Annons

Varför blir inte det slutliga resultatet samma som preview visar i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
När jag ska till exempel använda filtret Oskarp Mask i PS Elements 3, så har jag preview på för att direkt i bilden kunna se hur ändringen ter sig. Men när jag sen trycker på OK, när jag är nöjd, så blir ändringen alltid mindre än vad preview visade på bilden. (Oftast till fördel för bildkvalitéten, men det hör inte hit :=)

Varför kan inte preview visa lite mer exakt hur bilden kommer att bli? Är det samma "fel" i PS CS också?

Det är inte så att du i preview ser resultatet i 100% men den färdiga bilden i 25% (eller något annat som är under 100%).

jkene skrev:
Det är inte så att du i preview ser resultatet i 100% men den färdiga bilden i 25% (eller något annat som är under 100%).

Jag förstår inte riktigt. Om du menar förstoringsgraden när du nämner procenttalen, så är det precis så jag har. Den ursprungliga bilden betraktar jag i 25% förstoring och bilden i USM i 100% förstoring. Men då jag har "preview" förkryssad, ser jag ändringarna både i den ursprungliga bilden och i USM.

Men när jag är klar och klickar OK så blir inte förändingen i bilden så stor som previewfunktionen visade att den skulle ha blivit.

Eeros skrev:
Jag förstår inte riktigt. Om du menar förstoringsgraden när du nämner procenttalen, så är det precis så jag har. Den ursprungliga bilden betraktar jag i 25% förstoring och bilden i USM i 100% förstoring. Men då jag har "preview" förkryssad, ser jag ändringarna både i den ursprungliga bilden och i USM.

Men när jag är klar och klickar OK så blir inte förändingen i bilden så stor som previewfunktionen visade att den skulle ha blivit.

Den här typen av "ändringar" syns normalt bara på skärmen när du ser bilden i 100% (normal storlek). När du ser bilden i 25% måste PSE förmisnka den vilket gör att den effekt du har applicerat blir negligerbar när man ser den i den förminskningsgraden. Det betyder inte att den inte har applicerats, din skärm sätter helt enkelt begränsning för hur detaljerat den kan visas. Det du ser i 100% är det du får.

Om den färdiga bilden ska visas på bildskärm i den storlek du ser när du ser den i 25%, förminskar du den först via Image (Bild) och Image Size (bildstorlek) till önskad storlek, betraktar den sedan i 100% och applicerar USM.

jkene skrev:
Om den färdiga bilden ska visas på bildskärm i den storlek du ser när du ser den i 25%, förminskar du den först via Image (Bild) och Image Size (bildstorlek) till önskad storlek, betraktar den sedan i 100% och applicerar USM.

Tack! Det känns intuitivt att det måste vara rätt, jag måste testa det snarast.

ANNONS
Götaplatsens Foto