Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper ni film? Och vad köper ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Godmorgon!

Vad köper ni för film? Och var köper ni den?
Jag tänkte lämna in för att framkalla och få scannat och dom gör vanlig färgfilm billigast så jag tänkte börja med det. Så får vi se sen :)

Jag är helt ny på analogt foto (men har fotat mycket digitalt) och har bara kört några rullar lomo-film än. Resultatet blev ju sagolikt och slumpartat men den analoga processen tycker jag är skön som komplement. Kanske mest för att den inte går lika fort eller är lika komplicerad?

Tack på förhand!
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Jag köper framförallt från Tyskland: http://www.macodirect.de eller http://www.fotoimpex.de/shopen/ men även ibland från Stockholm: http://www.brunosbildverkstad.se

De filmer jag köper mest är Ilford Hp5+ eller Fomapan 400, letar efter en iso100 film som passar mig och det verkar som att jag fastnat för Adox CHS 100 II (om den bara kommer som 120 film snart...). När det gäller färgfilm så är det bara filmer ur Kodaks Portra serie som jag gillar, har inte prövat deras 800 film än men 160 och 400 är fantastiska.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Brunos brukar hålla bra priser, även om en jämför internationellt...

Blir mycket svartvit Kodak för mig, T-max och Tri-X i blandade ISO (100 och 400 mest) som framkallas hemma.

Om det bara gäller att få tag på film för hyfsade priser så har de flesta välsorterade butiker fortfarande Fujifilm Superia, ger lite mer koncist resultat än lomofilmerna kan jag tänka mig...

Tänkte själv testa lite lågprisfärgfilm under våren nu, kommer ju ändå behöva betala framkallningen så pengarna kommer rulla iväg oavsett ;)

// Edit: Såg att du bor i gbg-trakten; Götaplatsens foto har en hel del, börja där. :)
 

cassidy

Aktiv medlem
Adox har jag helt missat, måste provas! Tackar för tipset.

På 90-talet var min favorit Kodak Panatomic X 32 men den slutade tillverkas typ -'87 eller '88. Lyckades lägga vantarna på ett restlager som jag förvarat i frysen genom åren. Har en rulle kvar men det är lite lotteri på om den uppför sig bra eller inte ... :)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Vad köper ni för film? Och var köper ni den?
Jag tänkte lämna in för att framkalla och få scannat och dom gör vanlig färgfilm billigast så jag tänkte börja med det. Så får vi se sen :)
Vill du skjuta svartvit så finns det också med c41-framkallning. Exempelvis ilford xp2 400 eller kodak bw400cn framkallas som vanlig neativ färgfilm.
 

wangblad

Aktiv medlem
Inte fel att testa med billig färgfilm. Scanna och konvertera till svartvitt. Än så länge kan man få färgfilm framkallad i fotobutikerna. Bra alternativ om man vill ha svartvita bilder och inte vill köpa och framkalla svartvitt själv.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Frysen är alltid bättre men inte så bra om man snabbt vill ut och fota. Jag stoppar in 7 eller 8 rullar i frusen och resten i kylen och när jag har en rulle kvar i kylen så plockar jag fram två nya ur frysen.
 

Jenzur

Aktiv medlem
De låter ju bra!

Om man köper tex ett 10-pack hur förvarar man den då? I kylen? Frysen?
Kyl eller frys (för långförvarning) är att föredra, själv låter jag mina ligga i min garderob. så länge du inte planerar att spara filmen långt efter utgångsdatumet så kan du ha den i rumstemperatur, men förvara den mörkt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vid förvaring under LÅNG tid är det frysen som gäller. Jag har använt filmer som legat frysförvarade i över tre decennier, både färg och svartvit (även Super-8). Inga problem. De kemiska processerna blir så väldigt mycket långsammare vid frystemperaturer att åldringen motsvarar kanske bara några månader vid rumstemperatur.

Fast svartvit film klarar sig förvånansvärt bra under lång tid även vid rumstemperatur. Och fotopapper ännu längre (möjligen att man kan behöva droppa i lite bromkalium i framkallaren i vissa fall).
 

olind

Aktiv medlem
Jag köpte 10 st Tudor XLX 200 hos Brunos och är väldigt nöjd med det. Dock verkar de vara borta ur deras sortiment nu men de kanske kommer in igen innan jag är ikapp :)
 

olind

Aktiv medlem
Nån som har tips på alternativ till den billiga Tudor-filmen? Jag köper gärna i typ 10-pack.
 
ANNONS