Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Nej, det mesta är inte reglerat och lagstiftat. Det viktigaste, nämligen prisbildningen som du nämner, är fri.

Det stämmer dock att det finns lagstiftning som reglerar relationen mellan konsumenter och handlare. Det finns dock mindre sådan lagstiftning när det gäller relationen mellan två bolag som handlar med varandra och relationen mellan två privatpersoner som handlar med varandra. Dessa två relationer är också en del av marknaden.
- Jaså, du får inte sälja vad som helst till vem som helst, tillverkat hur som helst - om jag ska sammanfatta det enkelt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl diskutabelt om regler om farliga ämnen och farliga produkter är en egentlig inskränkning i en fri marknad. Visst kan man se det så, men man kan också se sådana lagar som likartade med lagar om hur och vem som får använda våld mot andra.

Speciellt mycket med cashback att göra det dock inte.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är väl diskutabelt om regler om farliga ämnen och farliga produkter är en egentlig inskränkning i en fri marknad. Visst kan man se det så, men man kan också se sådana lagar som likartade med lagar om hur och vem som får använda våld mot andra.

Speciellt mycket med cashback att göra det dock inte.
Om marknaden vore "fri" skulle oskäliga avtal kunna slutas och det är inte tillåtet. Om det sedan prövas är en annan sak. På en fri marknad skulle jag kunna sälja damer till dig utan att någon brydde sig om det. Om damer är farliga produkter - det är upp till var och en. Cashback på damer, det ni:)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Ett problem här är att konsumenten inte är en direkt kund till tillverkaren. Det finns en mellanhand (eller flera) så det blir ingen direktkontakt mellan kunden och tillverkaren. Det blir alltså ett svagare incitament för tillverkaren att vara kundvänlig än för handlaren.
[...]
Det här är kanske det verkliga skälet till cashbackandet. Tillverkaren (generalagenten) vill knyta användarna närmare sig. Ofta finns ju generalagenten kvar även om handlaren går i putten. Flera av tillverkarna har ju också användar- och proffsklubbar i detta syfte.

Vi är nog oftare trogna/lojala märket än butiken. Åtminstone jag har köpt mina kameraprylar av ett visst märke i minst fem olika butiker, plus lite begagnat också.

En kamera är inte bara ett köp i en butik. En kamera med dess tillhörande system är en ganska långvarig relation med ett varumärke.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det finns en massa artiklar på nätet hur Cash back fungerar som marknadsföring. Kanske några här bör läsa igenom dessa och sätta sig in hur företag tänker också och inte bara se det ur en konsuments perspektiv.

/Stefan
 

acke

Avslutat medlemskap
...Visst det vore trevligt att få den utan att skicka in den men jag har fått den avdragen utan att behöva skicka in den själv.

Många kunder gillar att springa o köpa på rea eller med cashback vi har återkommande reor från butiker varje år o bevisligen fungerar det.

Vill du avskaffa mellandagsrean oxå?
Får man cashbacken avdragen direkt i kassan så är det kanon. Då är det ju en helt vanlig och kundvänlig rabatt. Man går därifrån med sin vara, utan förpliktelser, glad och nöjd.
Och nej, jag vill inte avskaffa mellandagsrean. Jag vill inte avskaffa någonting. Jag vill bara att konsumenternas bästa ska styra.

Huruvida cashback-konceptet fungerar kan diskuteras. Det finns också många som ogillar att cashback och gärna skulle se andra sätt att få rabatt. Den kundgruppen är lite bortglömd.

Som jag skrev tidigare, om cashback vore den enda möjliga vägen till försäljningsframgång, då skulle all detaljhandel vara översvämmad av cashback-kampanjer.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, i inlägg #50 påpekade du att när tillräckligt många konsumenter tycker att cashback är tramsigt och korkat så kommer kameratillverkarna att sluta med det. Det bästa sättet att visa det är förstås att låta bli att nappa på cashbackerbjudanden. Det är effektivare än att skriva i ett forum och hoppas på att tillverkarna läser det och påverkas.
Javisst. Jag prövade cashback en eller kanske två gånger när det var helt nytt i Sverige, 2005-2006 någon gång. Men jag insåg att det var ett kundovänligt påhitt och sedan dess har jag inte använt det. Så jag försöker verkligen leva som jag lär.
Men att jag som enskild person i tysthet avstår från cashback påverkar knappast någon tillverkare. Hur ska de då veta att jag har avstått? Man måste prata om det också. Detta är ett sätt att prata.

