Annons

Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Vet inte vad du har för telefon, men för moderna smartphones är det ingen brist på upplösning, 48 Mpix eller mer är väl standard.
Mycket av upplösningen går ofta åt till att motverka taskiga objektiv. Nu börjar det iofs inte vara helt ovanligt för systemarna heller.

Dessutom så brukar dom små sensorna tappa väldigt mycket så fort ISOn stiger över bas-ISO.

Jag får ofta ut mer detaljer från en systemare med 24MP än min 48MP mobil.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ringa är det minsta problemet. Problemet är mer att mobilen är uppkopplad mot internet på det viset dom är. Så fort dom inte får säkerhetsuppdateringar längre är dom säkerhetsrisker oavsett om det är via WLAN eller mobilnätet.
Många av dom nya AI-funktionerna kräver dessutom att telefonen är uppkopplad.
Om man bara vill ha den till att fota med så är det väl bara att köpa ett minimalt "kontantkort" som dummy. Vad bryr man sig då om säkerhet?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Läser denna tråd med stort intresse. Tangerar ju essensen kring vår hobby. Ingen som jag ser det har ens fel i sina påståenden och de erfarenheter man har gjort. Finns det ens en objektiv sanning.

Minns bl a tongången i fotoklubben kring nästa bild tema.... Inga mobilbilder! Varför då? De vassaste mobilerna tar bilder som överträffar flera av klubbmedlemmarnas äldre kamera ekipage.

Har själv investerat mycket pengar i fotoutrustning. Ibland kan jag i ekonomisk självömkan fundera över till vilken nytta. Så mycket pengar för egentligen marginella skillnader. Bilderna som tom behöver interpolleras bakåt.... göras sämre än vad kameran klarar av för att kunna visas på en ändå bra skärm. Samma sak när man skriver ut på A2 eller i mindre på skrivaren.

Men... tror inte man kan eller bör blanda alla variabler i samma skål. Skaka runt och se dem som likvärdiga. Vi är alla olika

Gillar själv att krångel fota med makrot. Lägga blixten snett framför för konstlat motljus. Reflexskärmen. Komma hem med blöta makro knän. Sitta flera timmar helt stilla med telet och vänta. Förstora hemma och se om jag fick absolut skärpa på fjärilen som om någon skulle bry sig. Smyga efter strandlinjen och vänta på att solen går ned någon gång fast det känns som om den jävlas med det just idag.

Nej, man behöver inte ha det senaste och vassaste. Snart heller inte behöva lära sig. Å andra sidan är det inte det som det handlar om. För mig mer ett sätt att få vara kreativ. Förstå, kunna och kunna använda.

Har idag inte ens tittare till mina bilder. Bara några få. Det hade inte ens med det att göra
 
Senast ändrad:

Peeter Reep

Aktiv medlem
Vilket århundrade var det? Idag är ju alla skygga som Greta Garbo för fotografer. 😀
Det var för snart en vecka sedan. Förra söndagen för att vara exakt.
Förra lördagen, så var det ytterligare en kille som kom fram och ville bli fotograferad.

För lite drygt en månad sedan, var jag på Sardinien, och där genomfördes det någon form av stadslopp där det sprang och gick tusentals med kvinnor, och likaså där så kom det fram en stor mängd personer som ville bli fotograferade.

Jag blev själv lite förvånad om jag ska vara ärlig, för jag trodde folk skulle bli lite skygga, av den stora kameran, och det ännu större objektivet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det var för snart en vecka sedan. Förra söndagen för att vara exakt.
Förra lördagen, så var det ytterligare en kille som kom fram och ville bli fotograferad.

För lite drygt en månad sedan, var jag på Sardinien, och där genomfördes det någon form av stadslopp där det sprang och gick tusentals med kvinnor, och likaså där så kom det fram en stor mängd personer som ville bli fotograferade.

Jag blev själv lite förvånad om jag ska vara ärlig, för jag trodde folk skulle bli lite skygga, av den stora kameran, och det ännu större objektivet.
Stor utrustning skapar någon sorts nyfikenhet. Inte ovanligt att (främst) smågrabbar kommer fram till mig när jag sitter bredvid fotbollsplanen och ber om att jag ska ta bilder av dem också. Alltså när de sitter där och tittar på fotboll.
Att det är själva grejen att bli fotograferad är tydlig, för se kommer ju aldrig att få se bilderna.
Ibland sitter de bara bredvid en stund och frågar om grejerna, eller frågar om de får prova.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Stor utrustning skapar någon sorts nyfikenhet. Inte ovanligt att (främst) smågrabbar kommer fram till mig när jag sitter bredvid fotbollsplanen och ber om att jag ska ta bilder av dem också. Alltså när de sitter där och tittar på fotboll.
Att det är själva grejen att bli fotograferad är tydlig, för se kommer ju aldrig att få se bilderna.
Ibland sitter de bara bredvid en stund och frågar om grejerna, eller frågar om de får prova.
Absolut, visst är det så, men åtminstone jag får det intrycket många gånger, när man läser här i forumet och på andra fotoforum att folk "flyr" när dom ser stora kameror.

