Annons

Var hittar man inspiration?

Produkter
(logga in för att koppla)

squeeze

Aktiv medlem
Jo jag undrar, vilket sätt som är bäst för att förnya sin inspiration för fotografering.

Har alltid haft med mig en mindre kompaktkamera och knäppt av en hel drös bilder närsom, varsom..
Nu är det inte riktigt likadant. Tänkte att jag skulle prova en systemkamera.
Grejen var att jag började tänka mer på vad som skulle fotas, och hur. Och på olika material, objektiv etc.
Jag tappade fokus helt enkelt...

Någon dag snart tänker jag ta med kameran ut igen och ta lite bilder.
Vet inte var jag ska gå, eller vad jag kommer fota.

Har ni några bra idéer? Jag tar tacksamt emot dom.

MVH / KJ
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Ibland kan det vara så att man blir inspirationsförlamad av alla olika möjligheter man har. Du kanske kan prova att gå ut med endast ett objektiv med fast brännvidd? Eventuellt ett med endast manuell fokus, så att du tvingas sakta ned.

Ifall du har något annat intresse, kanske någon sport eller hobby, så kan du försöka dokumentera den.

Nya prylar kan i vissa fall också hjälpa till. Något som låter dig utforska en gren av fotografin som du inte tidigare kunnat. Nya blixtar, softboxar etc., eller kanske ett makroobjektiv.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Det är inte så ovanligt att inspirationen kommer och går, särskilt bland oss måttligt engagerade amatörfotografer. Det går inte att tvinga fram inspirationen, den kommer när den har lust. Några enkla tips som fungerar för mig:
  1. Titta på andras bilder, t. ex. Bildkritik på FS. Ofta hittar man någon bild som man gärna skulle ha tagit själv. Ut och knäpp!
  2. Dokumentera något i ditt liv. En fest, lördagsmiddagen eller en promenad, men ta inte bara bilder i förbifarten utan lägg ner lite energi på att förmedla något med dina bilder.
  3. Res till någon helt annan och häftigare miljö än du brukar fotografera i. En safari-resa till Afrika ger garanterat ny inspiration, men det är ett ganska dyrt sätt
Lycka till / Kjell
 

MattiasL

Aktiv medlem
Skapa ett begränsande ramverk och gör allt du kan av det. Gå ihop med några andra och utgå från en bok ni läser är ett förslag.
Själv plåtar jag mina löprundor, och försöker skriva lite utifrån vad jag ser.
 

azus

Aktiv medlem
Sett Alla är fotografer? Minns inte vilket avsnitt det var, men det handlade om att ta fyra olika bilder när du är ute och fotar på en plats. En normal, en fin, en konstig och en ful. Att försöka hitta dessa fyra olika typerna av bilder, utan att förflytta sig speciellt långt är en utmaning.

Ett annat alternativ är att fokusera på ett visst motiv eller tema under en period. Det kan tex vara att du ska fota 10 olika cyklar, under 10 dagar, eller något annat som inte är jätte svårt att hitta.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Jo jag undrar, vilket sätt som är bäst för att förnya sin inspiration för fotografering.

Har ni några bra idéer? Jag tar tacksamt emot dom.

MVH / KJ
Det jag brukar göra vid idétorka är att exempelvis ha ett tema för dagen och ge mig ut för att fotografera, exempelvis rutigt, eller en färg, eller arkitektur, eller ... och sedan bara fotografera enligt temat. Sedan är det bara att gå ut och leta. Och ha ögonen öppna!!

Ett annat sätt jag använder är att fota med en given brännvidd under en dag. Då måste man ibland vara mycket kreativ för att lyckas få fram de bilder man vill ha utan att zooma.

Ha ett kreativt och utvecklande fotoår -14 hälsar
//Arne
 
ANNONS