Annons

Val av Nikon D80-D300

Produkter
(logga in för att koppla)

hunter63

Medlem
Jag är i valet av att köpa en Nikon kamera D80 D90 D300 men får inte till det. D80 kan man köpa ganska billigt nu och efterföljaren D90 kostar ungefär som en beg D300 gör.
Jag är ofta i naturen både i arbetet och fritiden och även i skärgården och seglar. Jag är lite intresserad av D300 för att den har viss vädertätning (tror jag de kallar det)vilken de andra inte har.
jag undrar hur mycket mer kunskap det krävs av fotografen att ta bilder med denna kamera.
Både D80 och D90 har ju motivläge vilket D300:an saknar. Jag tillhör kategorin "grön" nybörjare och skulle vilja ha lite råd inför valet. Finns det andra saker som är positiva/negativa i valet som jag inte tänkt på?

Hej!

I ditt läge skulle jag satsa på en d80. Du kan få den ny på cyberphoto för 5790:- med kitglugg till. Jag har själv ägt en och var mycket nöjd med den, den fyllde alla krav och mer än jag behövde i början.
Jag uppgradera mig till D300 i början av året och är helnöjd!
Det finns fler funktioner, fler dedikerade knappar och större kontroll i och med bildkontrollerna. Men som 'grön' som du uttrycker dig skulle jag ändå börja med en D80, och lägg pengarna imellan på att köpa bra gluggar istället.
D300an har förvisso vädertätning, men objektiven börjar på 13'000 och uppåt då dessa även måste vara vädertätade.

Du skulle garanterat bli helnöjd med en D80. Det är en riktigt bra kamera!

jag tycker inte att D300 är speciellt svårare att fota med än D70 som jag hade tidigare vad du behöver kunna är hur du påverkar skärpe djup med bländar förval och hur slutarförval påverkar frysning av rörelser
sedan finns det ett program läge på den men jag tycker att har man en D300 ska man fota antingen manuellt eller med A läget eller S läget på den .förövrigt tycker jag att special programmen som dom enklare kamerorna har behövs inte det är bättre att lära sig använda A och S läget på kameran.Förövrigt är D300 en underbar kamera och jad ångrar inte bytet jag funderade först på D90 men det blev en 2mån gammal D300 i skick som ny istället till i stort sett samma pris.

Jag håller med Joel, om du är osäker, är det bättre att köpa en billigare kamera, som D80. Om du om några år känner att den är begränsande kan du ju uppgradera då. Priserna går ju ner hela tiden, så du får säkerligen en bättre kamera då än om du lägger pengarna på en alltför avancerad kamera nu.

Jag köpte själv en D70 för flera år sedan, men uppgraderade till en D300 förra året då den kom. Även om D70 inte är vädertätad hade jag den med mig ute i regn och rusk och hade aldrig några problem med det. Det är klart att vädertätningen inte skadar, men för normalt bruk, även i dåligt väder, fungerar även icke tätade kameror ganska bra.

Vad gäller frågan om motivprogram och dylikt kan du nog bara svara på det själv. Är du intresserad av att lära dig fotografering och hur du väljer lämpliga bländare och tider så är det bättre utan motivprogram skulle jag vilja påstå. Köp istället en bra lärobok (eller låna på biblioteket). Om du däremot inte är så intresserad kan säkert motivprogrammen komma till användning. D300 som saknar motivprogram kan alltid ställas i programautomatik som fungerar hyfsat till det mesta så du är inte strandsatt med den heller även utan motivprogram. Det är klart att D300 är en mer avancerad kamera och det är lättare att gå vilse bland alla inställningar. Dock bör man komma ihåg att D300 har mer knappar och reglage som ger direktaccess till vissa funktioner (istället för menyer på de enklare kamerorna). Det kan se överväldigande ut med mycket knappar och vred, men gör det egentligen enklare då man enkelt ser vad man har ställt in och snabbt kommer åt att ändra inställningar. Dock är det tveksamt om du kommer att märka så stor skillnad i början, det är nog sådant som man först märker av efter ett tag om kameran känns för trång. Så som sagt, även om D300 är en bättre kamera hanteringsmässigt, så skulle jag rekommendera dig en billig D80 och att senare uppgradera om du känner att den är för enkel.

jag hade valt D90:in i ditt läge, bättre brusnivåer än D80, större och skarpare display, filmläge, Live View, HDMI utgång, 4,5 bps gentmot D80:ins 3bps, 3D följning, sensor rengörning, aktiv D-lightning, och den har fler motivprogram än D80:in.

fördelarna väger över.

//jonas

Senast ändrad:
jag hade valt D90:in i ditt läge, bättre brusnivåer än D80, större och skarpare display, filmläge, Live View, HDMI utgång, 4,5 bps gentmot D80:ins 3bps, 3D följning, sensor rengörning, aktiv D-lightning, och den har fler motivprogram än D80:in.

fördelarna väger över.

//jonas

Jo det är klart D90 har mer finesser och slipat prestanda. Helt klart har du rätt.

Men som nybörjare behöver man verkligen allt sånt? Första gången jag plåtade med SLR kändes allt överväldigande, Kanske smart att köpa en kamera som är enklare att förstå och lägga pengarna på vass optik?!

