Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag håller med dig acke. Tycker det är oförskämt och ett nedvärderande av kunder att hålla på dessa rabattlappar mm. Men, det fungerar antagligen alternativt att marknadsföringsgurus har sålt in metoderna (och verktygen), eller båda. Annars skulle det ebba ut.
Man kan yppa sin åsikt till berörda företag som man handlar hos men i slutänden räknar man pengarna. Det är säkert en strid på kniven där ute.
Marknadsföringsmodet kan komma att ändras. Kunderna tröttas, vill ha nåt nytt och fräscht. Företagen också. Nya gurus.
Jag tar ett par djupa andetag och tittar åt ett roligare håll.
Man kan handla på beg-marknaden med dess risker, omak och möjligheter.


Ang. missad cash back. Presentkort. Samma sak. Jag ger inte bort såna. Pain in t.a. enligt mig.
 

acke

Avslutat medlemskap
Cashback-sjukan som grasserar i foto- och elektronikbranschen är ett märkligt fenomen egentligen. Jag tror inte för ett ögonblick att cashback-systemet är den enda möjliga vägen till försäljningsmässiga framgångar. I så fall skulle ju ständiga cashback-kampanjer plåga mänskligheten inom detaljhandeln i stort.

Köp en ny bil hos Nisses Bil och skicka en kopia av kvittot till Volvo, så får du 30 papp tillbaka!
Köp ett nytt bastuaggregat på Bauhaus och casha in fyra laxar från Tylö!
Köp en kontinentalsängen Kurt på Sängjätten och håva in sex-och-två från Hilding Anders!
osv. osv. osv.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Cashback-sjukan som grasserar i foto- och elektronikbranschen är ett märkligt fenomen egentligen. Jag tror inte för ett ögonblick att cashback-systemet är den enda möjliga vägen till försäljningsmässiga framgångar. I så fall skulle ju ständiga cashback-kampanjer plåga mänskligheten inom detaljhandeln i stort.

Köp en ny bil hos Nisses Bil och skicka en kopia av kvittot till Volvo, så får du 30 papp tillbaka!
Köp ett nytt bastuaggregat på Bauhaus och casha in fyra laxar från Tylö!
Köp en kontinentalsängen Kurt på Sängjätten och håva in sex-och-två från Hilding Anders!
osv. osv. osv.
Tyst för guds skull, väck inte den björn som sover!
 

M7_21

Aktiv medlem
En uppmaning till fotobutiker och fotoleverantörer:

Jag vill inte ha ha cashback-kampanjer.
Inte heller presentkort på köpet.
Jag vill inte vara medlem i er klubb.
Jag struntar i swap-it.
Jag är inte intresserad av att vara ambassadör.
Jag vill inte hålla på med rabattkoder.
Jag vill inte ha tre e-postutskick i veckan.
Jag struntar i er blogg.

Allt det där är onödigt.
Min enda önskan är att ni säljer fotoprylar till bra priser, vid de tillfällen då jag vill köpa. Inget annat. Ge gärna rabatter men då ska det dras av på priset direkt vid köpet, utan krav på motprestation.
Inga krusiduller. Hur svårt kan det va?
**********'

Lika dumt som en del bensinstationer kör med återbäringsprincipen. Varför ge dem den extraförmånen när man kan tanka för ca 25 öre lägre pris på en obemannad station? Slipper hålla koll på alla kvitton och sånt.
 

PMD

Aktiv medlem
Lika dumt som en del bensinstationer kör med återbäringsprincipen. Varför ge dem den extraförmånen när man kan tanka för ca 25 öre lägre pris på en obemannad station? Slipper hålla koll på alla kvitton och sånt.
Är det fler än OK som ger återbäring? Jag är medlem och det brukar trilla in lite återbäring i slutet av året (eller kanske i början, jag minns inte riktigt). Några kvitton behöver jag dock inte hålla reda på.

Det finns bensinbolag som ger rabatt om man använder deras betal/kredit-kort, men då behöver man förstås inte hålla reda på kvitton heller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så har det väl varit i matbutiker sedan åtminstone sextiotalet. Kanske tidigare. Mina föräldrar sparade alla konsumkvitton i en kaffeburk. En gång om året räknades alla kvitton ihop och lämnades in. Så småningom fick man sin återbäring.
Jag håller helt med TS. De kan ju börja med att dela ut de pengar alla de IT-utvecklare kostar som ska rigga dessa systemen samt alla dessa administratörer och marknadsnissar som istället för att göra något vettigare ska administrera och utveckla dem. Det här är ju verkligen inte gratis och frågan är om det skapar något mervärde för butikerna i slutändan om det finns folk som jag och TS (och vi är inte ensamma) som snarast upplever detta som "bad will".

Har vi inte annat att lägga tiden på idag än att fylla plånböckerna med alla dessa kort som många samlar på sig bara för att möjligen få några kronor rabatt här och där. Jag föredrar att helt slippa tänka på alla dessa företags piruetter för att styra konsumenterna sina.

Jag tillhör inte de som köper tre guldnougat eller kexchoklad bara för att de bara kostar 20 spänn. Jag köper aldrig en halv liter Coca cola bara för att den är urbilligt om man köper en korv samtidigt i Pressbyrån. Jag betalar hellre mer för den minsta cola-burken då jag inte vill ha mer än så. "Less" är verkligen ofta "more" och jag är också less på att ens behöva bry mig om det här säljbruset. Sedan får gärna Per göra som han vill om det får honom att känna sig mer "positiv" men faktum kvarstår att den här undervegetationen av marknadsblaj kostar väldiga summor varje år som borde kunna användas bättre.

Den relation många går in i när de går in i olika erbjudanden och "klubbar" och vad det nu är leder väl mest till att man drunknar i en massa mailspam som man sedan tvingas administrera - även det en ineffektivitet som tar en onödig massa tid att administrera för många.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Den relation många går in i när de går in i olika erbjudanden och "klubbar" och vad det nu är leder väl mest till att man drunknar i en massa mailspam som man sedan tvingas administrera - även det en ineffektivitet som tar en onödig massa tid att administrera för många.
Mailspam och riktad reklam är den synliga delen. Den osynliga är registreringen och kartläggningen av våra köpbeteenden. Det är väl till stora delar det de vill åt.
Sannolikt också en av orsakerna till att ICA, IKEA m fl startat bankverksamhet. Det handlar inte om att de är bättre på att vara bank än vad bankerna är. Men om man är utgivare av kreditkortet kan man också spåra köpbeteenden på en helt annan nivå.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan får gärna Per göra som han vill om det får honom att känna sig mer "positiv"
Öh? Eftersom jag är den ende Per i den här diskussionstråden så syftar du antagligen på mig. Är det något specifikt du tycker att jag får göra för att få mig att känna mig mer "positiv"?

men faktum kvarstår att den här undervegetationen av marknadsblaj kostar väldiga summor varje år som borde kunna användas bättre.
Det är väl möjligt att det är så, men det är väldigt svårt att leda i bevis.

Om vi inte ska införa planekonomi (i mer eller mindre stor skala) så kan dessutom vi inte stoppa handlarna från de jippon de vill ställa till med. Ingen är faktiskt tvingad att deltaga.
 

acke

Avslutat medlemskap
...så kan dessutom vi inte stoppa handlarna från de jippon de vill ställa till med. Ingen är faktiskt tvingad att deltaga.
Säg inte det. Handlarna påverkas visst av kundernas inställning. Den dagen vi är tillräckligt många fotokonsumenter som tycker att cashback-konceptet är ett tramsigt och korkat jippo, den dagen kommer handlarna/tillverkarna att sluta med dessa dumheter. Vi måste börja någonstans. Det finns rimligen inte någon konsument som tycker det är smidigare att få ut 2000:- retroaktivt via cashback än att få 2000:- i rabatt direkt vid köpet. Varför ska kunden ligga ute med dessa pengar? Alla kunder vill ju att det ska vara enkelt att handla.

Förvisso är ingen tvingad att delta i ett jippo, men Sten-Åke och alla andra är likafullt tillåtna att ha åsikter om jippot.
 

PMD

Aktiv medlem
Säg inte det. Handlarna påverkas visst av kundernas inställning. Den dagen vi är tillräckligt många fotokonsumenter som tycker att cashback-konceptet är ett tramsigt och korkat jippo, den dagen kommer handlarna/tillverkarna att sluta med dessa dumheter. Vi måste börja någonstans. Det finns rimligen inte någon konsument som tycker det är smidigare att få ut 2000:- retroaktivt via cashback än att få 2000:- i rabatt direkt vid köpet. Varför ska kunden ligga ute med dessa pengar? Alla kunder vill ju att det ska vara enkelt att handla.
(. Lycka till! .)
Jag tror att så länge cashback innebär att man får tillbaka stora summor pengar (många hundralappar och ibland flera tusenlappar) så kommer det alltid att finnas folk som nappar på det. Det är nog få som vill avstå ett par tusen kronor för en sådan principsak.

