Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Val av kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har snart sålt min A100 och ska troligtvis köpa mig en D80 istället.
Har tittat på detta på cyberphoto:

Nikon D80 hus = 8 290 SEK

SanDisk SecureDigital 2GB Extreme III 20MB/s = 399 SEK

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical
= 4 185 SEK

Totalt: 12 874 SEK

Låter det som en bra idé? Sen är tanken att jag när jag får pengar senare ska köpa mig ett objektiv runt 50-200. Och en blixt på allt med.

Vad tror ni om det?

Som sagt; varför byta från en i stort sett likvärdig kamera? Är det inte bättre att vänta tills du är mogen för en snäpp vassare kamera då istället?

Cyberphoto är bra, men du kan hitta prylarna ganska mycket billigare om du kikar runt lite.

http://www.prisjakt.se

Hejsan!
Det är prisjakt jag använt mig av. Svårt att hitta säljare som har både D80 och objektivet på samma gång.

Hej!
Har stativ och väska kvar =) sålde inte det. Att jag byter är för att jag fick 6850:- för min A100 + 3 budget objektiv jag ändå inte var specielt nöjd med. Jag vill ha ett BRA objektiv mellan 18-70 kändes då bättre o sälja allt och köpa nytt. Annars skulle jag ha 3 st objektiv med snarlik brännvid. Och så behövde jag endå köpa nytt mineskort.

Sen var jag lite trött på att Sonyn kunde va lite oberäknerlig med exponeringen ibland. Men köper jag en D80 eller 400D nu så lovar jag att jag ska lägga in en tråd om vilken jag föredrar och varför. Vet att många spekulerar men jag har ju då använt båda. =)

Skulle jag köpa Tamrons objektiv till Sonyn skulle jag nog få samma bildresultat som med D80. Men D80 känns mer robust och proffsig.
Var på en fototräff för ett tag sedan med, tittade runt lite och alla körde Canon/Nikon. Lättare att kunna prova runt andras grejer lite med.

Men det var först när jag skulle köpa blixt till Sony i en fotobutik som jag betämde mig att sälja. Han tog upp några blixtar på datan, sen sa han "Hade du kommit in och sagt Canon eller Nikon så skulle du ha ett störe utbud". Plus att det fanns några blixtar inne från dom så man kunde provat direkt i butiken.
Det var faktiskt hans råd att sälja A100 och köpa Nikon/canon/pentax. Nu vet ju inte han allt, men jag håller med hans argument.

MEN Sonyn är en jätte bra kamera! Bara inte rätt för mig. Känner inte 100% att jag gjort rätt, ångrar mig lite fortfarande. Men har velat fram o tillbacka så länge nu så nu säljer jag den!
Men men, det är ju endå inte kameran som tar bilden utan han som står bakom. Tror inte D80 är bättre än A100 prestandamässigt.

Aha ! Då förstår jag. Jo utbudet är betydligt större med Canon/Nikon. Jag skulle föreslå Canon EOS 400D, som du är inne på, och Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro som kostar ca. 3000 kr på cyberphoto.se .

/ Erik

Jag tycker D80 låter som ett bra val om du vill byta till ett större kameramärke och ett lite mer "utökat" kamerahus. Jag skulle avstå från Canons 400D, då du i stort sett får vad som fanns i A100, minus bildstabilisatorn, i ett mindre och plastigare kamerahus. D80 å andra sidan är istället något större, känns lite mer välbyggd, har större sökare, ett extra inmatningshjul, möjlighet till fler manuella inställningar (bland annat manuell inställning av interna blixten, vilket både Canon och Sony saknar, och det kan ju som du vet vara bra att ha ibland ;D).

Tamrons 17-50/2,8 ska prestera riktigt bra, och jag tror det blir en suverän kombination. Det blir antagligen liknande bildkvalitet som med det hade blivit med samma objektiv och A100 (skillnaden är väl att Nikon har något trevligare brusegenskaper på höga ISO, och på den punkten är Canon kanske ytterligare något snäpp bättre, men knappast någon avgörande skillnad mellan de tre), men kamerahuset kommer nog kännas trevligare, och större utbud av tillbehör är ju aldrig fel.

För att komma upp i motsvarande fördelar (dubbla inmatningshjul, mer ordentligt kamerahus, något större sökare etc) på Canons sida behöver man nog titta på 30D, men det är ytterligare ett kliv upp i prisklasserna...

Om du verkligen vill ha en kamera med professionell känsla till vettigt pris så är nog pentax K10D modellen för dig. Den är betydligt robustare än ex en D80. Jag skulle utan tvekan likställa den med D200 i byggkvalitet fast den är något mindre. Batterigreppet till Pentaxen är också överlägset D200:as motsvarighet i byggkvalitet. K10 är också tätad mot fukt o damm precis som D200, vilket D80 inte är. Mitt råd är att du försöker hitta någon butik som har Pentaxen inne på lager, så du får känna lite på den. Jag blev väldigt positivt överaskad när jag kände på den. Af är väldigt snabb på K10D. K10D har väl också bildstabilisering inbyggd i huset. En stor ekonomisk fördel jämfört med att ha det kopplat till särskilda objektiv.

Tack för alla era svar! Har beställt en D80 nu från kameraexperten.se.
Läste på lite om 18-135 objektivet som sitter som kit och jag tror att det kommer passa mina behov bra. Ska köpa mig ett 50/1,8 sen tänkte jag för att få den där lilla extra skärpan. Fick kamera+objektiv+SanDisk Secure Digital ULTRA II 2GB för 10368,00kr.
Skönt med ett bra allround objektiv. Får köpa bättre grejer senare. 18-135:an har ju endå fått rätt så positiva reaktioner.

Vad beträffar K10D så har jag känt på den och tycker att D80 kändes bättre. Som sagt så är jag märkes tönt så bara det står Nikon på kameran så är jag nöjd typ =). (Dock är pentax ett känt och bra märke men Nikon känns ändå lite grymare liksom) Kalla mig töntig för det är jag! =)
Och som sagt så vill jag kunna stöta på folk med samma märke som mig för att testa andras grejer tex, och det är lättare med Canon/Nikon tror jag.
Ska klämma på kameran när jag får den och senare skriva hur stora skilldnaderna är mellan A100 och D80 som alla spekulerar i!

Tack igen!

Vill med tilläga en bra teori jag hört om bildstabeliseringen.
Nikon/Canon kommer inte erkänna att mindre konkurenter slår dom tekniskt snabbare genom att vara först med bildstabelisering i huset. Så dom kommer INTE bygga hus med stabelisering! Istället kommer dom sänka sina priser på objektiv med inbygd stabelisering.

Som sagt, det är en teori, jag tycker det låter rimligt. Hörde att nån av dom hade ett zoomobjektiv med bildstabelisering dom sänkt till 4000:- från en kille på Fuju Film.

ANNONS
Götaplatsens Foto