Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Har de satt de i system att göra så (falska lockpriser) och gjorde de en efterdebitering utan din vetskap?
Eller är det inte bara så enkelt att de hade fel pris på en produkt, upptäkte det och korrigerade? Visst kan man bli putt över att man missade priset men det kan ju också vara ett ärligt misstag?
Om jag ska spekulera och de faktiskt avsåg att ha ett erbjudande på objektivet, så skulle jag tro att de hade ett erbjudande på det som eventuellt fanns i lager/ej var beställningsvara, och att det tog slut, men beställningen gick igenom ändå. Modellen är ju utgående och finns inte i lager hos någon av de som listar det på Prisjakt. Ebjudandet på B+W ligger kvar och är just på sådant som inte är beställningsvara.
 

esbtse

Aktiv medlem
Om jag ska spekulera och de faktiskt avsåg att ha ett erbjudande på objektivet, så skulle jag tro att de hade ett erbjudande på det som eventuellt fanns i lager/ej var beställningsvara, och att det tog slut, men beställningen gick igenom ändå. Modellen är ju utgående och finns inte i lager hos någon av de som listar det på Prisjakt. Ebjudandet på B+W ligger kvar och är just på sådant som inte är beställningsvara.
Är beställningsvara ej Lagervara hos de flesta fotoaffärer.
 

esbtse

Aktiv medlem
Har haft en tvärs om upplevelse med Cyberphoto ett par gånger. Har köpt något och veckan därefter har de sänkt priset på varan och att de då har gått in och justerat ner mitt pris. På ett objektiv jag köpte så fick jag tillbaka 1000:-.

Har dock inte haft några problem med SP, dock gillar jag inte deras hemsida efter uppdateringen för något år sedan, kanske har inte heller SP någon koll på deras sida längre?
Jag har aldrig haft problem med Cyberphoto de är raka och håller vad vi kommer överens om. Jag håller med om att nya hemsidan på SP är buggig.
 

esbtse

Aktiv medlem
Har de satt de i system att göra så (falska lockpriser) och gjorde de en efterdebitering utan din vetskap?
Eller är det inte bara så enkelt att de hade fel pris på en produkt, upptäkte det och korrigerade? Visst kan man bli putt över att man missade priset men det kan ju också vara ett ärligt misstag?
Kan inte uttala mig om orsaken.
Jag bedömer om jag skall köpa en produkt på det pris Jag får när jag väljer produkten. Kan inte accpetera att de sedan höjer priset några dagar efteråt.
Det är ingen privat person som jag köper av utan detta skall vara ett företag. En gång i tiden var SP ett stabilt företag som man känner sig trygg att handla i från. År 2020 verkar det inte länge vara så och jag känner mig inte trygg att handla hos Scandinavian Photo.
 

esbtse

Aktiv medlem
Se där!
ARN har säkert mer rätt i frågan än jag, och det jag en gång lärde mig gäller alltså inte längre.

Rent krasst är ju inte affären i hamn förrän du har fått varan och butiken fått pengarna. Fram till dess pågår ”förhandling”.
Pågick ingen förhandling. Det var tydligt utmärkta priser.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Extra problem uppstår om det är tidsbegränsat erbjudande, du beställer hos Firman A (och inte hos Firman B eller C), vägrar Firman A leverera till det rabatterade priset så missar du är rea-fönster hos Firman B och C.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Deras svar var "Rabattkoden vi hade i helgen var endast 25% rabatt på filtret och inte objektivet"
Jag gjorde allt rätt kontrollerade att priset var inklusive moms. Och fick sedan även en orderbekräftelse med det på hemsidan nämnda priset.

När jag påpekade det så svarar de att:

Vi friskriver oss från detta under våra köpvillkor på hemsidan: https://www.scandinavianphoto.se/kundservice/villkor

Beställer jag en vara så vill jag veta exakt vad jag skall betala och inte drappas av kostnads ökingar efter jag lagt beställningen. Det borde en professionell handelsplats förstå tycker jag och jag kan inte använda mig av leverantörer som inte har förstått denna grundläggande regel. Skall man köpa av Scandinavianphoto så måste man gå till en av deras affärer och kontrollera dem mycket noggrant..
Problemet är tydligen att detta ju är en s.k. "bundling" med två artiklar där rabatten bara gäller den ena artikeln. Kan nog vara både systemfel och mänskliga "faktorn". Man kan ju alltid be dem förklara sig mer i detalj och se om de kan ge en vettig förklaring. Nu blir SP uthängda rätt ordentligt här och det vet jag inte om jag tycker är helt schysst. Det är inte första gången det hänt heller tyvärr.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tror att om du betalar direkt (inte tar det på på faktura/avbetalning) och får bekräftelse på köpet) så är affären i hamn.

/Stefan
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Problemet är tydligen att detta ju är en s.k. "bundling" med två artiklar där rabatten bara gäller den ena artikeln. Kan nog vara både systemfel och mänskliga "faktorn". Man kan ju alltid be dem förklara sig mer i detalj och se om de kan ge en vettig förklaring. Nu blir SP uthängda rätt ordentligt här och det vet jag inte om jag tycker är helt schysst. Det är inte första gången det hänt heller tyvärr.
SP är ju ett så pass stort företag att deras ansvarig för PR borde kunna svara här på FS.
Jag tillhör också dem som under 90-talet köpte alla fotoprylar hos SP och har inte haft några problem med dem, mer än långa väntetider i butiken. När jag senast köpte en begagnad extender som hade både fram- och backlock på bilden, men inte i verkligheten, så ordnade de det.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag tror att om du betalar direkt (inte tar det på på faktura/avbetalning) och får bekräftelse på köpet) så är affären i hamn.

