Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför ingen fokus?
- Trådstartare SupraN
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Du har förmodligen en liten fyrkant i mitten av sökaren, rikta den mot det du vill ha skarpt, tryck ned avtrycket till hälften, komponera bilden som du vill & tryck av.SupraN skrev:
Tjena är en nybörjar som har en rätt "gammal" finepix s5000 och när jag t.ex. ska fota en blomma så får jag ingen fokus på blomman och bakgrunden ska va suddig. Någon som har tips hur jag ska gå till väga?
Snälla flytta tråden om jag la den fel![]()
För ovrigt så råder jag dig att läsa den eminenta kameraskolan som finns här på FS.
//Larsa
ulltand
Aktiv medlem
SupraN skrev:
...Någon som har tips hur jag ska gå till väga?...
Har du ngt makroläge på kameran?
Zooma inte...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Är du på rätt sida av närgränsen?
SupraN
Medlem
Re: Re: Varför ingen fokus?
yes, den där lilla blomman. Men vilket läge ska jag köra i om jag ska få bäst fokus på "blomman" och inte bakgrunden? Auto, P, S ,A , M, SP?
FILM) (ulltand skrev:
Har du ngt makroläge på kameran?
Zooma inte...
yes, den där lilla blomman. Men vilket läge ska jag köra i om jag ska få bäst fokus på "blomman" och inte bakgrunden? Auto, P, S ,A , M, SP?
Vr98olli
Aktiv medlem
SupraN skrev:
Var ute och testa lite igen och fick till den här bilden. Ajja nu vet jag ungefär hur jag ska göra.
![]()
Ett trevligt resultat, fin nyckelpiga och fint att du sett det istället för att bara se blommorna i sig!
SupraN
Medlem
Vr98olli skrev:
Ett trevligt resultat, fin nyckelpiga och fint att du sett det istället för att bara se blommorna i sig!![]()
Tack så mycket
bifogar en till bild på en blomma som jag tog. inget speciellt med den tycker bara den vart rätt fin
http://img502.imageshack.us/img502/1897/blomma1qg5.jpg
och en humla på en blomma. Tror den somnade där också
http://img63.imageshack.us/img63/7876/dscf1204yv8.jpg
Senast ändrad: