Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir bilderna mindre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robowski

Medlem
Hej!

En liten fråga här...
Har nyligen börjat fota i Raw. Bilderna tar ju givetvis mycket plats på minneskortet. Men när jag sedan redigerat och ska spara, upptäcker jag att bilderna blir mindre (ca. 10M, ge och ta) än jpg-bilderna, som brukar landa på runt 20M. Varför blir det så?

Tacksam för svar.
Mvh. Robert

Hej!

En liten fråga här...
Har nyligen börjat fota i Raw. Bilderna tar ju givetvis mycket plats på minneskortet. Men när jag sedan redigerat och ska spara, upptäcker jag att bilderna blir mindre (ca. 10M, ge och ta) än jpg-bilderna, som brukar landa på runt 20M. Varför blir det så?

Tacksam för svar.
Mvh. Robert

Är det raw->jpeg mot jpeg ur kameran du jämför? (du skrev aldrig vad du sparar som).
Kontrollera upplösning och komprimering.

Vad är det för kamera som ger JPG-bilder på 20 meg?

Hur som helst, om du fotar i RAW och sedan sparar i JPG kan du välja upplösning och komprimering - det är det som styr filstorleken.

Om du fotar i JPG kan du göra motsvarande inställningar direkt i kameran.

Beroende på hur du väljer dina inställningar kan du alltså få olika filstorlekar.

ANNONS
Götaplatsens Foto