Jag deltog i en cashbackkampanj för över 10 år sen, men inte sen dess. Inte för att jag vägrar att delta i sådant utan för att när jag har köpt fotoutrusning så har jag mest passat på när det har varit rea på det jag ville ha, och då tycks cashbackkampanjerna ha varit som bortblåsta.

Förvisso är ingen tvingad att delta i ett jippo, men Sten-Åke och alla andra är likafullt tillåtna att ha åsikter om jippot.
Ja, det är väl vad den här tråden går ut på?

Jag blir ibland lite trött på att "jag/vi/dom får ha en åsikt i frågan" används som något slags argument i själva frågan (oftast oklart vad argumentet går ut på dock). Vi diskuterar ju för att vi har lite olika (men ibland även lika) åsikter, och det behöver inte påpekas att vi är tillåtna att ha en åsikt eftersom det är en grundläggande rättighet.
(För säkerhets skulle lägger jag till att Fotosidan som äger servern för forumet har rätt att inskränka vilka åsikter vi framför just här, men det påverkar inte rätten att ha åsikten).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mailspam och riktad reklam är den synliga delen. Den osynliga är registreringen och kartläggningen av våra köpbeteenden. Det är väl till stora delar det de vill åt.
Sannolikt också en av orsakerna till att ICA, IKEA m fl startat bankverksamhet. Det handlar inte om att de är bättre på att vara bank än vad bankerna är. Men om man är utgivare av kreditkortet kan man också spåra köpbeteenden på en helt annan nivå.
Ja visst, men det gäller ju bara de stora aktörerna som verkligen kan ha nytta av datamining. De flesta har nog inte mer muskler än att drälla ut lite direktreklam billigt via mail. Det här är ju en plåga idag som man hamnar i så fort man köper minsta sak via nätet och det sker även om man inte explicit går med i någon klubb eller ej. De behöver ju adress för leveransen och mail för att kunna skicka mail och orderbekräftelser. Vill man bli av med spamen så måste man ta kontakt med dem på något sätt och det är alltid en tids- och strulkostnad för kunden.

Första gången jag hörde en berättelse om detta med registrering och kartläggning var när jag läste grundkursen i nationalekonomi på Stockholms Universitet. Det var långt innan Internet.

Det var i Chicago och på TV-tiden där man gjorde en stor del av en liten tätorts befolkning till Skinner-råttor. Man hade utrustat butikerna med någon form av skanner så de kunde hålla koll på vem som köpte vad. Sedan sände man riktad reklam till vissa målgrupper eller neutral info till andra som för exv. olika välgörenhetsändamål. TV-apparaterna hade slots för samma identifieringskort som användes i butikerna. För att få folk att ställa upp anordnades jippon och man kunde vinna pengar och dyra varor såsom exv. bilar m.m. i olika lotterier typ.
Datat analyserades sedan av en stordator i Chicago där kontrollgrupper som fått köpneutral info jämfördes med de som fått riktad säljinfo.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror att så länge cashback innebär att man får tillbaka stora summor pengar (många hundralappar och ibland flera tusenlappar) så kommer det alltid att finnas folk som nappar på det. Det är nog få som vill avstå ett par tusen kronor för en sådan principsak.
Tråden handlar inte om huruvida man ska nappa på ett cashback-erbjudande eller inte. Självklart kan man göra det om man tycker att det är värt besväret. Jag har själv cashat in ett par gånger eftersom rabatten har varit ansenlig och något annat rabattalternativ inte har funnits.

Men det betyder inte att jag gillar cashback. Jag tycker att cashback är ett kundfientligt, ja rentav föraktfullt, sätt att ge rabatt. Man skapar ett merarbete för kunden som är konstruerat och onödigt. Man respekterar inte att kundens tid är värdefull.

I min värld så bör ett köp vara klart när man har betalat varan och fått den levererad. Glöm inte att betalningen är den enda riktigt starka hållhaken en köpare har på en säljare. En säljare är alltid intresserad av att ge dig god service så länge hen väntar på dina pengar. När betalningen är genomförd så händer det ibland att serviceintresset svalnar. (Läs gärna min story högre upp där jag nämnde att jag fick vänta drygt 3 månader på ett utlovat presentkort. Presentkortet kom först efter mycket tjat.)

