Annons

Varför ska du köpa en 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
FredrikArvidsson skrev:
Ja, .

Sen frågan om jag ska köpa en 5D, så kan jag berätta att jag faktiskt inte har råd att göra det. Skulle behöva sälja min lägenhet först...

Annars tycker jag att den stora sökaren som möjliggör en säkrare och lättare skräpeinställning verkar vara tilltalande. Jag gillar själv att ställa in skärpan manuellt när jag plåtar porträtt och jag tycker att det är ganska svårt att göra det på min nuvarande kamera som är en 20D. .

Sen tilltalas jag av 5D:s ergonomiska egenskaper. Alltså dess förhållandevis lätta och smidiga konstruktion. Att den dessutom har en stor display på baksidan kanske gör att man på plats kan kontrollera om bland annat skärpan satt som den skulle.

Men, som sagt, i nuläget är detta en kamera som jag bara kan drömma om att själv äga. Ännu så länge är min 20D bättre än vad jag är och jag är mer än väl nöjd med den kameran.

Det finns en 5D (Konica Minolta) hos CyberPhoto för 7195:- inkl moms. Den har både 2,5" LCD och inbyggd AntiShake och är dessutom hyfsat ergonomisk. Men det kan inte vara den ni pratar om? De flesta behöver väl inte sälja villan för att köpa nåt sånt? :) (Erkänn att visst är 5D förvirrande som beteckning även på en Canon!)
 
Uv-fotografering, ff och pixlar.......

Jag håller på med undervattensfotografering och jag bestämde mig för att gå över till digitalt när det fanns en ff kamera med 10 - 12 MegaPixlar på marknaden som inte vart helt tokdyr. Varför? Ett uv-hus kostar ganska mycket pengar och jag bestämde mig för at det inte var värt den investeringen innan min "gräns" på 10 - 12 MgaPixlar samt ff vart nådd. Jag vill skafa en kamera som jag kan behålla ett tag. En annan anledning är att jag plåtar bilder som hamnar på 70 - 100 affischer ibland och då räcker det inte med 8 MegaPixlar. Jag har hittils plåtat nästan uteslutande dia men nu börjar det bli dags och för min del känns en 5D helt perfekt. Vikten är en annan fördel. Sen är jag medveten om att ett likvärdigt hus kommer att kosta 12.000:- om något år. Så den vise skulle kanske vänta men jag är inte vis. Utvecklingen går framåt hela tiden så det finns ju alltid bättre/biligare kameror i framtiden men jag kommer nog att skaffa en 5D. Om Sea&Sea, SUBAL eller nå´t annat företag tillverkar något vettigt uv-hus till den, vill säga.
 
För att EOS 20D inte lever upp till min krav på kvalitets känsla.
Väl värdig ersättare till min EOS10D när den dagen kommer.
 
Hellre aggressiv idag än radioaktiv imorgon

Här kan jag tänka mig att spåra en liten aggression gentemot den intet ont anande frågeställaren. "Vad är du ute efter" tolkas såklart som "Vadfan vill du" eller det mer Fittja tillvända "Muckar du på mig va"

Kakelgasten skrev:
vad du är ute efter?

FOTOSIDAN: Ett forum med utlopp för uppdämd frustration och aggression. Sen kan man hålla på med bilder också. Huvudsak och bisak?
 
Re: Hellre aggressiv idag än radioaktiv imorgon

in2kma skrev:
Här kan jag tänka mig att spåra en liten aggression gentemot den intet ont anande frågeställaren. "Vad är du ute efter" tolkas såklart som "Vadfan vill du" eller det mer Fittja tillvända "Muckar du på mig va"



FOTOSIDAN: Ett forum med utlopp för uppdämd frustration och aggression. Sen kan man hålla på med bilder också. Huvudsak och bisak?

Alltså...vi har redan rett ut det där...fortsatta expertanalyser är överflödiga.

Lycka till med dina fortsatta studier inom psykiatrin...

[Edit]
Rett ut det där=frågeställaren har redan "erkänt" att det var lite felformulerat alltså...
La till dessa rader istället för att uppmana dig att läsa hela tråden...bla...bla...bla
 
Senast ändrad:
Hoppsan, tillbaka till ämnet:

För att jag inte har råd med 1DS MK II, eller en mellanformatare med digitalt bakstycke.
Men EOS 5D ligger inom mina ekonomiska begränsnigar, (nu när jag sålt hela mitt Mamiya system).

Äntligen blir min TS-E 24 en 24 mm, och så hoppas jag att jag ser vad man gör via sökaren.

Mvh Mats ;o)
 
Det som lockade mig var Fullformatssensorn, stora sökaren och de massa megapixlarna. Jag beskär en del och då är det inte dumt med dubbelt så många som jag har idag.

Men jag kommer nog inte köpa den då det är lite väl mycket pengar för en student...

A
 
Förvånnad att det är så många som är så negativa till fullformats censon samt sökaren.
Jag blir så glad när man kollar in i en gammal eos 1 i jämförelse till eos10.an.
 
