Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Jag är taskig i photoshop. Så taskig att jag inte ens lärt mig att jobba i lager. När jag arbetar med en bild i Photoshop, gör jag alla förändringar direkt på bilden.

Min fråga är:
Fungerar det lika bra att ändra bilden direkt, och om inte, vilka är fördelarna med att jobba i lager. Kan man uppnå samma effekter i en bild utan att använda sig av lager?
 
nja

Jovisst, man kan göra som du men när man väl lärt sig mer om lager ser man fördelarna.

Vissa saker kan du inte göra om du väljer att bara jobba med ett lager.
Photoshop är ju inte bara bildbehandling utan
ett fullödigt ritverktyg.
Nedan en gitarr som är helt ritad i PS. Den tog mig 2 veckor med lager,utan sannolikt 6 mån *s*.
Stor version,klicka länken:
http://w1.872.telia.com/~u87213865/images/lespaul59v1.jpg

Sätt igång och lär dig, det är det värt :)
 

Bilagor

  • lespaul59v1w.jpg
    lespaul59v1w.jpg
    16 KB · Visningar: 902
Christian: Eftersom jag är lite nyfiken av mig....

Varför står det "Alfred Kletzien Copyright 2002" på gitarren, om det är du som ritat den?
 
Lyfter frågan....

Jag tycker att Simons fråga är både befogad och synnerligen intressant, är själv i min linda vad gäller Ps.

Christians svar är inget vidare av en förklaring, ser det snarare som ett sätt att få visa sin gitarr. Vad har han/du gjort i lager....förklara gärna för oss "icke upplysta" !

// A
 
Jag jobbar alltid i lager. Nu är jag inte någon guru utan mer självlärd så jag kan ha fel, men fördelarna som jag ser det hos lager är:

Om du ska ändra tex kontrasten så lägger du till ett kontrastlager (kommer inte ihåg vad det heter, men det ska vara ett lager). Sen ändrar du kontrasten över hela bilden. Automatiskt kommer det upp ett masklager som fungerar så att om du ritar svart på det lagret (det kommer inte synas i bilden) så maskas den kontraständringen som du gjorde bort. På så sätt kan du ändra kontrasten på vissa delar av bilden. Skulle du efter några timmar märka att nä, jag vill nog inte ha någon annan kontrast så bara raderar du hela lagret.
Har du en liknande bild som du vill ha samma effekt på så bara drar du och lägger till lagret på den bilden med.

/ Marcus
 
Jag opererar på samma sätt som du Marcus, trial and error, autodidakt/självlärd.

Då är det bra att andra som jobbar så här glider in och skriver ner något positivt exempel, som du just gjorde !

Tacksamt, Axel
 
Kort och gott är det väl enklare att ångra sig och att kombinera bilder om man jobbar med lager.

Ett exempel som inte går att göra utan lager är en typ av uppskärpning som i många fall är snyggare/bättre än unsharp mask. Man duplicerar bilden till ett nytt lager, man kör högpassfilter på det så att bara de små detaljerna finns kvar. De små partierna i bilden blir då ljusare och de andra blir grå. Man får ett grått lager som inte ser så roligt ut eg. Sedan väljer man lagertyp "overlay". Det som är grått kommer inte att påverka bilden, medan det som är ljusare (de små detaljerna) kommer att förstärkas/framträda mer. Man justerar sedan hur stor effekten ska vara genom att välja hur "genomskinligt" lagret är.

Ett annat användningsområde är om man vill jämna ut något. Ta en person som har massor med finnar tex. Då kan man duplicera lagret, köra gaussian blur på det undre lagret och sedan suddar man bort det som finns i det övre lagret.

Man kan även, som Marcus beskriver lägga till "adjustment" lager. Man kan tex lägga på "Levels" via lager. Vill man inte ha den effekten på en del av bilder så bara använder man suddgummit där. Man kan ju åxå skapa en gradient så att man får en gradvis övergång av effekten från topp till botten av bilden tex. Osv osv osv.
 
Lager är bra för att testa olika inställningar. Du kan t ex lägga dit flera kontrastlager och på så sätt antingen ge olika delar i en bild olika kontrast. Alternativt kolla olika kontraster över hela bilden genom att variera vilka lager som ska vara synliga.

Ett lager påverkar dessutom inte ursprungsbilden. För att ta ett exempel. Om du väljer att justera nivåerna direkt på bilden så slänger du bort färginfo så fort du klickat på ok. Väljer du att lägga till ett nivålager så behåller ursprungsbilden all färginfo men PS visar en beräknad bild av de båda lagren.

Lager tillsammans med lagermask är absolut ett av de starkaste verktygen som finns i den här typen av program. Det enda jag saknar är ett filterlager, för som någon skrev kan jag inte lägga på t ex oskarp mask som lager utan det måste göras direkt på bilden. Eller det kanske går men jag har inte hittat hur i så fall.

Mvh
Maverick
 
Maverick,
om jag förstått din fråga rätt...

markera området på orginallagret,
klicka kopiera,
klicka klistra in.
Du bör då ha ett nytt lager med det markerade området och kan bearbeta med oskärpa.
 
christian veltman skrev:
Maverick,
om jag förstått din fråga rätt...

markera området på orginallagret,
klicka kopiera,
klicka klistra in.
Du bör då ha ett nytt lager med det markerade området och kan bearbeta med oskärpa.

Enda nackdelen med det sättet är att om du vill ändra något på "original"-lagret så måste du göra om kopieringen samt oskärpan.

Men jag brukar göra som du säger och då gör jag det bland det sista jag gör.

/ Marcus
 
Nackdel?
Nja,
du kan ju lägga ihop oskärpalagret med underliggande orginal...
Duplicera orginallagret och fortsätta bearbeta.

I PS finns ofta fler lösningar eller sätt att uppnå ens önskade resultat.
 
En annan fördel med att arbeta i lager är att man kan kombinera olika exponeringar av en bild och därmed öka bilden tonomfång. Då är ett lager ett måste.

Annan fördel med att arbeta med lager är att man kan göra sk lagermasker - Detta är ett måste för att kunna göra bilder där man klipper in olika element - compositing som det heter på eneglska.

Det går att "ljussätta" bilden i efterhand, då måste man mer eller mindre också arbeta i lager om man vill ha god kontroll över processen.

Min senaste bild The Tree består t ex av ett tiotal lager för att kunna uppnå de resultatet jag var ute efter. I den bilden har jag använt alla ovannämnda tekniker.
 
Tack!

Tack så mycket, har varit intressant att läsa era svar. Fördelarna verkar vara många, det är väll endast att sätta igång och börja lära sig.

Det som jag nog tycker är svårast, är att möjligheterna är så många. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
 
En annan viktig fördel med lager tycker jag är att arbeta med olika blandningslägen för lagren. För det mesta när jag tonar mina bilder, eller lägger på en "IR-effekt" använder jag mig av olika blandningslägen för lagren. Jag kan använda mig av fyra-fem lager med olika opacitet bara för att tona bilden.

Lagermasken som redan tagits upp är en annan mycket användbar fördel med lager.

Jag arbetar alltid med lager och har alltid orginalet kvar som ett lager längst ned.
 
ANNONS