Annons

Val av objektiv i kyrka? 2 st.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gumba

Medlem
Tja!

Ska ta ett par bilder i en kyrka i helgen.
Har tillgång till 2 st 350D och ett stativ.
Samt ett EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM & ett EF 50mm 1.8.

Vilket hade ni valt att använda på frihand?
Är det fördel med bildstabilisator eller inte?
Ska jag sätta 50mm på stativ?

Av de hade jag valt 50/1,8 rakt genom (om människor ska vara med i bilderna iaf.) I annat fall lär du behöva blixt, men 1,8 bör räcka gott utan.

Iof är nog inte 50mm fast brännvidd det ultimata oavsett hur du får röra dig heller, men f4-5,6 lär inte funka utan blixt eller utan rörelseoskärpa om det inte är strikta interiörbilder. Så av befintliga val så tycker jag bara det finns ett alternativ att använda alls..

EF 50/1.8 fungerar alldeles utmärkt i kyrkor. Framförallt då blixt inte bör/får användas.

Är det en ceremoni (bröllop eller motsvarande) fungerar nog ditt 17-85 bättre på stativ med fjärrutlösare eller motsvarande medans du kan ta lite bilder på fri hand med 50/1.8

Avalon08 skrev:
Är det en ceremoni (bröllop eller motsvarande) fungerar nog ditt 17-85 bättre på stativ med fjärrutlösare eller motsvarande medans du kan ta lite bilder på fri hand med 50/1.8
Fast även om det står på stativ så lär man inte kunna få tillräckliga tider för att undslippa oskärpa om människor inte står prick stilla (vilket ju inte brukar vara värst vanligt.)

Om det är ett bröllop eller liknande tillställning där någon förväntar sig ett skalpigt resultat av bilderna vill jag råda trådstartaren att avböja om plåtningen är efterfrågad av objekten, eller att iaf tala om att din utrustning kanske inte är fullt tillräcklig, men att du gärna testar bara de inte har krav eller förhoppningar. Är det bara för egen skull kan du ju dock testa för skoj och upptäcka utan större förlust.

Jag fotar ofta i kyrkor och av dom objektiv du nämner är det bara 50 mm som är tjänlig för ändamålet.

Undantag om det är mycket dagsljus som kommer in genom fönster, då kan du möjligen ha nytta av 17-85 också.

Jag testade vid ett tillfälle på en kamera som stod i bakgrunden med ett enklare Tamron 55-200/f4-5.6 om jag inte minns helt fel.

Det blev "ok" bilder om det var helt stilla, men 50/1.8 var svårslaget i en kyrka. Man fick gå rätt nära, men jag skulle inte köra med bländare 4-5.6 som standard på t.ex. ett bröllop och förvänta mig skarpa och bra bilder.

Men helt klart värt o testa och se skillnaderna, det gjorde jag, och det va guld värt för mig. :)

Jo det är ett bröllop som ska fotas.
Jag har som Lotta rekomenderar sagt att jag
inte kan garantera ett bra resultat,
just pga svårigheter att fota i kyrkor.
Då får det bli 50mm på handen och det andra på stativ.
Jag får använda blixt enligt brudparet, men detta är inget
som jag hört från prästen så det vågar jag inte garantera.

Finns inga pengar inblandade utan ser det hela som en utmaning att försöka.

Ett tips är att skaffa ett enbensstativ också, de behöver inte kosta så mycket att skaffa. Även om du kommer långt med f/1.8 så tycker jag att det är guld värt att kunna stabilisera kameran något när jag fotar bröllop. Dessutom avlastar man armarna om ceremonin drar ut på tiden.

Jag använde nyligen 50mm 1.8 under ett dop, det belv jätte snyggt ljus! Mins inte vilket ISO men 200-400 om jag får gissa.

Jag fotade ett bröllop senast i lördags, det var så mörkt i kyrkan att jag fick köra på ISO 3200 och bländare 1,8 på 85 mm. Kolla noga på tiderna du får så dom inte blir för långa.

Det man inte har, går att skapa? ljus.
om man frågar prellen en dag i förväg på platsen-
så kan man sätta ut ljus, lampor i förväg.
det brukar funka med lysrör under första -bänkraden.
Man han även hyra ljus det är inte dyrt.
Det går aven att hyra bra gluggar men jag -
tror det blir dyrare.
Kyrkor har så varierande ljus,stora fönster-
med färgat glas, eller inga fönster med mycke-
el ljus.
Så gå in i kyrkan en stund i förväg.
Där kan du ställa allt i förväg och slipper-
onödiga överraskningar.

Ta hellre en bild för mycket
en att inte ha någon alls...
mvh

jannemix