Annons

Varför blev fotosidan.se så fult?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
lurade också på denna senaste ändring. Känns som nån "fuckat upp" CSS:en. Och så verkar det som om uppdateringen på profilsidan tar lång tid, är det också en sen förändring att kommentarer och besök inte uppdateras i realtid längre?

Har inte testat alls - bara en uppfattning i hastigheten.

BAW
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ni får beskriva bättre, eller maila en skärmdump - för det låter som ni ser det på ett annat sätt än vi?

Det vi gjort rent designmässigt är dels att centrera designen, dels byggt om "Din sida" en hel del - och den kan man ju få tycka om. Men i övrigt vet

Men det låter mer som ni uplever FS som "trasig", designmässigt, eller?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bengus skrev:
[ är det också en sen förändring att kommentarer och besök inte uppdateras i realtid längre?[/B]
Nja, det gjorde det väl inte förut heller? Det ligger en cache på 10 minuter, första gången man besöker uppdateras det sedan tar det 10 min innan det söks om.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag fortsätter tjata om att skillnaden i färg mellan besökta och obesökta länkar är alldeles för svag på profilsidan. Jag ser knappt någon skillnad mellan dessa.
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Som sagt, förtydliga tack. Skillnad mellan länkfärg, besökt och aktiv är justerat sen ett tag tillbaka - upplever ni fortfarande dessa problem?

Att designen skulle bli grötig är ju lite i motsats till vår intention med uppstruktureringen av "din sida" ex som tidigare varit helt ostrukturerad i hierarkier och upplägg. I övrigt har vi rensat upp på enskilda håll och städat och gjort färger och annat mer konsekventa. Centreringen har jag svårt att tänka mig att den skulle ställa till med nåt?
 

lastrand

Avslutat medlemskap
erik skrev:
Som sagt, förtydliga tack. Skillnad mellan länkfärg, besökt och aktiv är justerat sen ett tag tillbaka - upplever ni fortfarande dessa problem?
Skillnaden i färg mellan en obesökt länk och en besökt är fortfarande alldeles för liten. Personligen tycker jag det är mycket viktigare att ha en klar färgskillnad mellan dessa än att ha en hover-färg som i mitt tycke fyller en väldigt blygsam funktion.
 

nonno

Aktiv medlem
erik skrev:
Som sagt, förtydliga tack. Skillnad mellan länkfärg, besökt och aktiv är justerat sen ett tag tillbaka - upplever ni fortfarande dessa problem?
Absolut! Problemet kvarstår, justeringen var nog inte tillräcklig för mina ögon i alla fall. Dessutom skulle jag vilja framföra önskemål att alla länkar på "Din sida" skulle ha alla sifferangivelser med fet text, inte bara de få som har det nu.
/Nonno
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Det ser mycket bra ut i den vänstra spalten där inställningslänkarna finns. Men högerspalten där t.ex senaste besökare och senast betittade bilder finns går det knappt att se någon skillnad.
 

Bilagor

HåGe

Aktiv medlem
Liten detalj:

Alla små bindestreck som ska läsas som tankstreck lite överallt (exempel under "Betittade" ovan) bör bytas till tankstreck. I uppräkning kan man också alternera med "punkt på mitten". Ibland behöver man inte använda något tecken alls. Det kan bara se skräpigt ut.
 

pial

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker generellt att det ar snyggt, men jag haller med om att man maste scrolla lite for mycket nu.

Framforallt sa ar det jobbigt att behova scrolla ner till "senaste som givit kommentar"-listan, eftersom det ar vad jag anvander mest for att lasa nya kommentarer. Om den kunde komma upp pa vanstersidan igen skulle jag bli glad!

'/Pia
 

tobbenix

Aktiv medlem
Har oxå problem med att se skillnad på besökta och obesökta länkar. Brukar ofta hitta nya fotografer på "senast inloggade". Då e de bra om man ser vilka man varit inne på den senaste tiden.
 