Tråden är en uppmaning till handlare och leverantörer att fundera på mer kundvänliga metoder att ge rabatt. Tråden syftar också till att uppmuntra till diskussion i detta viktiga ämne. Alla synpunkter är välkomna.

Jag blir ibland lite trött på att "jag/vi/dom får ha en åsikt i frågan" används som något slags argument i själva frågan (oftast oklart vad argumentet går ut på dock). Vi diskuterar ju för att vi har lite olika (men ibland även lika) åsikter, och det behöver inte påpekas att vi är tillåtna att ha en åsikt eftersom det är en grundläggande rättighet.
Och jag blir ibland lite trött på argument av typen "Ingen är tvingad att delta", "Det är frivilligt att vara med", "Problemet blir inte större än vad du gör det till", osv. osv. osv.
Sådana argument för inte diskussionen framåt, de kväser snarare diskussionen. Det tolkas underförstått som "Passar det inte så låt bli, och sluta gnälla!"

Alla vet att det mesta i livet är frivilligt - det behöver inte påpekas. Diskussioner ska uppmuntras, inte kväsas. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Öh? Eftersom jag är den ende Per i den här diskussionstråden så syftar du antagligen på mig. Är det något specifikt du tycker att jag får göra för att få mig att känna mig mer "positiv"?


Det är väl möjligt att det är så, men det är väldigt svårt att leda i bevis.

Om vi inte ska införa planekonomi (i mer eller mindre stor skala) så kan dessutom vi inte stoppa handlarna från de jippon de vill ställa till med. Ingen är faktiskt tvingad att deltaga.
Öh? Vad är det för språk?

Det enklaste är väl att inte delta här antar jag om du tycker att det är för negativt för din smak. Men frågan är väl fri att lyfta marknadsavarter som upplevs som usla eller tycker du att allt bara ska rulla på som det gör för att vi inte ska skapa dålig stämning?

För mig och många av oss andra handlar det här inte om någonting annat än att det är verkligt ineffektivt och struligt. Det är ett strul vi vägrar ställa upp på så långt det är möjligt eftersom det kostar tid och engagemang som också är en kostnad. Hur mycket tid lägger vi på att störas i läsning av reklampopups, rensa mail. Bära rabattkupunger till affären, skicka in cash back-blanketter och fan vet vad? Vore kul om någon kunde forska på de verkliga kostnaderna för alla parter för att upprätthålla denna marknadskultur. .. och all den här TV-reklamen och allt idiotväntande som en del ägnar sig åt för att höra en spotify-låt gratis eller se en video på Aftonbladet. Stää det i relation till de hundralappar du får tillbaka på ditt cash-backköp.


Det finns inget gratis i den där världen.

Alternativet är väl inte bara att vi ska införa planekonomi eller hur? Ibland räcker det ju med att som redan påpekats att vi talar om att vi inte tycker det här larvet är särskilt säljande utan att det faktiskt skapar "bad will" hos många.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Man hade utrustat butikerna med någon form av skanner så de kunde hålla koll på vem som köpte vad. Sedan sände man riktad reklam till vissa målgrupper eller neutral info till andra som för exv. olika välgörenhetsändamål. [...]
När Spotify var nytt och alla registrerade sig för gratiskonto så anpassades reklamen efter ålder och kön (och kanske något mer). En kollega till mig registrerade sig som nittiofemårig dam. Han slapp reklam helt. Fanns ingen reklamköpare på Spotify som riktade sig till den målgruppen :)

Annars har TV-mätning i Sverige förr också byggt på frivillighet. En enhet monteras i hemmet som spelar in ljudet från tv:n. Ljudet matchades sedan mot en central databas för att räkna ut vad folk tittat på. Det blev ett statistiskt urval.
Numera med IP-tv och strömningstjänster är dataunderlaget betydligt större
 

PMD

Aktiv medlem
Tråden handlar inte om huruvida man ska nappa på ett cashback-erbjudande eller inte.
Jo, i inlägg #50 påpekade du att när tillräckligt många konsumenter tycker att cashback är tramsigt och korkat så kommer kameratillverkarna att sluta med det. Det bästa sättet att visa det är förstås att låta bli att nappa på cashbackerbjudanden. Det är effektivare än att skriva i ett forum och hoppas på att tillverkarna läser det och påverkas.

Det är främst tillverkarna som behöver påverkas eftersom det är de som anordnar jippon av det här slaget; handlarna har inte så mycket med saken att göra utom att de förstås upplyser kunderna om att det finns en cashbackkampanj.

