdobeRGB bör du hålla bilden i det även när du skickar för print, exempelvis Crimson. Om du är osäker och labbet inte anger något så kan du ta det säkra framför det osäkra och konvertera till sRGB innan du skickar.

Förut sparade jag och jobbade med alla mina bilder i adobeRGB, men jag har börjat gå över till sRGB allt mer. Visst jag får aningens mindre färgrymd, men skillnaden är försumbar då man pratar tryckbara färger (har jag hört). Sen är det alltid meckigt att konvertera så fort man ska skicka en bild och om jag skickar en adobeRGB bild till en kund (som inte har photoshop, t.ex. företag som behöver pressbilder) då finns risken att bilderna ser skumma ut då de använder windows förhandsgranskning t.ex. Det samma gäller om kunden skalar om dem och lägger upp dem på webben..

Sen får jag ibland ryck och jobbar i 24bitars profotoRGB, om det är nån bild jag är grymt nöjd med som jag bestämt mig för att jobba vidare med..

Tack för svaren, ni har har rätat ut en hel del frågetecken.
Jag ska nog börja bli trogen ett fotolabb i fortsättningen. Har aldrig varit helt nöjd med de tidigare resultaten från fotolabben. Detta var dock innan jag insåg att jag behövde kallibrera min skärm. Hoppas att allt kommer att bli bättre nu.

MVH Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto