Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Var försäkra man kamera utrustingen?
- Trådstartare frigo88
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
På www.gefvert.se kan man teckna en kameraförsäkring, fast premien är ganska hög. Är man medlem i t ex Journalistförbundet eller SFF får man bättre villkor.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Sakförsäkring hos Trygg hansa där jag har lägenheten försäkrad.
Vid resor/utanför huset täckte min vanliga bara upp till 10 000
Roine
Roine
hej
Har kamera prylar till ett värde av ca 40 000:-
SÅ var kan man försäkra kamera utrustingen?
någon som har försäkrat sin kamera utrustningen?
pris?
tacksamm för svar
Leonard91
Aktiv medlem
Jag har försäkrat min kamera, men tycker ni att det är ett måste att göra det för varje ny kamera? (såklart om den kostar väldigt mycket, men tex en 450D ?) Jag tycker ändå aldrig att man får ut så mycket för en försäkring om det väl händer något, bara massa strul och dom vill inte ge en pengarna, m.m. Hur upplever ni det? Hjälper en försäkring verkligen ? och är den värd det för en nybörjarkamera?
Nikonetha
Aktiv medlem
Sakförsäkring hos Trygg hansa där jag har lägenheten försäkrad.
Roine
Då kan ett förslag vara att byta försäkringsbol.. just Trygg-Hansa ersätter bara kameraprylar upp till 10 000:- medan andra försäkringsbolag där ingår den fullt ut i den sk allriskförsäkringen/drulleförsäkringen
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, jag tycker du tänker helt rätt. För en vanlig amatörutrustning är det knappast lönt. Tittar man på premier, avskrivning och självrisk blir det inte mycket över. Dessutom täcker en vanlig hemförsäkring även "stöldbegärlig egendom" upp till en viss nivå.Jag har försäkrat min kamera, men tycker ni att det är ett måste att göra det för varje ny kamera? ... tex en 450D?
Muni
Aktiv medlem
Va rädd om prylarna å skippa försäkring! Köp nått nytt objektiv för pengarna ist...
Det var ett ovanligt korkat svar.
Mycket kan hända när man är ute... Här i storstan är rånrisken inget att förringa. Man kan snubbla med kameran om halsen. Man kan tappa ett dyrt objektiv.
Nä, en allrisk är att rekommendera.
//Martin
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tycker inte att det är ett korkat råd om man syftar på bolagens väldigt dyra sakförsäkringar.Det var ett ovanligt korkat svar.
Nä, en allrisk är att rekommendera.
Det är troligtvis mer ekonomiskt att spara den summa sakförsäkringen kostar och istället köpa nytt eller reparera för pengarna om det händer ngt.
Men om man syftar på allriskförsäkring så blir det lite korkat för den måste man i princip ändå ha. Annars har man ett dåligt skydd om man är utanför hemmet och då vare sig med eller utan kamera.
Lean Wolf
Aktiv medlem
Va rädd om prylarna å skippa försäkring! Köp nått nytt objektiv för pengarna ist...
Min kamera ramlade i somras ur väskan och landade på stengolvet i min trappuppgång. Reparationen gick på sammanlagt nästan 10000 kronor. Tack vara att jag hade allrisktillägg till min hemförsäkring behövde jag bara betala 1200 kronor i självrisk. Jag är mycket rädd om mina prylar, men väskan hade en svag punkt som jag inte kände till. Var inte dum, se till att ha allriskförsäkring. På mitt försäkringsbolag kostar det 340 per år och då får jag ersättning upp till 35000 kronor vilket räcker långt med den utrustning jag brukar bära med mig.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Tycker inte att det är ett korkat råd om man syftar på bolagens väldigt dyra sakförsäkringar.
Dyrt å dyrt. Allrisk á 40000 hos folksam går på 38kr/månad för mig.
Så LENNART AXELSSON..
..jag undrar hur du kan tycka att det är onödigt med försäkring. Hur skulle det kännas om det hände något med din kameraväska, du har ju en del fina prylar i den.
Själv är jag otroligt försiktig och förutseende med mina grejer, men det händer olyckor hur försiktigt man än är. Om inte annat kan något bli stulet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja men Tomas det var ju det jag skrev.Dyrt å dyrt. Allrisk á 40000 hos folksam går på 38kr/månad för mig.
Så LENNART AXELSSON..
..jag undrar hur du kan tycka att det är onödigt med försäkring. Hur skulle det kännas om det hände något med din kameraväska, du har ju en del fina prylar i den.
Själv är jag otroligt försiktig och förutseende med mina grejer, men det händer olyckor hur försiktigt man än är. Om inte annat kan något bli stulet.
Allrisk är ingen sakförsäkring. En sakförsäkring tecknar du för EN speciell sak, ofta dyra tavlor och liknande som hemförsäkringen inte täcker. Dessa försäkringar är tycker jag är för dyra när det gäller kameraväskan, men det kan vara jag som inte ringt och kollat med alla=rätt bolag.
