Annons

Varför blir bilderna rosa?

Produkter
(logga in för att koppla)

teddy evil

Medlem
Hej!

Efter att jag har överfört bilderna från min canon eos 70d, till datorn och öppnar dem i picasa 3 så blir bilder i rosa? Förstår inte varför? har det med att göra att jag fotar i RAW?

Om man kollar på Picasas releasenotes verkar de addera Raw-stöd för nya kameror väldigt sällan, och ser inte ut att ha gjort det sedan våren 2012.
Den rosa färgen känns bekant från program som inte kan hantera raw-filen den tar emot.

Sedan vet jag ju inte om ett program som känns så eftersatt på punkten verkligen känns som ett idealiskt val att behandla sina raw-filer i. Bättre isf att framkalla dem i DPP och köra efterbehandling i Picasa om man tvunget vill använda det.

https://support.google.com/picasa/answer/15625?hl=sv

Enligt denna så ska det gå bra med raw cr2 filer?

Vad finns det för bra program för bildvisning/redigering, har du några förslag? :)

CR2 är bara ett containerformat, innehållet varierar mellan varje kameramodell och raw-tolkare behöver uppdateras (på närmast månatlig basis) för att hänga med.
Som redan påpekats ska Canons DPP som följer med kameran vara mycket kompetent (kan inte uttala mig då jag kör Nikon/LR) och har fördelen att det kan läsa ut bildstilar och dylika inställningar från kameran.
Annars är ju nästan standardrådet att slå till på Lightroom när det är kampanj. Då får du dessutom möjligheten att katalogisera dina bilder mycket effektivt.

ANNONS
Götaplatsens Foto