HåGe

Aktiv medlem
"Betittade" förresten?

"Bilder senast sedda:", kanske.
Eller annan synonym: "betraktade", "beskådade", eller nånting?
 

magnus67

Aktiv medlem
Jag tycker den intressanta informationen kommit väl långt mer på sidan. Nu måste jag skrolla längre för att se vem som besökt mig, vilka bilder som betittats och vem som lämnat kommentarer.
Mindre viktiga länkar som att redigera min profil och mina bokmärken ligger onödigt högt upp på sidan.

(Jag tycker "betitta" är ett kul ord, men respektar alla som inte gör det.)
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Daniel: Tack. Uppdateringen är nu gjord på dessa listor också, det är olika css:er och denna hade inte blivit utbytt.

HåGe: Betittade bilder korrigerat till betraktade bilder, tack

Simon: Vad gäller hierarkierna på informationen så tar vi hänsyn till mest använda funktioner samt fokuserar på bilder och bildkritik. Kolumnerna på "din sida" är uppdelade i inställningar och aktivitetslogg och prion på aktivitetsloggen är som du ser bildkritiken. Vi diskuterar i hela arbetsgruppen innan vi beslutar så om du har konkreta förslag och konstruktiva åsikter så är du välkommen att vädra dessa.

Centreringen har haft en egen forumtråd där folk har efterfrågat den sen länge så vi är fast beslutna om att det har varit rätt väg att gå. Vad gäller minskat utrymme får du nog utveckla ditt resonemang, scrolla vertikalt på "din sida" pga centrering låter väl inte som ett kopplat problem?

Reklamen "trycker" inte ut någonting, vi har likt de flesta större sajter (ex dn.se mfl) en annonskolumn på 300px som vi även använder för att internpusha i.
 

HåGe

Aktiv medlem
”Bindestreck – tankstreck”
Förtydligande: Två olika tecken med olika betydelse.
Ex: Arkiv – Nytt på fotosidan (inte korta plutten).

Sparsamhet med tecken som ”skräpar”. Exempel:
Senast besvarade frågor:
Bildstorlek
Att ta betalt
fototävling – standardregler
Försäkring
I stället för alla de här (-) små strecken överallt.

Onödigt (i många fall) med något tecken före respektive. Märk också långa strecket efter ”fototävling”. Sedan att citattecken inte är raka streck utan ser ut som komma i överkant (”xxx”).

Många tycker kanske att det här är överkurs (onödigt), men omsorg om detaljerna gör att det ser proffsigt ut och ökar antagligen överblicken och läsbarheten.
 

j.asplund

Aktiv medlem
Det som nu ligger långt ner på högerspalten (Din sida), vilka som tittat på bilder etc, är sådant som jag kollar på ofta. Jag känner dock sällan att jag behöver ändra inställningar. Dessa är ju nu högt upp till vänster.

För min del krävs det således mycket scrollande varje gång jag går in på min sida. Vidare håller jag med om att det är lite grötigt på högerkanten

j
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Jag håller med om att det nu är ett himla scrollande iallafall på dagtid, där jag sitter med en mindre skärm.. tack o lov, att jag inte längre har en laptop hemma.. då hade jag jag väl åkt på scrolltumme inom en vecka.

vad jag gör när jag loggar in på Fotosidan är

nr 1 kollar nya kommentarer på mina bilder.. det blir scroll, scroll, scroll.. och så scrollar vi lite till.. attans morrongymnastik.

Sedan när det är gjort.. ja då kollar jag foruminlägg i trådar jag följer.. och, naturligtvis scroll, scroll, scroll.. så snacka om morrongympa för mina fingrar..

Som sagt.. hemma har jag inte detta problemet pga av större skärm.. och kanske andra inställningar.. men där bestämmer jag ju helt o hållet själv.. här på jobbet, så finns det annat som måste styra.. och så är det ju laptopen också.. den har jag inte ens orkat kolla.. måste träna upp scrollfingret mer först
 
ANNONS