/Stefan
Affären är över för min del. Jag kommer beställa optik från Cyberphoto när det värsta av Co-19 är över. Sedan köper jag filter överdisk, var vet jag ej just nu men troligen inte SP. Tyvärr har inte Cyberphoto Pro serien av B@W UV nano filter, vilket medförde att jag valde Scandinavian Photo som tyvärr inte var vuxna nog att hantera denna enkla beställning.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Affären är över för min del. Jag kommer beställa optik från Cyberphoto när det värsta av Co-19 är över. Sedan köper jag filter överdisk, var vet jag ej just nu men troligen inte SP. Tyvärr har inte Cyberphoto Pro serien av B@W UV nano filter, vilket medförde att jag valde Scandinavian Photo som tyvärr inte var vuxna nog att hantera denna enkla beställning.
Vill du verkligen ha ett UV filter? I starten hade jag filter på varje objektiv, men så såg jag att de orsakade problem i bl.a motljus så nu har jag inga filter längre. Känns lite fel att inte släppa ut det bästa objektivet har, har man på motljusskyddet så är risken liten för att man ska slå i någonstans
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Affären är över för min del. Jag kommer beställa optik från Cyberphoto när det värsta av Co-19 är över. Sedan köper jag filter överdisk, var vet jag ej just nu men troligen inte SP. Tyvärr har inte Cyberphoto Pro serien av B@W UV nano filter, vilket medförde att jag valde Scandinavian Photo som tyvärr inte var vuxna nog att hantera denna enkla beställning.
Du behöver nog bara be dom ta hem åt dig för de säljer redan B&W.

/Stefan
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Om det är så att TS lägger en beställning på SP´s hemsida och får en orderbekräftelse på detta så tycker jag det är en aning osnyggt att bara skicka en ny orderbekräftelse.

Jag var med om en liknande händelse där jag beställde en gräsklippare över nätet. Jag insåg att priset med största sannolikhet var fel men fick en orderbekräftelse med det låga priset och leveranstid 4 - 6 veckor vilket också var vad som stått när jag beställde. Jag räknade med att det skulle komma ett mail nästa dag med diverse ursäkter och förklaring att de inte kunde sälja till detta pris. Men det kom inget, däremot var priset på hemsidan justerat till likvärdigt med andra nätsäljares prisbild.

Några dagar senare kom det ett mail där firman beklagade att det var leveranssvårigheter från tillverkaren och att leverans kunde ske först efter 8 veckor men inte ett ord om priset. Därmed var kriget igång.

Efter ett antal mail med ursäkter för den långa leveranstiden beroende på tillverkarens problem och nya försök att få mig att byta till annan produkt tröttnade jag. Jag ringde helt enkelt tillverkaren och frågade om de hade leveransproblem med den aktuella gräsklipparen som en återförsäljare påstod. Så var det inte, de hade flera på lager och hade så haft under hela året. Jag skrev till näthandlaren och talade om att tillverkaren hade maskiner på lager och att jag inte ville byta till annan produkt. Fyra dagar senare och fem månader tre dagar från beställningsdagen kom en lastbil och lastade av varan.

Säljaren sålde säkert denna med förlust, något som de inte hade behövt göra om de varit ärliga och direkt när de upptäckte felet hade kontaktat mig och förklarat situationen, kanske med ett erbjudande om viss rabatt, i stället för att försöka skylla på tillverkaren och få mig att byta modell.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man förstår att priset på en vara är fel på butikens websida så kanske man ska fråga om det istället för att hoppas på att göra ett klipp på butikens bekostnad. Åtminstone om man vill vara lika ärlig som man tycker att butiken ska vara.
 

esbtse

Aktiv medlem
Vill du verkligen ha ett UV filter? I starten hade jag filter på varje objektiv, men så såg jag att de orsakade problem i bl.a motljus så nu har jag inga filter längre. Känns lite fel att inte släppa ut det bästa objektivet har, har man på motljusskyddet så är risken liten för att man ska slå i någonstans
Jag har UV filter på alla dyra optik.
Det har räddat mig två gånger från att kassera optik. Räckte med Polygrip för att få bort det skadade filtret. Jag fotograferar i Skog och där är det lätt att saker åker i backen. Däremot så har det inte så stor effekt på digitalkameror annat än som skydd. Väljer Pro serien med Nano för minsta påverkan i motljus.
 

esbtse

Aktiv medlem
SP är ju ett så pass stort företag att deras ansvarig för PR borde kunna svara här på FS.
Jag tillhör också dem som under 90-talet köpte alla fotoprylar hos SP och har inte haft några problem med dem, mer än långa väntetider i butiken. När jag senast köpte en begagnad extender som hade både fram- och backlock på bilden, men inte i verkligheten, så ordnade de det.
Köpte pryllar runt 2007-2010-utan problem hos SP. Det är en del av den utrustningen som jag nu uppgraderar, en 12 år gammal D300 skall bytas ut till fullformat och jag behöver en 50mm till denna. SP verkar i dag vara ett hellt annat företag än för 10 år sedan.
 

esbtse

Aktiv medlem
Om man förstår att priset på en vara är fel på butikens websida så kanske man ska fråga om det istället för att hoppas på att göra ett klipp på butikens bekostnad. Åtminstone om man vill vara lika ärlig som man tycker att butiken ska vara.
Var ingen stor nedsättning av en utgående optiks pris. Fanns ingen anleding att anta att priset var felaktigt.
 
ANNONS