Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är konst bra om den kan tolkas?

Produkter
(logga in för att koppla)
man kanske ska skilja på konst och konstnärlighet?

om man tex tänker sig ett konstverk som är oerhört realistiskt och detaljerat. det ligger mkt talang bakom detta, men ligger det någon konstnärlighet i det? om man tex jämför med ett abtrakt verk som liksom öppnar upp för tolkningar osv.

jag vet inte, men det känns som att konst och konstnärlighet är två olika saker lite grann.

själv skulle jag nog inte kalla en person som sysslar med att typ rita, teckna,måla, fotografera realistiskt och detaljerat för konstnärlg. därtemot väldigt talangfull. en konstnärlig person för mig, har mkt med kreativitet och göra och rörlighet i tanken. "djupt" eller "icke djupt" spelar inte så stor roll, men nån slags uppfinnesförmåga.

Michelangelo: I'll tell you what you want, mate! You want a bloody photographer! That's you want. Not a bloody creative artist to crease you up...

Pope: I'll tell you what I want! I want a last supper with one Christ, twelve disciples, no kangaroos, no trampoline acts, by Thursday lunch, or you don't get paid!

Michelangelo: Bloody fascist!

Pope: Look! I'm the bloody pope, I am! I may not know much about art, but I know what I like!

Från Monty Phyton sketchen med Påven (John Cleese) och Michelangelo (Eric Idle) från Monthy Phyton Live at the Hollywood Bowl.

ANNONS
Götaplatsens Foto