Även mina? :)
Är det inte precis det du vill ska hända? Att ingen deltar, alltså?
Även dina. Jag lyssnar med glädje på dina åsikter i sakfrågan. Jag har bara svårt för den typ av retorik som går ut på att förminska eller bagatellisera andra debattanters åsikter och känslor.
Nu deltar jag tämligen sporadiskt i FS-forum och har dålig koll, men jag får känslan att du och den andra debattanten har munhuggits förut. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur sas det i början av tråden ungefär om varför Cashback används med avsikt att man får vänta på sin rabatt, en teori kanske har inte kollat bakåt nu. En del kommer fort tillbaks och har ångrat sig, en del vill byta till någonting annat, 2000 kr rabatt på stört och några sätter i system och säljer vidare, är cashbacken en finurlig hållhake, eller som någon sade, man vet att flera struntar i cashbanken ( orkar helt enkelt inte att krångla )

Det är välkänt att locka in nya premuranter på att det kan vara allt från hälsokost ( Vitapro till tidningar) till kanonpris under en kort tid, vissa har möjlighet till att säga upp som det vackert kan stå, men tillverkarna vet att många av någon anledning inte får tummen ur, utan det rullar snart på till fullpris.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns en massa artiklar på nätet hur Cash back fungerar som marknadsföring. Kanske några här bör läsa igenom dessa och sätta sig in hur företag tänker också och inte bara se det ur en konsuments perspektiv.

/Stefan
Har du någon bra länk? Jag har faktiskt letat efter detta, främst för att förstå varför just fotobranschen i Sverige är så cashback-infekterad.
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare, om cashback vore den enda möjliga vägen till försäljningsframgång, då skulle all detaljhandel vara översvämmad av cashback-kampanjer.
Nu är det ju inte handlarna som erbjuder cashback utan tillverkarna, så cashback kan nog fungera olika bra eller dåligt beroende på vilken slags detaljhandel det handlar(!) om.

Något som liknar cashback är de kuponger som man ibland ser i dagligvaurhandeln. Man skriver sitt namn på den och lämnar i kassan för att få rabatt på en viss vara. Handlaren skickar i sin tur lapparna till sin leverantör för att få ersättning för den givna rabatten. Kameratillverkarna/generalagenterna kanske borde göra så istället?
 

acke

Avslutat medlemskap
Något som liknar cashback är de kuponger som man ibland ser i dagligvaurhandeln. Man skriver sitt namn på den och lämnar i kassan för att få rabatt på en viss vara. Handlaren skickar i sin tur lapparna till sin leverantör för att få ersättning för den givna rabatten. Kameratillverkarna/generalagenterna kanske borde göra så istället?
Bra förslag! Det hade ju varit mycket smidigare för oss kunder. Och mer rationellt att handlaren skickar in en hög med lappar istället för att varje köpare skickar in var sin lapp. Och mer rationellt för agenten som kan betala en klumpsumma till handlaren.

Nu väntar jag på kommentaren att det inte funkar för att det är så synd om handlaren som måste ligga ute med en massa pengar... 😉
 

acke

Avslutat medlemskap
Här kommer en gratis business-idé till alla företagsamma personer på Fotosidan:

Starta ett indrivningsföretag för cashback vetja, "Cashback Inkasso AB"!
Köp upp cashback-rättigheter från fotokunder mot kontant betalning, minus en viss provision, och driv sedan in pengarna från generalagenterna. Det finns säkert många cashback-köpare som är villiga att avstå 10-20% av sitt cashback-belopp i utbyte mot att de får pengarna i handen direkt och slipper strulet. Jag skulle inte tveka en sekund!

(skrivet med en god portion ironi)
 

acke

Avslutat medlemskap
Den andra? Jag trodde att det var du och jag som munhöggs. :)
Jag kommenterade att Sten-Åke måste få ha en åsikt när jag uppfattade att du försökte bagatellisera hans syn på fotohandelns kommersiella trick. Det var alltså en kommentar till din och Sten-Åkes munhuggning. :)
Men nu lägger vi ner det stickspåret.
 

Bengf

Aktiv medlem
Undrar om det inte var Canon som var mycket tidiga med dessa cashback kampanjer, då mins jag det som att kunderna upplevde det som mycket positivt och att Canon tänkte på sina kunder, Canon har varit bra på reklam med kampanjer tidigt och trevliga säljare ute på olika försäljnings ställen, pappers statyer, stora skyltar som välkomnade köpsugna kunder, nybryggt kaffe med kakor, lite gratis godis lockar många svenskar, en kokt med bröd oj,oj, då ökar tillströmningen så parkeringen blir full.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Undrar om det inte var Canon som var mycket tidiga med dessa cashback kampanjer, då mins jag det [...]
En annan stor aktör är Skatteverket. Tänk vad de har förenklat caschbackandet genom åren. En vanlig Svensson utan särskilda avdrag behöver numera bara skicka ett sms för att få årets återbetalning. Annat var det förr när en flersidig blankett skulle fyllas med uppgifter från allehanda olika underlag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Undrar om det inte var Canon som var mycket tidiga med dessa cashback kampanjer, då mins jag det som att kunderna upplevde det som mycket positivt och att Canon tänkte på sina kunder, Canon har varit bra på reklam med kampanjer tidigt och trevliga säljare ute på olika försäljnings ställen, pappers statyer, stora skyltar som välkomnade köpsugna kunder, nybryggt kaffe med kakor, lite gratis godis lockar många svenskar, en kokt med bröd oj,oj, då ökar tillströmningen så parkeringen blir full.
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.

Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.

I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.

Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.

Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.

Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.

Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.

Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, det där var ju ungefär vad som snurrat runt i tråden i lite olika form. Men nu mycket mer initierat och ingående.
Tack för att du delar med dig!
 
ANNONS