Jag är faktiskt i full färd med en utvärdering... tråkigt nog så är jag den typen av människa som avskyr förändringar och har därmed svårt att ta till mig nya saker. Men inom mig finns även en person som gillar utmaningar och har svårt at bara ge upp så det brukar jämna ut sig i längden med lagom dos av nyheter. Jag är trots allt ingen idiot som vägrar inse om någonting är bra.
Jag tror jag förstår vad du menar, själv kör jag till exempel fortfarande med det mejlprogram jag köpte våren 1997 (Eudora 3.0) som har fungerat utmärkt i elva år nu ... Jag är en varm anhängare av principen "don't fix it unless it's broken"
Ang Lightroom (hur det nu stavas, eng ord brukar ju särskrivas...)
Just det ihopskrivs
så har jag ännu bara sett att den lägger ihop alla bilder jag äger överhuvudtaget (!) i en stor gigantisk gigabyte lista till vänster i menyn samt längst ner fast där går listan i längsled... inte direkt som jag vill ha det...
Nu är jag osäker på hur mycket du hunnit utforska programmet, men jag kan mycket starkt rekommendera att du tar en titt på en sajt som
http://www.photoshopsupport.com/lightroom/tutorials.html
där de går igenom hur programmet arbetar, det är inte så svårt när man väl kommer underfund med principen. Men det kräver att man sätter sig in i hur programmet är tänkt -- kom ihåg att det här inte bara är ett redigeringsprogram, det är samtidigt ett
databasprogram också och sådana känns alltid lite ovana att jobba med tills man får principen klart för sig.
Ang inställningar som kan flyttas över till andra bilder i samma sessioner fattar jag inte något av,
Man ställer sig i den bild man vill hämta ändringar från, trycker Ctrl+Skift+C (osäker på Mac-varianten här), väljer i fönstret som visas vilka av inställningarna man vill kopiera, går till bilden man vill tillämpa samma ändringar på och trycker Ctrl+Skift+V
nu har jag faktiskt lyckats få alla bilder o hamna i samma mapp struktur som jag har på hårddisken *puhh* Men antar man då får skapa en ny mapp för nytagna bilder och fixa iordning dom och sedan intigrera dessa till övriga bilder man har i datorn?
Beror på hur du vill jobba, du kan låta Lightroom lägga upp kataloger efter datum, skapa egna eller kombinera. Det står om detta i hjälpen till programmet
jaja, jag skall ge det en chans och förövrigt är det det enda jag har i dagsläget eftersom ajg inte har Photoshop längre... och det känns redigt surt!
Kämpa på!

Det tar ett tag att komma underfund hur programmet arbetar och hur man kan använda det på sitt eget sätt, men när man väl listat ut det är Lightroom en enorm hjälp -- jag skulle aldrig klara mitt bildarbete utan ett sådant här program.