Annons

Var ligger felet. Canon 40D. 17-85 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Varför finns det mycket oskärpa på mina bilder när man tittar på dem i datorn med normal storlek, men drar man upp dem till 100% är de skarpa. Har nyligen bytat från Nikon till en Canon 40D +17-85 IS. Fick till och börja med nytt objektiv eftersom det var omöjligt att få skärpa på det första objektivet. Oskärpan eller vad det nu kallas syns värst i raka linjer och på texter.

Vilken visningsstorlek har du? Och vilket program?

Ibland kan det se märklgt ut om man inte väljer "jämna" storlekar. Prova att visa bilderna i 100/50/25%. Behöver du mindre så brukar det funka i 16,67% också. (Dessa använder jag i PS)

/Arne

Man ser det mest när man väljer helskärmsläge. Skärpan kommer fram när man drar upp bilden till 50% eller mer.

Bifogar en bild, tittar man på denna bild i helskärmsläge är texten oskarp men ökar man upp den till 50-100% i helskärmsläge är den skarp. Vaför?.
Kanske ingen rolig bild men ändå.
Det är inte bara denna bild som problemet uppträder utan alla bilder med raka linjer har detta.

Bilagor

• img_0041 (wince).jpg
    img_0041 (wince).jpg
    12.5 KB · Visningar: 772
Det är väl någon reducering som programmet gör, för att bilden ska få plats på skärmen, som vimsar till skärpan. Den finns ju uppenbarligen i bilden ändå.

Hur fungerar det om du använder DPP, som följde med kameran?

Kanske dags för glasögon? ;)

Skämt åsido, det är svårt att förstå var problemet ligger utan tillgång till en originalbild. Har du möjlighet att lägga upp en för nedladdning?

Mvh
Anders

Jah har tyvärr inte tillgång att lägga upp orginalbilden någonstans. Har pratat med killarna på Mediamarkt i Lund om problemet och deras svar är att detta inte är ovanligt att vissa område kan se luddiga ut när de visas på skärmen. Kruxet är att jag har aldrig upplevt detta under tiden jag körde med Nikon. Eller har jag blivit övernitiskt efter bytet till Canon med tanke på att det första objektivet var kass. Har även provat med Canon macro 100/2,8 med samma resultat.
Har förresten glasögon alla redan.

UMC skrev:
Jah har tyvärr inte tillgång att lägga upp orginalbilden någonstans. Har pratat med killarna på Mediamarkt i Lund om problemet och deras svar är att detta inte är ovanligt att vissa område kan se luddiga ut när de visas på skärmen. Kruxet är att jag har aldrig upplevt detta under tiden jag körde med Nikon. Eller har jag blivit övernitiskt efter bytet till Canon med tanke på att det första objektivet var kass. Har även provat med Canon macro 100/2,8 med samma resultat.

Om pröva att skriva ut då om utskriften e okej så är det skärmens fel.

UMC skrev:

Jag förstår nog inte riktigt.Om skärpan är bra vid 100% så ÄR ju bilden skarp. Om den sedan känns mindre skarp vid en mindre förstoring lär det väl knappast ha att göra med Canon, Nikon eller vilken glugg som använts?

Använder du samma programvara för att titta på bilderna från Nikon-kameran som för Canonbilderna?

För vi talar väl om dator-skärmen nu, inte kamerans bildskärm?

Mvh
Anders

Utskriften blir rätt OK, men att det underliga är att alla äldre bilder med Nikon är helt OK även på skärmen. Har förresten tre olika datorer, ser lika illa ut på allihopa.

Var det samma upplösning på Nikon-kameran? Du får nästan alltid skärpeförlust om du använder ett program som realtidsskalar ner en bild. Om du verkligen vill ha en skarp bild, skala ner den i ett ordentligt bildredigerinsprogram, och ev. skärpa upp dem (vanligt behov vid nerskalning, se bla på moderskeppet hur man bäst skalar ner för webupplösning).

/Björn

Jag avaktar tills jag får tag i Nikon kamera så jag kan jämföra mer exakt.
Tack för alla råd så länge.

Hej!

Jag tror att jag vet vad du menar. Jag hade en KonicaMinolta Dynax5D förut och bilder från den kameran såg helt enkelt bra ut vid bildskärmstittande.

Nu fotar jag med canon 40D och har dessutom nyttjat 30D innan dess och då ser bilderna "pixliga" ut vid visning på min datorskärm trots att de har 100% rätt skärpa. Pixligheten visar sig främst på t.ex. linjer etc som ligger nästan vågrätt resp lodrätt. Vid utskrift är skärpan dock helt perfekt.

Antar att den bildskärm du använder inte riktigt klarar av den upplösningen som 40D ger på bilderna.

Ett trolig anledning till problemet är hur programmet, grafikkortet eller grafikdrivrutinerna mappar bilden till skärmen. Eftersom bilden har betydligt större antal pixlar än skärmen så kommer varje pixel på skärmen visa flera pixlar från bilden.

Men ifall varje pixel på skärmen "väljer ut" endast en pixel på bilden i stället för ett medelvärde av alla pixlar så kommer bilden se sämre ut.

Enklast är att göra som Björn föreslår och skala ned bilden (t.ex. med en bikubisk algoritm) till samma storlek som skärmen och sedan skärpa upp bilden.

Tack än en gång för förslaget, men tyvärr vet jag inte riktigt hur man "skalar ner" en bild. Nikon kamerorna som jag använt innan är både D200, D80 och D40x som även de var på 10mpx. Tycker inte heller man ska behöva skala ner eller redigera varje bild med detta fenomen bara för att det ska se skarpt ut på skärmen. Har aldrig behövt detta innan.Jag försöker i den mån det går att fotografera bilden så som jag vill ha den utan att behöva jobba med den i datorn för mycket.
Använder srgb + large i de flesta fall.
RAW vid speciella tillfällen, för övrigt ser det lika illa ut vid detta format.

ANNONS
Götaplatsens Foto