Annons

Varför går kameran sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Autofokusmodulen på min NIkon D7000 behövde justeras efter något halvår eftersom den jagade fokus med vissa objektiv. Reparation gick på garanti.
 

knobloch

Aktiv medlem
Batterier självdör också om de laddas ur bortom räddning.
Det är också dålig ekonomi att låta digitala kamerahus ligga oanvända eftersom "the digital rot" pågår konstant, dvs ju nyare teknik som kommer ut desto mindre värda blir de tidigare generationerna oavsett om de är använda eller inte.
Som tur är det samma batterier till min 6D och 7D, fast ett av mina extrabatterier verkar faktiskt bortom räddning då det just legat oanvänt väldigt länge.
 

ajoe

Aktiv medlem
Min Nikon D70 drabbades av ökända BGLOD (Blinking Green Light Of Death), fixades på garanti, mitt Nikkor 16-85 havererade fokuseringen på, inte lönt att laga, båda mina Fuji X-hus (T2 och T20) har fått hela överdelen med elektronik bytt på garanti.
 

cowboy

Aktiv medlem
Verstadsbesök (nästan) bara p g a fotografens klantighet

Min Nikon D70 fixades på garantin när "Blinking Green Light Of Death" var aktuell, kameran åtgärdades innan felet visade sig.

Jag tycker att kameragrejor är förvånadsvärt stryktåliga, åtminstone Nikon som har varit "mitt" märke sedan 70-talet.

Det är min egen klantighet som orsakat verkstadsbesöken; jag har tappat minst två analoga kamerahus (inga digitala) och de har alltid kunnat repareras. Jag har tappat minst tre objektiv varav ett blev så illa skadat att det fick gå till skroten, de andra reparerades.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Tja. Jag har en Fuji XT10 som gick sönder i somras. Har köpt en ny kamera, men det hade varit fint om man kunde få den gamla tat funka igen.
Det som hänt är att kameran inte verkar ha ett glapp till objektivet och fastnar i ett läge där den står och blinkar. Om man sätter kameran i "fota utan objektiv"-läge så funkar den, men då kan jag inte fokusera med fujioptiken.
Den var inte utsatt för några slag eller väta i samband med att den gick sönder. Jag har testat olika objektiv, försökt rengöra elektroderna, fabriksåterställt kameran mm. Allt utan någon effekt.

Har ni några andra förslag på vad jag kan göra? Någon annan som haft samma besvär?

 
ANNONS