Annons

Var köpa Nikon LS-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fullkorn

Medlem
Hej!
Jag har inga bilder upplagda på fotosidan men det tänkte jag försöka ändra på =) Problemet är bara att skannern jag siktat in mig på, Nikon LS-50, eller om den heter coolscan V. Verkar vara slut överallt och är restnoterad hos Nikon i Sverige.

Någon som vet var jag kan få tag i den i Sverige eller Europa? Har man garanti hos Nikon i Sverige om man köper den utomlands?

Tacksam för tips, Erik

Är också ute efter en Nikon LS-50 och har stött på samma problem. Jag var inne på Kameradoktorn förra veckan och dom ringde Nikon för att kolla leveransdatum på skannern. Beskedet var att den ska finnas i butik igen i slutet av januari.

Jag fick samma svar när jag mailade scandinavianphoto men de sa samtidigt att det var osäkert hur många Nikon skulle få in så det räcker kanske inte till alla... Börjar bli lite trött på att vänta. Jag beställde från Fotomarknaden innan jul och de säger bara att den är restnoterad och att det nog dröjer...

Satsa på en begagnad. Själv använder jag föregångaren, IV (eller LS-40 ED som den också kallas), och är helnöjd. Den ger 2900 dpi och har ICE3. Även föregångarna till denna är så pass bra att de går att använda för professionellt bruk.

Hur är dessa jämfört med Minolta Scan Dual 3 och 4a? Har varit inne på en sån ganska länge. Enda negativa med Minolta är att den inte gillar 3mm diaramar.

Vågar inte svara på det. Hade från början en Dual av den första modellen, vilken gav mycket bra men inte fullt lika skarpa bilder som Nikonscannern. Dessutom saknade den ICE3 som tar bort repor och damm.

Sydostbild skrev:
Satsa på en begagnad. Själv använder jag föregångaren, IV (eller LS-40 ED som den också kallas), och är helnöjd. Den ger 2900 dpi och har ICE3. Även föregångarna till denna är så pass bra att de går att använda för professionellt bruk.

LS-50 är en så bra skanner att den är värd at vänta på. Den har samma prestanda som den föregående proffsmodellen Coolscan IV som kostande nästan 20 000, men skarpare dammborttaging.

Den stora fördelen mot den direkta föregångaren LS-40 är inte den högre upplösningen utan det utökade dynamiska omfånget. Dessutom är det väldigt trevligt att nya ICE inte försämrar skärpan.

IV och LS-40 är inte samma skanner precis som V och LD-50 inte är det.

Sorry, jag som yrar. Den heter LS-50 Coolscan V. Proffsmodellen heter LS-5000 och den är nästan identisk med LS-50.

Men min poäng var att det har hänt mycket mellan LS-40 och LS-50. Du får en 20 000 kronors skanner för en fjärdedel nu.

Jo, jag har läst en hel del om de olika modellerna på marknaden men ls-50 verkar ge mest prestanda för pengarna. Lite märkligt att det inte finns fler alternativ egentligen är inte canons motsvarighet väldigt gammal vid det här laget?

ja, ja, hoppas det inte tar allt för lång tid...

Fullkorn skrev:
är inte canons motsvarighet väldigt gammal vid det här laget?

Jo SCSI och USB 1.1 är ju inte någon höjdare. Men jag har läst någonstans att en ny filmskanner är på G.

Själv funderar jag på att yta min Canon FS-4000U mot en LS-50.

/Magnus

froderberg skrev:
Oglasade ska inte vara några problem, skannern har sutofokus. Glasade är aldrig bra.

Jag menar såna där 3mm platsramar. Har inte farfars dia-samling framför mig än men jag kan tänka mig att det är en salig blandning. Mestadels plast-ramar.

Lionheart skrev:
Jag menar såna där 3mm platsramar. Har inte farfars dia-samling framför mig än men jag kan tänka mig att det är en salig blandning. Mestadels plast-ramar.

Ja, oglasade plastramar ska funka. Annars får man möda sig med att plocka ur diat.

Jag använder alltid 3mm och har skannar dem i jobbets Nikon LS-4000 utan problem.

Låter fint! Nu ska man bara ha råd till en sån också =) Inte alldeles lätt när man precis har köpt datordelar och snickrat ihop sin egen dröm-maskin.

ANNONS
Götaplatsens Foto