Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ingen fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

SupraN

Medlem
Tjena är en nybörjar som har en rätt "gammal" finepix s5000 och när jag t.ex. ska fota en blomma så får jag ingen fokus på blomman och bakgrunden ska va suddig. Någon som har tips hur jag ska gå till väga?

Snälla flytta tråden om jag la den fel :)

SupraN skrev:
Tjena är en nybörjar som har en rätt "gammal" finepix s5000 och när jag t.ex. ska fota en blomma så får jag ingen fokus på blomman och bakgrunden ska va suddig. Någon som har tips hur jag ska gå till väga?

Snälla flytta tråden om jag la den fel :)
Du har förmodligen en liten fyrkant i mitten av sökaren, rikta den mot det du vill ha skarpt, tryck ned avtrycket till hälften, komponera bilden som du vill & tryck av.

För ovrigt så råder jag dig att läsa den eminenta kameraskolan som finns här på FS.

//Larsa

Re: Re: Varför ingen fokus?

FILM) (ulltand skrev:
Har du ngt makroläge på kameran?
Zooma inte...

yes, den där lilla blomman. Men vilket läge ska jag köra i om jag ska få bäst fokus på "blomman" och inte bakgrunden? Auto, P, S ,A , M, SP?

Var ute och testa lite igen och fick till den här bilden. Ajja nu vet jag ungefär hur jag ska göra.

fokus1pi9.jpg

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto