Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Val av film!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokmalla

Ny medlem
Hej.

Någon som har fotograferat på konsert (med andra ord lite dåliga förhållanden - mörkt och långt avstånd!) och kan tipsa om film? Helst sv/v. Vet ej om detta är rätt forum men jag gör ett försök... Tack på förhand!

/Malin

Om det är mörkt som på en konsert är det lika bra att satsa på en riktigt snabb film. Jag har inte provat själv, men hört mycket bra kommentarer om Fujis neopan 1600. Inte särskilt störande korn.

Vill du verkligen köra sv/v? Om det är en hyfsat stor konsert brukar ljuset vara "välgjort" och fångas väldigt bra på färgfilm. Om du skulle välja färg kan jag rekommendera fujipress 800, går mycket bra att pressa till 1600 om det skulle behövas.

Förresten, om du har något snabbt objektiv, typ 50mm 1.8 kan det vara bra att använda.

trix pressad till 1600 har funkat fint för mig.. hört (scandinavian photo) att den ska gå att pressa ända till 3200 men har aldrig testat.

fotade en konsert i helgen, körde med trix pressad till 1600 och 50/1,8, fick tider runt 1/30 vid största öppning. Har iofs inte sett resultatet än..

färg, då använder jag fuji superia 800 pressad ett steg.
sv/v, det vet jag inte riktigt. många gillar att pressa tri-x. man kan vara ganska elak mot den filmen och ändå få ganska bra bilder. de filmer med 1600 och 3200 ISO brukar se ganska förskräckliga ut, tycker jag.

Svårt att få s/v bilder med fin korn på konsert (om du nu vill ha det). Att pressa ex. trix till 1600/3200 kommer ge ett mycket kornigt reslutat, men du kanske tycker det är snyggt!?

självklart får man räkna med mer kornighet. jag tycker att det kan vara ett estietiskt plus i många fall. det är ju inte så att du slipper korn bara för att du väljer att pressa en färgfilm istället för en s/v..

Självklart inte... Men jag resonerar så att det är lättare att få fina bilder med bra korn med en film på ex 800 som man inte behöver pressa än en film som man måste göra det med för att få samma känslighet! Sen är det naturligtvis så att de flesta har olika uppfattning vad som är snyggt! Vissa gillar fina grova korn, medans andra inte vill se skymten av kornet!

Det som mest påverkas av pressning är detaljåtergivning i skuggor. Eftersom filmen underexponeras förloras detaljerna oftast helt och de kan ej återfås, hur man än försöker kompensera med framkallning. Detta kan dock utnyttjas vid t.ex konsertfotografering då högdagerdetaljerna istället framhävs mot helt mörka bakgrunder. Pressning av en 400 ISO-film kan därför vara att föredra.

Tusen tack!

Tack snälla ni för tipsen! Jag är överväldigad... hoppas nu att jag kan göra er hjälp rättvisa och lyckas med några bilder. Ska på en "test"-konsert nu på lördag och tänkte börja försöka då. Det riktiga eldprovet är om en månad. Tack än en gång. Om ni har fler tips om hur jag kan lyckas bättre så är jag öppen för förslag!

Tack!

/Malin

Såg dessutom på Kodaks hemsida att man just idag lanserar en helt ny film som kan underexponeras i princip hur mycket som helst utan att kornet förstoras. Hemligheten med denna film ska vara att silverkornen gjorts helt fyrkantiga likt digitalfotade bilder och därmed förstoras dom inte vid förlängd framkallning. Filmen finns ännu inte i Sverige men den kommer under våren. Kodak Variosens är namnet på denna nya superfilm.
Hälsn, Nils.

Re: Tusen tack!

Bokmalla skrev:
Om ni har fler tips om hur jag kan lyckas bättre så är jag öppen för förslag!

När jag fotar under sämre ljusförhållanden som det kan vara under en konsert, brukar jag använda mig av spot-mätningen på kameran. Det kan korta tiderna något och minska risken för att bilderna oönskat på grund av rörelse blir blurriga och oskarpa.

På konserter är man sällan bortskämd med bra ljus eller möjlighet att använda korta, ljusstarka objektiv... Då får man ta i med snabbare film. 800-film pressad 1/2-1 EV funkar finfint, men ofta kan man faktiskt klara sig bra med 400. Använder aldrig snabbare film än 800, eftersom man ofta kan få såpass bra ljus (eller kort avstånd) att man slipper pressa filmen alls.
Ljusmätningen på kameran kan man inte alltid lita på, den luras lätt av underliga ljus och den (oftast) svarta "backdropen". Jag mäter helst med spot-mätningen, och ställer sedan in de värdena i manuellt läge.
Ett enbent stativ är snudd på oumbärligt. Det är smidigt och enkelt (om man inte får stå alldeles för sig själv är det lite knöligt med trebenta) och räcker bra för att man ska kunna tillräckligt långa tider för bra exponering.

Re: Re: Tusen tack!

Kijana skrev:
När jag fotar under sämre ljusförhållanden som det kan vara under en konsert, brukar jag använda mig av spot-mätningen på kameran. Det kan korta tiderna något och minska risken för att bilderna oönskat på grund av rörelse blir blurriga och oskarpa.

Hmm...Det beror ju helt och hållet på hur du mäter! Du får ju inte snabbare slutartid bara för att du kör spotmätning. Hur du mäter avgör ju inte hur filmen bör exponeras. Men däremot så miskar risken för felexponering (om man vet hur man ska hantera spotmätningen) p.g.a. att svåra förhållanden stör ljusmätaren (störande ljus, och svart backdrop, som John skrev).

ANNONS
Götaplatsens Foto