Bland annat den omtalade skärpedjupskontrollen.ponka skrev:
Är det någon skillnad mellan dynax fem och Minolta Dynax 500si? annars kan jag ju köpa den begagnade som finns på blocket.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Val av kamera
- Trådstartare ponka
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
steinick skrev:
Om man verkligen känner att man saknar spotmätning håller jag på att man behöver en riktig spotmätare (med 1° mätvinkel). Först då kan man utvärdera motivluminanserna på ett meningsfullt sätt.
Det är det jag är rädd för nu när jag seriöst funderar på att skaffa en EOS 3. Fast å andra sidan så är väl 2.4% i mitten av sökaren ganska mycket bättre än 10% utspritt i ett kors i sökaren (som på min 300), eller?
Vilket objektiv som sitter på kameran har ju viss betydelse också.
ponka
Avslutat medlemskap
ok, nu har jag funderat lite. 4000 är mycket pengar för mig så jag funderar på den begagnade Minolta Dynax 500si, skärpedjupekontrollen, hur viktig är den egentligen?
är den något man kan uppgradera senare? Det skulle intre vara kul om jag något år senare ångrar att jag köpte en kamera för 4000, 4000 kr är ju för fan ett årskort på gymmet.
fast å andra sidan e jag jävligt sugen på dynax 5an
>>>Pontus
är den något man kan uppgradera senare? Det skulle intre vara kul om jag något år senare ångrar att jag köpte en kamera för 4000, 4000 kr är ju för fan ett årskort på gymmet.
fast å andra sidan e jag jävligt sugen på dynax 5an
>>>Pontus
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag har för mig att det var en del andra saker också som saknades på 505si. 505si Super ska vara bättre.
Jag vill minnas att det var någonting rejält basic i stil med uttag för trådutlösare eller något liknande.
Då tror jag att det är bättre att försöka hitta en beggad EOS 300. De börjar bli hyfsat vanliga. Kolla t.ex. på cyberphoto.se (cyberbörsen) eller någon annan länk till begagnade fotoprylar på Fotosidans länksida. För att inte glömma Fotosidans annonser.
Jag vill minnas att det var någonting rejält basic i stil med uttag för trådutlösare eller något liknande.
Då tror jag att det är bättre att försöka hitta en beggad EOS 300. De börjar bli hyfsat vanliga. Kolla t.ex. på cyberphoto.se (cyberbörsen) eller någon annan länk till begagnade fotoprylar på Fotosidans länksida. För att inte glömma Fotosidans annonser.
NixXxoN
Aktiv medlem
Det jag finner intressant så fort en nybörjare ställer en fråga om märken på denna sida så blir det små minikrig om märken och vilka filidutteffekter just deras favoritmärke kan göra. Om jag som nybörjare skulle ställa en fråga här hade jag blivit bortskrämd av all teknisk mumbojumbo som börja snackas direkt.Men allt snack kanske hjälper. Vad vet jag? Och speciellt om att ett visst märke saknar ultraeffekter på objektiv som denne person aldrig kanske kommer att köpa men kunskap finns förvisso på denna sida!!!
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Hmm... Jag vet att det blir bakvänt med all teknisk mumbojumbo i en diskussion om nybörjarkameraval. Man kommer dock inte ifrån att det egentligen bara är ett sånt här någorlunda kvalificerat resonerande om olika systems för- och nackdelar som kan lyfta fram de små skillnader som finns.
Problemet är då bara att man som nybörjare inte har koll på vad alla de här grejerna innebär för fotograferandet.
Problemet är då bara att man som nybörjare inte har koll på vad alla de här grejerna innebär för fotograferandet.
ponka
Avslutat medlemskap
Malaka skrev:
Har du varit inne och tittat på kameran ponkan?
Japp jag var inne och kollade på Minolta Dynax 5 och Canon EOS 300 men jag tycker Minoltan verkade grymmare. Jag tror jag väntar med att köpa kamera till mellandags rean, de skulle vara surt om man hittar samma kamera man köpte för 4k för en billigare peng.
>>>Pontus
Kanadabalsam
Aktiv medlem
Jag är Minoltaanvändare och tipsar om bra Minoltakameror.
Du kan få t.ex. en bättre begagnad Minolta 600si Classic för 2900:- och ett 28/2,8 för 1500:- Eller en ny Minolta X-370 med 35-70/3,5-4,8 för 2800:- som du sedan kan köpa riktigt bra begagnade kvalitetsobjektiv till i prisläget runt 500:-/st. Kolla LP-fotos annonser i senaste FOTO.
Du kan få t.ex. en bättre begagnad Minolta 600si Classic för 2900:- och ett 28/2,8 för 1500:- Eller en ny Minolta X-370 med 35-70/3,5-4,8 för 2800:- som du sedan kan köpa riktigt bra begagnade kvalitetsobjektiv till i prisläget runt 500:-/st. Kolla LP-fotos annonser i senaste FOTO.