Självklart kan man göra det om man tycker att det är värt besväret. Jag har själv cashat in ett par gånger eftersom rabatten har varit ansenlig och något annat rabattalternativ inte har funnits.

Men det betyder inte att jag gillar cashback. Jag tycker att cashback är ett kundfientligt, ja rentav föraktfullt, sätt att ge rabatt. Man skapar ett merarbete för kunden som är konstruerat och onödigt. Man respekterar inte att kundens tid är värdefull.

I min värld så bör ett köp vara klart när man har betalat varan och fått den levererad. Glöm inte att betalningen är den enda riktigt starka hållhaken en köpare har på en säljare. En säljare är alltid intresserad av att ge dig god service så länge hen väntar på dina pengar. När betalningen är genomförd så händer det ibland att serviceintresset svalnar. (Läs gärna min story högre upp där jag nämnde att jag fick vänta drygt 3 månader på ett utlovat presentkort. Presentkortet kom först efter mycket tjat.)
Ett problem här är att konsumenten inte är en direkt kund till tillverkaren. Det finns en mellanhand (eller flera) så det blir ingen direktkontakt mellan kunden och tillverkaren. Det blir alltså ett svagare incitament för tillverkaren att vara kundvänlig än för handlaren.

Tråden är en uppmaning till handlare och leverantörer att fundera på mer kundvänliga metoder att ge rabatt. Tråden syftar också till att uppmuntra till diskussion i detta viktiga ämne. Alla synpunkter är välkomna.
Även mina? :)

Och jag blir ibland lite trött på argument av typen "Ingen är tvingad att delta", "Det är frivilligt att vara med", "Problemet blir inte större än vad du gör det till", osv. osv. osv.
Sådana argument för inte diskussionen framåt, de kväser snarare diskussionen. Det tolkas underförstått som "Passar det inte så låt bli, och sluta gnälla!"
Är det inte precis det du vill ska hända? Att ingen deltar, alltså?
 

snap01

Aktiv medlem
Tråden handlar inte om huruvida man ska nappa på ett cashback-erbjudande eller inte. Självklart kan man göra det om man tycker att det är värt besväret. Jag har själv cashat in ett par gånger eftersom rabatten har varit ansenlig och något annat rabattalternativ inte har funnits.

Men det betyder inte att jag gillar cashback. Jag tycker att cashback är ett kundfientligt, ja rentav föraktfullt, sätt att ge rabatt. Man skapar ett merarbete för kunden som är konstruerat och onödigt. Man respekterar inte att kundens tid är värdefull.

I min värld så bör ett köp vara klart när man har betalat varan och fått den levererad. Glöm inte att betalningen är den enda riktigt starka hållhaken en köpare har på en säljare. En säljare är alltid intresserad av att ge dig god service så länge hen väntar på dina pengar. När betalningen är genomförd så händer det ibland att serviceintresset svalnar. (Läs gärna min story högre upp där jag nämnde att jag fick vänta drygt 3 månader på ett utlovat presentkort. Presentkortet kom först efter mycket tjat.)

Tråden är en uppmaning till handlare och leverantörer att fundera på mer kundvänliga metoder att ge rabatt. Tråden syftar också till att uppmuntra till diskussion i detta viktiga ämne. Alla synpunkter är välkomna.



Och jag blir ibland lite trött på argument av typen "Ingen är tvingad att delta", "Det är frivilligt att vara med", "Problemet blir inte större än vad du gör det till", osv. osv. osv.
Sådana argument för inte diskussionen framåt, de kväser snarare diskussionen. Det tolkas underförstått som "Passar det inte så låt bli, och sluta gnälla!"

Alla vet att det mesta i livet är frivilligt - det behöver inte påpekas. Diskussioner ska uppmuntras, inte kväsas. :)
Cashback gör det lättare för säg fuji att sälja sin kamera pga den gäller på den kamera som kunden köper o det kvittar när butiken köpt in den o kanske betalt ett dyrare pris. Samt många butiker har inte samma priser på kameran så cashbacken blir 1000 kr på det priset den butiken har.
Är det cashback så kan du välja den butiken som har det lägsta priset utöver cashbacken. Visst det vore trevligt att få den utan att skicka in den men jag har fått den avdragen utan att behöva skicka in den själv.

Många kunder gillar att springa o köpa på rea eller med cashback vi har återkommande reor från butiker varje år o bevisligen fungerar det.

Vill du avskaffa mellandagsrean oxå?
 