Jag har ju i princip endast fotograferat med små kameror tidigare typ Leica M kameror, m.m vilket oftast inte skapade några större reaktioner.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Absolut, visst är det så, men åtminstone jag får det intrycket många gånger, när man läser här i forumet och på andra fotoforum att folk "flyr" när dom ser stora kameror.

Jag har ju i princip endast fotograferat med små kameror tidigare typ Leica M kameror, m.m vilket oftast inte skapade några större reaktioner.
Undrar om det egentligen hänger ihop med rädslan för det okända.
Alla idag har en kameramobil. En sådan är man alltså inte rädd för.
När jag var ung var det mycket vanligt med en systemkamera som familjekamera. Det var inget man var rädd för.
Jag minns själv min egen reaktion när jag första gången såg en kille i tunnelbanan fota med mobilen. Det var lite obehagligt. Kändes som att han gjorde det i smyg och jag kände mig övervakad mot min vilja.

Oaktat min egen historia drivs vi människor mycket av rädslan, eller nyfikenheten, för det okända.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man bara vill ha den till att fota med så är det väl bara att köpa ett minimalt "kontantkort" som dummy. Vad bryr man sig då om säkerhet?
Att du inte bryr dig om din data må ju vara, men att du bryr dig så lite om andra att du skiter i att din mobiltelefon blir ett redskap för att hacka andra tycker jag är dåligt.
 

Ibis

Aktiv medlem
Varför gå upp ur sängen på morgonen när man kan ligga kvar och bara vänta på att dö?
Här sammanfattade du hela frågeställningen perfekt! Det är, som med livet i stort, inte slutmålet som skall räknas utan resan dit.

I framtiden kommer garanterat så kallad generativ AI kunna skapa bilder som klår 99.9% av alla bilder de flesta tar. Men det ger ju inte mig glädjen i att hålla i en kamera, att få tänka ut bilden jag vill ta, problemlösa fram ljussättning etc. Däri ligger glädjen för mig, inte att se en färdig bild (om jag inte kan minnas arbetet i den).

Med något annat tankesätt hade man ju lika gärna kunnat kika en örn-bild i dagens Fotosidan-galleri och då dragit slutsatsen att det är skit samma att försöka ta en bild på en örn själv då det redan finns en.
 

PerK

Aktiv medlem
Mobilen är bra att dokumentera vardagen/familjelivet samt alla dessa selfies. Det bästa är då att den alltid finns med.
För alla som har andra ambitioner och mål är kameran överlägsen och kommer förbli så.
AI? Hur kul är det med bluffbilder? Däremot kan AI-generade bilder, då i en vidare mening, bli en spännande konstform!
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Undrar om det egentligen hänger ihop med rädslan för det okända.
Alla idag har en kameramobil. En sådan är man alltså inte rädd för.
När jag var ung var det mycket vanligt med en systemkamera som familjekamera. Det var inget man var rädd för.
Jag minns själv min egen reaktion när jag första gången såg en kille i tunnelbanan fota med mobilen. Det var lite obehagligt. Kändes som att han gjorde det i smyg och jag kände mig övervakad mot min vilja.

Oaktat min egen historia drivs vi människor mycket av rädslan, eller nyfikenheten, för det okända.
Det är egentligen ganska märkligt. Idag fotograferar folk mer än vad man någonsin gjort förut, men man gör det med små platta mobiltelefoner. Ändå blir många rädda, och upprörda om man tar fram en vanlig kamera.

För ett antal år sedan så gick jag omkring med min Leica. Riktade den mot ingången till biblioteket där det då stod två st tjejer i 25 årsåldern.

Dom sprang fram till mig och frågade om jag tog kort på dom. Jag svarade nej, vilket var sant, jag hade ju bara riktat kameran åt deras håll.
Dom krävde att få se mina foton i kameran, vilket jag också lät dom göra.

Dom var väldigt upprörda, men gick när dom såg att inga foton tagits.

Hade jag riktat min mobiltelefon åt deras håll så hade dom knappast reagerat.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
AI mig hit och AI mig dit. Ja, det kommer underlätta för oss fotografer (och gör det redan i stor utsträckning) men jag tror hoppas på ett bakslag. Förmodligen kommer många av oss betala dyrt innan det kommer men människan har mjuka värden som man inte kan koda bort. Förr eller senare hittar det tillbaka inom kreativa yrken.

Är redan trött på generativ AI. Ägnade en hel del tid i Midjourney inledningsvis och skapade det ena tokiga efter det andra och satt som en fågelholk och begrundade resultaten. Men så kommer till slut den oundvikliga inflationen. Smekmånaden når sitt slut och allt känns bara....så fejk som det är. Även om det är tekniskt apsnyggt.

Dessa ord kommer dock troligen inte åldras så väl. Lika bra att jag lägger in den brasklappen.
 
ANNONS