Men det är klart, D90 har ju klart vassare prestanda. Allt handlar väl om hur mycket man är beredd att lägga.

visst kan det ta längre tid att komma igång med fler finesser.
men du har ju de färdiga programmen, bara att vrida och klicka. skillnaden är att du får mer att växa i bara. är du intresserad och kommer hålla på ett tag så ta D90.
det som jag störde mig på hos D80:in var bruset, man ville undvika iso över 400, hos D90/D300 ligger den gränsen vid 640-800. gör stor skillnad i "verlkigeten".

det viktigaste av allt är att du har pengar över till riktiga objektiv.

//jonas

Vad är det för trams att "man" vill undvika över iso 400 på D80?

Jag använder iso 1600 jämt, i svartvitt funkar även iso 3200. iso 1600 tillsammans med riktigt hårda kontrastjusteringar i svartvitt kan bli riktigt trevligt, blir brus som för engångsskull även syns i normalt visningsläge. Högisolägena finns där för att de går att använda.

Det är klart att det inte ser så vackert ut när man kikar i 100%, men det spelar mindre roll när man kikar i normal visningsstorlek. Jag tycker de ska behålla bruset i kamerorna på D80-nivå, och istället koncentrera sig på att få bruset mer kornlikt i nyare kameror. Snart finns det ju inga "artefakter" kvar längre ens vid riktigt höga isotal...allt för rena bilder kan vara riktigt trist i vissa fall.

Bara jag som tycker såhär?

Den här antibrus-hetsen har jag börjat tycka är förjävla löjlig.

Senast ändrad:
Vad är det för trams att man vill undvika över iso 400 på D80?

Jag använder iso 1600 jämt, i svartvitt funkar även iso 3200. iso 1600 tillsammans med riktigt hårda kontrastjusteringar i svartvitt kan bli riktigt trevligt, blir brus som för engångsskull även syns i normalt visningsläge. Högisolägena finns där för att de går att använda.

Det är klart att det inte ser så vackert ut när man kikar i 100%, men det spelar mindre roll när man kikar i normalt visningsstorlek. Jag tycker de ska behålla bruset i kamerorna på D80-nivå, och istället koncentrera sig på att få bruset mer kornlikt i nyare kameror. Snart finns det ju inga "artefakter" kvar längre ens vid riktigt höga isotal...allt för rena bilder kan vara riktigt trist i vissa fall.

Nädu, håller med dig fullständigt. Denna hysteriska jakt på brusfria bilder är helt sanslös. Likaså sjukdomen att titta på bilder i 100 eller 200% och sedan döma ut dem som brusiga. Titta på bilderna på normalt betraktelseavstånd, skriv ut bilderna i lämplig storlek och beskåda dem och njut av resultatet istället.

Btw, jag hade valt D300. Gillar den skarpt men så gillar jag att fota med teleobjektiv såsom 80-200 och 150 mm och ofta under besvärliga väderförhållanden. Autoiso funktionen är i mitt tycke mkt underskattad

Vad är det för trams att "man" vill undvika över iso 400 på D80?

Det är klart att det inte ser så vackert ut när man kikar i 100%, men det spelar mindre roll när man kikar i normal visningsstorlek. Jag tycker de ska behålla bruset i kamerorna på D80-nivå, och istället koncentrera sig på att få bruset mer kornlikt i nyare kameror. Snart finns det ju inga "artefakter" kvar längre ens vid riktigt höga isotal...allt för rena bilder kan vara riktigt trist i vissa fall.

okej lite hård var jag kanske, men menade att bruset började synas och "ta" små detaljer i bilden, och för dom som (jag bl.a.) håller på med djur/fågelfoto och ofta croppar bilderna ganska hårt så är man självklart glad ju mindre brus man har. och i dom fall man sparar bilden i 45-50% storlek så syns D80:ins iso 400, bra eller dåligt? upp till var och en men så e det. visar man däremot bilden i mer normalt läge obeskuren i runt 25% storlek så är det som du säger, inga problem med höga iso.

och jag ska inte bli dömd för att spåra brus i 200% crop för att jag säger att brus stör mig.

//jonas

Vågar nog sticka till med att program ratten bara komplicerar till det för en nybörjare yttligare och inte är en anledning att välja kamera.
Man måste ändå läsa på vad varje förval verkligen innebär och gör med kameran för använda dem korrekt , och när man väl plöjt manual och förstår dem så överger man dem snabbt för de manuella MASP lägena ändå .. och där P är full automatik för den som inte vill ratta med bländarvärden och slutartider.

Hade nog valt d90 alt d300 i detta fallet , precis lika komplicerad att komma in i som D80 som någon här antydde att så inte var fallet.
Skulle nog t.om säga att d300 är lättare att än både d60,d90 serien lära sig då förvirrings-ratten saknas och flera yttre reglage finns för att snabbt styra funktioner som annars ligger djupt begravda i menyerna på d60 och d90.

d300

Tack för alla svar jag fått, jag har fått mycket bra information av er alla. Jag har också läst flera andra trådar om ämnet här på forumet och skaffat mig information, en mycket bra sida som jag kommer att besöka ofta.
Jag var igår och klämde och kände på de kameror som intresserar mig och även jämfört priser. En inte helt lätt sak då flera kit har olika "gluggar" (som det kallas här;-) )
Som sagt, jag har inte beslutat något ännu utan ville bara återkoppla till er alla som gjort er besvär att besvara min fråga och jag lovar att återkomma med mitt val av kamera.
Fortsätt gärna att kommentera med era åsikter för all läsning är fortfarande högintressant!!

Ett riktigt gott nytt år!!

ANNONS
Götaplatsens Foto