Annons

Varför använda 6x7???

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne H skrev:
Ja yttermåtten på 4x5 tum och 9x12 cm kass. är detsamma ;-), men det brukar stå utanpå kass. om det är 4x5 eller 9x12.

Det stod:
"4x5 FILM HOLDER FIDELITY MFG. CO. SUN VALLEY CA. U.S.A. PATS. 2,946,271 3,091,168"

sedan satt det tejp över "Fidelity Elite 9x12cm".

Tackar stjärnorna för ebay. Nu har jag 'riktiga' 4x5" hållare som ger 95x121mm

16/9 bildformat etc

Så vad är det bästa bildformatet då?
Det verkar som många vill ha kvadratiskt dvs 6 x 6 cm. Men vad vi ser mycekt av idag är TV´s lågbildsformat, 16/9, är inte det mest utstuderat och borde vara det format som alla borde gå över till. Man ser reklam som att vi har två ögon o borde se en lågbild somde nya TV aparaterna.
Ser man på en 120 film finns ju flera olika löpnummer för 6 x6, 6 x 9 etc. Har för mg det blev 12 resp 9 biler på en rulle???
Borde inte ni proffsfotografer ta efter TV´s lågbildsformat? 16/9 för att kunna ge bilder med beskurret hår och haka på människor o en mass ovesäntligheter på sidan i bilden.
TV o filmfotgrafer måste väl vara proffs o veta, eller????

Från en som hatar lågbilds TV.
Med all den "konstnärlighet" som TV bild innehåller i form av bekärning, handkamera, ostativbilder, Zoomningar etc. etc...
För övrigt tycker jag småbildsformatet är trevligt o det borde väl motsvara 6 x 4 cm . Eller gamla TV bilden.

Så tycker jag lite provocerande om bildformaten vi står inför idag.

froderberg skrev:
Min pappa har en 6x7 projektor för att visa X-pan, men det är inte Rollei.
Rolleis klarar väl bara 7x7-ramar (till max 6x6-bilder)? Eller är jag ute och cyklar?

En Rollei 66 projektor klarar maximalt 6x6 dia, så det är helt riktigt och rätt det du säger.

Re: 16/9 bildformat etc

ROYSAN skrev:
Så vad är det bästa bildformatet då?

Varför ska man ens försöka bestämma något sådant?

Visst är det relevant i TV-sammanhang, men för oss stillbildsfotografer är det väl bara härligt att vi alla kan finna ett format som passar oss.

Tyvärr är det ett brist med övergånger till digitalt att alla bilder blir i samma format och med liknande karaktär. Förr gick det ju att välja kamera och film beroende på jobbets karaktär. Man kunde ha halvformat ena dagen och 6x6 andra,

Idag sitter man fast med sin digitalkamera.

froderberg skrev:
Jag trägtar efter en 6x9 bälgkamera med rullfilmsbakstycke, men så gillar jag halvformat också.

Har inte LPfoto en Technika 6x9 på nästa auktion?
Men du kanske ville ha något lite mera handhållet..

f

edit: och jag har för mig att det fanns ett rullfilmbakstycke också, men är inte säker.

När det gäller 16:9 formatet, som i de flestas öron ofta dyker upp med digitaltv och HDTV, ska man veta att det var Steven Spielberg som först började använda detformatat, och en del kallar det för Spielbergscope.

Men traditionella film formatet är någonstans mellan 2:1 till 3:1, men den mest frekventa är 2.5:1 eller 2.55:1 som är Cinemascope eller piratkopia på sinemascope formatet.

I sin tidigaste barndom hade TV samma proportioner som film, nämligen 4:3. Deta irriterade givetvis MPAA och de började experimentera med andra format, för att annasr skulle ju folk sluta gå på bio. Då uppfann man 2.5:1 formatet som med anpomorfiska linser krängde ner ett bäldigt brett format på 35mm film, utan att man behövde byta filmformat.

Det gulliga är attman ibörja inte riktigt hade listat ut det där med anapomorfiska linser, man satt heltsonika ihopa 3 kameror så att de överlappade synfälten lite och man vartvungen att synka dessa tre kamerorna så att de gick exakt i synk. På äldre filmer så kan man se att det finns två linjer i filmytan där kontrasten är lite högre. Det är där kamerorn ahr överlappat varnda lite. Detta är inte 2.5:1 utan sanarare i stil med 3:1

Spielberscope 16:9 har jag för mig att han började med för att NTSC styrelsen började diskutera format på digital tv och 16:9 verkade vara det som skulle bli standarden. Då ansåg Steven att detsmartaste vore att filma allt i 16:9 för att det skulle bli lättare (eller nått) att sälja sina filmer till tvbolagen.

När det gäller kameror vet jag itne så mycket mer aän att 6x9 är ett skönt format. Kul för lite udda kompositioner.

C.

ANNONS
Götaplatsens Foto