964 skrev:
Full sensor är väl inte fel?
Jo, helfel! För mig i alla fall... Små sensorer är det bästa som hänt mig inom fotoutvecklingen!
Med fullformat skulle jag behöva skaffa ett 500mm tele direkt och inte bara fundera på det som jag gör nu, när mitt 300mm motsvarar 480mm i bildvinkel.

/Pontus
 
Inget mer tjafs i denna tråd. Finns tillräckligt många trådar som har urartat p.g.a. tjafs-benägna personer.

Så håll er till ämnet i fortsättningen.

Vänligen,

Fredrik
 
Fullformatet är den största anledningen sen finns det flera saker som är intressanta, utökat ISO omfång + lite annat lullull.

Jag kan inte annat än tycka synd om de som lurar sig själva med att dom har längre objektiv än vad dom i verkligheten har (den så kallade förlängningsfaktorn). Vill jag med en fullformatskamera simmulera längre brännvidd är det ju bara att beskära den i datorn, man kan ju inte göra tvärt om med en kamera med den lilla sensorn.(Med en exponering menar jag).
Sen är det även så att skärpan försämras ren optiskt genom att delförstora, och det är det man gör i en kamera med förlängningsfaktor.Titta och läs denna sida så förtår ni vad jag menar.Läs stycket "Full frame" en bit ner på sidan.
Där fick jag med en orsak till, för att köpa fullformat, ökad skärpa på optiken.

hoppas bara att kameran har en lika god prisutveckling som dom övriga "billiga" har haft.
 
Senast ändrad:
tale skrev:
Jag kan inte annat än tycka synd om de som lurar sig själva med att dom har längre objektiv än vad dom i verkligheten har (den så kallade förlängningsfaktorn). Vill jag med en fullformatskamera simmulera längre brännvidd är det ju bara att beskära den i datorn, man kan ju inte göra tvärt om med en kamera med den lilla sensorn.(Med en exponering menar jag).
Sen är det även så att skärpan försämras ren optiskt genom att delförstora, och det är det man gör i en kamera med förlängningsfaktor.Titta och läs denna sida så förtår ni vad jag menar.Läs stycket "Full frame" en bit ner på sidan.
Där fick jag med en orsak till, för att köpa fullformat, ökad skärpa på optiken.

Ja det är viktigt att inte lura sig själv. Ett 300mm f/4 är fortfarande ett 300mm f/4 på en 20D och inte genom magi plötsligt ett 480mm f/4. Viktigt när det gäller skärpedjup osv.

Men! En del av oss har stor nytta av beskärningsfaktorn (som jag föredrar att kalla den) i kameran. Det är klart att man kan ha en full frame-kamera på 16,7 millioner pixlar och skära ut mitten så att man får 8,2 MP kvar. Men det blir billigare att köpa en 20D... ;-)

Fullformat kanske ger ökad skärpa på optiken, men många objektiv har dålig kantskärpa och mår bra av att få bildcirkeln en aning avskuren längs kanterna.

Till syvende och sist handlar det för många av oss om att fylla bilden med motivet, och det gör en sensorstorlek som den i 20D bra!

Hoppas vi förstår varandra!

/Pontus
 
Är nog själv inne på Pontus linje

Hoppas aps sensorn blir kvar många år.Tekniken finns redan idag för att få in 30 megpix på en sensor i aps storlek men det är kanske inte så viktigt, hoppas väl mer på en annan utveckling med tex iso 10000 brusfritt.Det är vad jag tror o hoppas på
 
Re: Är nog själv inne på Pontus linje

vargen24 skrev:
Hoppas aps sensorn blir kvar många år.Tekniken finns redan idag för att få in 30 megpix på en sensor i aps storlek men det är kanske inte så viktigt, hoppas väl mer på en annan utveckling med tex iso 10000 brusfritt.Det är vad jag tror o hoppas på
Inget personligt mot din kommentar eller person Ulf, men min undran växer o växer...
Är det ingen som fotar i dagsljus längre????
Tänk så många trådar som går åt för att älta fram och åter vilken kamera som har minst brus vid ljusförstärkning motsvarande ISO 1600 eller 3200?? ;)

För min egen del så är det nog färre än en promille av mina bilder som är fotade på högre känslighet än ISO 800.

Nåväl, det var ju inte det tråden handlade om, varför 5D var det ju.
Jo, ett greppvänligt chassi(=större än 20D) med en kvalitativ slutare och fullformatssensor som tillåter mitt EF 15 fisheye att vara just det, ett fisheye.
Vad gäller kvaliteten på pixlarna skulle det förvåna mig storligen om Canon släpper en sämre kamera än nån av de senaste.

MVH /Micke
 
Det är lugnt

Jag fotar mycket med iso 1600 med min eos 350d och är förvånad över hur lite brus det är i dom bilderna. Kommer ihåg för 20 år sen när man pressade sv film typ iso 400 till 800 hur korniga dom bilderna blev.Fördelen med det är ju att vi som inte har råd att köpa dom dyraste värsta objektiven kan med billiga objektiv få nästan samma resultat
 
ANNONS