Det finns ett utländskt bolag som gör reklam då & då i Engelska fototidningar för kameraförsäkringar. Tror att det är ett Engelskt bolag. Fast jag har för mig att det inte lönade sig för mig som har & handlar äldre begagnad optik.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Ja men Tomas det var ju det jag skrev.
Allrisk är ingen sakförsäkring. En sakförsäkring tecknar du för EN speciell sak, ofta dyra tavlor och liknande som hemförsäkringen inte täcker. Dessa försäkringar är tycker jag är för dyra när det gäller kameraväskan, men det kan vara jag som inte ringt och kollat med alla=rätt bolag.
Det finns ett utländskt bolag som gör reklam då & då i Engelska fototidningar för kameraförsäkringar. Tror att det är ett Engelskt bolag. Fast jag har för mig att det inte lönade sig för mig som har & handlar äldre begagnad optik.
Ser det nu. Var lite slarvig där. Ursäkta.
Är dålig på försäkringar så jag måste ju då undra:
Varför vill man ha en sakförsäkring om allrisktillägget ändå täcker kameran? Vad är skillnaden.
Nikonetha
Aktiv medlem
Den stora skillnaden i en spceifik sakförsäkring och en allriskförsäkring är väl egentligen värdet.. Om du t ex har kamerautrustning, som överstiger värdet för vad allrisken täcker, får du bara ut max allrisken... medan däremot en specifik sakförsäkring, då har du hela värdet av den specifika varan försäkrad.
I fallet, med att sakförsäkra en kamerautrustning är just problemet att värdet skrivs ner ganska snabbt här.. så även om du exempelvis har köpt en Nikon D3, försäkrat den för fulla värdet den hade vi inköpet.. och du drygt ett år senare tappar den, blir av med den.. så får du ut det aktuella marknadsvärdet då.. som inte är nyvärdet på kameran. Detta är ungefär samma problem som gäller med exempelvis cyklar.. som också sjunker snabbt i värde i Försäkringsbolagens värld.
Därför tycker jag man skall kolla sin sk allrisk, som ofta ingår i Hemförsäkringen och se vad som maxbeloppet är på den och vilka villkor som gäller.. Det kan skilja från bolag till bolag, Överhuvudtaget skall man hela tiden kolla villkoren i sin hemförsäkring, för bolagen ändrar hela tiden och tyvärr, ändringarna är oftast en försämring för kunden.
I fallet, med att sakförsäkra en kamerautrustning är just problemet att värdet skrivs ner ganska snabbt här.. så även om du exempelvis har köpt en Nikon D3, försäkrat den för fulla värdet den hade vi inköpet.. och du drygt ett år senare tappar den, blir av med den.. så får du ut det aktuella marknadsvärdet då.. som inte är nyvärdet på kameran. Detta är ungefär samma problem som gäller med exempelvis cyklar.. som också sjunker snabbt i värde i Försäkringsbolagens värld.
Därför tycker jag man skall kolla sin sk allrisk, som ofta ingår i Hemförsäkringen och se vad som maxbeloppet är på den och vilka villkor som gäller.. Det kan skilja från bolag till bolag, Överhuvudtaget skall man hela tiden kolla villkoren i sin hemförsäkring, för bolagen ändrar hela tiden och tyvärr, ändringarna är oftast en försämring för kunden.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Tackarfor informationen,I fallet, med att sakförsäkra en kamerautrustning är just problemet att värdet skrivs ner ganska snabbt här.. så även om du exempelvis har köpt en Nikon D3, försäkrat den för fulla värdet den hade vi inköpet.. och du drygt ett år senare tappar den, blir av med den.. så får du ut det aktuella marknadsvärdet då.. som inte är nyvärdet på kameran. Detta är ungefär samma problem som gäller med exempelvis cyklar.. som också sjunker snabbt i värde i Försäkringsbolagens värld.
Hur fungerar värdeminskningen med allrisktillägget då?
Nikonetha
Aktiv medlem
Tackarfor informationen,
Hur fungerar värdeminskningen med allrisktillägget då?
Du har precis samma värdeminskning där, men du "överförsäkrar" inte utrustningen.
Jag har själv haft långa diskussioner med mitt försäkringsbolag om detta.
Överhuvudtaget är hemförsäkringar en djungel och kolla, kolla, jättenoga med era försäkringsbolag vilka regler som gäller..
Som ex skrivits tidigare i den här tråden klassas Trygg-Hansa kamerautrustning som stöldbegärlig och därmed bara ersätter skada/förlust upp till 10 000:- medan andra försäkringsbolag har en helt annan bedömning. Detta kan jag också tillägga gäller/gällde i Trygg-Hansas fall, även smycken klockor och pälsar bla