PMD

Aktiv medlem
Öh? Vad är det för språk?
Svenska. Se denna ordförklaring (eller den här).

Det enklaste är väl att inte delta här antar jag om du tycker att det är för negativt för din smak.
Jag tycker inte att diskussionen är för negativ för min smak.

Men frågan är väl fri att lyfta marknadsavarter som upplevs som usla eller tycker du att allt bara ska rulla på som det gör för att vi inte ska skapa dålig stämning?
(. Ja, jag vet inte riktigt. Är det verkligen tillåtet att diskutera sånt här? Om det är tillåtet, borde det inte förbjudas? .)

Att ifrågasätta om något får diskuteras (i det här sammanhanget) är ungefär lika meningsfullt som att ifrågasätta om man får ha en åsikt. Helt meningslöst, m.a.o.

För mig och många av oss andra handlar det här inte om någonting annat än att det är verkligt ineffektivt och struligt. Det är ett strul vi vägrar ställa upp på så långt det är möjligt eftersom det kostar tid och engagemang som också är en kostnad.
Utmärkt! Direct action kan vara ett snabbt sätt att nå förändring.

Hur mycket tid lägger vi på att störas i läsning av reklampopups, rensa mail. Bära rabattkupunger till affären, skicka in cash back-blanketter och fan vet vad?
Ungefär så mycket som vi vill, fast inte helt. Viss reklam är svår att undgå att drabbas av men den allra mesta kan man slippa om man vill.

Alternativet är väl inte bara att vi ska införa planekonomi eller hur? Ibland räcker det ju med att som redan påpekats att vi talar om att vi inte tycker det här larvet är särskilt säljande utan att det faktiskt skapar "bad will" hos många.
Om tillräckligt många gör det, ja. Det är det jag ifrågasätter att det kommer att hända.

I praktiken är det endast lagstiftning som snabbt kan få stopp på sånt som har vuxit fram på en fri marknad. Cashback har ju funnits rätt länge och konsumenterna har accepterat fenomenet. Det finns väl en chans att det kan ändras med "konsumentmakt", men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Svenska. Se denna ordförklaring (eller den här).


Jag tycker inte att diskussionen är för negativ för min smak.


(. Ja, jag vet inte riktigt. Är det verkligen tillåtet att diskutera sånt här? Om det är tillåtet, borde det inte förbjudas? .)

Att ifrågasätta om något får diskuteras (i det här sammanhanget) är ungefär lika meningsfullt som att ifrågasätta om man får ha en åsikt. Helt meningslöst, m.a.o.


Utmärkt! Direct action kan vara ett snabbt sätt att nå förändring.


Ungefär så mycket som vi vill, fast inte helt. Viss reklam är svår att undgå att drabbas av men den allra mesta kan man slippa om man vill.


Om tillräckligt många gör det, ja. Det är det jag ifrågasätter att det kommer att hända.

I praktiken är det endast lagstiftning som snabbt kan få stopp på sånt som har vuxit fram på en fri marknad. Cashback har ju funnits rätt länge och konsumenterna har accepterat fenomenet. Det finns väl en chans att det kan ändras med "konsumentmakt", men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar.
Vill tillägga att en "fri marknad" existerar inte. Det mesta är reglerat och lagstiftat om. Däremot är prissättningen fri - likt konsumenternas rätt att klaga, hur mycket som helst på kommersiella företag.
 

PMD

Aktiv medlem
Vill tillägga att en "fri marknad" existerar inte. Det mesta är reglerat och lagstiftat om. Däremot är prissättningen fri - likt konsumenternas rätt att klaga, hur mycket som helst på kommersiella företag.
Nej, det mesta är inte reglerat och lagstiftat. Det viktigaste, nämligen prisbildningen som du nämner, är fri. Det är också tillåtet för konsumenter att välja vad och av vem de vill köpa saker och tjänster.

Det stämmer dock att det finns lagstiftning som reglerar relationen mellan konsumenter och handlare. Det finns dock mindre sådan lagstiftning när det gäller relationen mellan två bolag som handlar med varandra och relationen mellan två privatpersoner som handlar med varandra. Dessa två relationer är också en del av marknaden.

Att konsumenter har rätt att klaga hur mycket som helst på kommersiella företag stämmer bara om man med klaga menar ett yttrande (enligt yttrandefrihetsgrundlagen). Konsumentköplagen ger bara stöd för reklamation i upp till tre år (med avtagande styrkeposition för konsumenten).
 
ANNONS