Annons

Valoi 360 - bra grej, men dyr!

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag hör till de som reprofotar negativ och dia med ljusbord och fått bra stuk på det. Valoi 360 verkar som en väldigt bra idé, särskilt som den kan ta så olika format och hålla dem still och i plan. Men som jag ser det är det egentligen bara en filmhållare, ok frammatning, men det är mindre viktigt. Läste att den skulle kosta 2000 kr. Det tycker jag är väldigt mycket för en, iofs kompetent, filmhållare.
Jag använder själv filmhållarna som jag har till en flatbäddsskanner, det är kanske inte lika stadigt men det funkar.
Alltså, bra grej, men måste den vara så dyr???
 
Senast ändrad:

Kim Westlund

Aktiv medlem
Valoi är ju inte så himla dyr. De tog fram den som ett billigare och bättre alternativ mot vad som redan fanns på marknaden. Du kan köpa 135- och 120-hållarna som ett kit för €45 på kickstarter. Vill du ha filmframdragaren också så kostar det närmare 2000 kr om du inte hoppar på en early bird på kickstarter. Jämfört mot liknande produkter som finns idag är det billigt. Sen får man tänka på att det här inte är något stort företag som tagit fram produkten, utan en ung norsk kille som suttit på sin kammare under pandemin och funderat, sen fått tag på en produktdesigner som också hoppat på projektet. Jag är väldigt imponerad över vad de gjort.
 

VargenW

Aktiv medlem
Ok??? Det stod om Valio360 på nyhetsplats här på Fotosidan och det var inlagt idag. Där låter det som att den inte är färdig ännu men att den kommer att kosta c:a 199 Euro när den kommer ut på marknaden. Men du menar att den redan finns på marknaden? Är Calle Slättegren som skrivit om den på Fotosidan felinformerad?


Valoi är ju inte så himla dyr. De tog fram den som ett billigare och bättre alternativ mot vad som redan fanns på marknaden. Du kan köpa 135- och 120-hållarna som ett kit för €45 på kickstarter. Vill du ha filmframdragaren också så kostar det närmare 2000 kr om du inte hoppar på en early bird på kickstarter. Jämfört mot liknande produkter som finns idag är det billigt. Sen får man tänka på att det här inte är något stort företag som tagit fram produkten, utan en ung norsk kille som suttit på sin kammare under pandemin och funderat, sen fått tag på en produktdesigner som också hoppat på projektet. Jag är väldigt imponerad över vad de gjort.
 
Senast ändrad:

VargenW

Aktiv medlem
Ok, nu har jag varit inne på Kickstarter och kollat på filmen om produkten. Om jag fattar det hela rätt är den bara färdig till 75% ännu precis som det stod i nyhetsnotisen på Fotosidan. Det som är på Kickstarter är "crowdfunding", man ska hjälpa till att få den i produktion, det framgår här https://www.valoi.co/
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Ok??? Det stod om Valio360 på nyhetsplats här på Fotosidan och det var inlagt idag. Där låter det som att den inte är färdig ännu men att den kommer att kosta c:a 199 Euro när den kommer ut på marknaden. Men du menar att den redan finns,på marknaden? Är Calle Slättegren som skrivit om den på Fotosidan felinformerad?
Nej du har rätt. Det är jag som är otydlig och pratar som om det är en färdig produkt. Jag har följt projektet ett tag och backat upp projektet på kickstarter. I mitt huvud så är det nästan en färdig produkt, men det är klart att inte alla har koll på hur kickstarter fungerar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ok, nu har jag varit inne på Kickstarter och kollat på filmen om produkten. Om jag fattar det hela rätt är den bara färdig till 75% ännu precis som det stod i nyhetsnotisen på Fotosidan. Det som är på Kickstarter är "crowdfunding", man ska hjälpa till att få den i produktion, det framgår här https://www.valoi.co/
Kan bara hålla med, men har du sett priserna på detta?
Ja du Klas, de priserna var ju klart seriösa. Galet dyrt. Man fattar varför folk försöker hitta andra billigare lösningar.
 

Lesliehyn

Medlem
Hej, snor tråden lite om det är OK.

Har börjat få upp ett intresse för film fotografering. Men förstörs inte filmerna vid exponering av ljus? Är det någon annan typ av fotografering med specifika rullar man måste använda för att kunna använda ljusbord + valoi 360?

Ursäkta min nybörjarfråga.
 

VargenW

Aktiv medlem
Nej, filmerna förstörs inte. Man får ju alltid vara försiktig med damm och så men filmerna tål ljus. Din andra fråga förstod jag inte riktigt, tyvärr.

Hej, snor tråden lite om det är OK.

Har börjat få upp ett intresse för film fotografering. Men förstörs inte filmerna vid exponering av ljus? Är det någon annan typ av fotografering med specifika rullar man måste använda för att kunna använda ljusbord + valoi 360?

Ursäkta min nybörjarfråga.
 

jondavid

Aktiv medlem
Jag använder Valio360 för småbildsnegativ. Alltså bara själva "rännan" mot ett litet ljusbord. Den funkar suveränt för att den håller negativen plana. Den är konstruerad på ett lite sinnrikt sätt vad gäller själva filmbanan för att åstadkomma detta. En suverän pryl för mig. Rekommenderas.
 
ANNONS