Annons

Varför är det storleksskillnad på export from Lightroom vs Lightroom Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag håller på och testar om Lightroom kan vara ett alternativ för mig istället för Lightroom Classic. Nu har jag stött på ett problem som jag inte förstår. Kanske någon klok person här på fotosidan har stött på det förut eller har nån bra idé.

Jag har ett foto som jag synkat med molnet. Om jag gör en export från Lightroom så blir det 31,9 MB, om jag exporterar från Lightroom Classic så blir det 9,67 MB. Självklart har jag kvadruppelkollat alla inställningar så de är exakt lika för båda exporterna.

Känns som att en kvintippelkoll vore lösningen?
Nej, jag vet inte. OM allt verkligen är lika borde det inte bli så stor skillnad. Så förmodligen är det inte lika i alla fall.

Det finns i princip bara 3 saker som kan manipuleras.
Antalet pixlar, antalet färger och filformat och ngt av dem skiljer helt klart.

Jag har testat många bilder och olika kombinationer av exportinställningar nu och det enda jag kan konstatera är att det skiljer sig åt, ibland är LrC större ibland Lr. Skumt för det kan vara stora skillnader.

Det är lite väl mycket för det kanske, men jag har för mig att åtminstone i äldre Camera Raw (har inte använt det på lääänge) så kunde man få med en massa information om hur man dragit runt penslar e dyl som metadata, vilket kunde göra en liten jpeg rejält mycket större.

Inställningarna vid export är identiska. Jag har samma rawfil importerad i Lr som i LrC. Bilderna jag testat med har varit helt orörda. Jag har testat med olika kvalitet, 70 resp 100. Så då kvarstår väl fakta att Lr o LrC gör olika vid export och ibland väldigt olika.

Fast man, eller åtminstone inte jag, gillar inte riktigt när helt ologiska saker händer på det där sättet. Då är det lätt hänt att man blir en tvivlare och undrar om alla inställningar verkligen verkligen är likadana.

Jag är inte beredd att gå med på "då kvarstår väl fakta [...] ibland väldigt olika" bara sådär. Å andra sidan är jag inte heller beredd att installera Lightroom av något slag för att kolla. Det får kanske bli en av dessa gåtor i livet... :)

Jag testade själv och mina filer blir exakt lika stora om jag exporterar ut dem från LrC och Lr. Jag exporterade ut dem som "Ursprungligt foto och inställningar". Vilket är logiskt då det är precis likadana filer som exporteras.

ANNONS
Götaplatsens Foto