När det gäller 16:9 formatet, som i de flestas öron ofta dyker upp med digitaltv och HDTV, ska man veta att det var Steven Spielberg som först började använda detformatat, och en del kallar det för Spielbergscope.
Men traditionella film formatet är någonstans mellan 2:1 till 3:1, men den mest frekventa är 2.5:1 eller 2.55:1 som är Cinemascope eller piratkopia på sinemascope formatet.
I sin tidigaste barndom hade TV samma proportioner som film, nämligen 4:3. Deta irriterade givetvis MPAA och de började experimentera med andra format, för att annasr skulle ju folk sluta gå på bio. Då uppfann man 2.5:1 formatet som med anpomorfiska linser krängde ner ett bäldigt brett format på 35mm film, utan att man behövde byta filmformat.
Det gulliga är attman ibörja inte riktigt hade listat ut det där med anapomorfiska linser, man satt heltsonika ihopa 3 kameror så att de överlappade synfälten lite och man vartvungen att synka dessa tre kamerorna så att de gick exakt i synk. På äldre filmer så kan man se att det finns två linjer i filmytan där kontrasten är lite högre. Det är där kamerorn ahr överlappat varnda lite. Detta är inte 2.5:1 utan sanarare i stil med 3:1
Spielberscope 16:9 har jag för mig att han började med för att NTSC styrelsen började diskutera format på digital tv och 16:9 verkade vara det som skulle bli standarden. Då ansåg Steven att detsmartaste vore att filma allt i 16:9 för att det skulle bli lättare (eller nått) att sälja sina filmer till tvbolagen.
När det gäller kameror vet jag itne så mycket mer aän att 6x9 är ett skönt format. Kul för lite udda kompositioner.
C.