Third eye
Aktiv medlem
Helt OT såklart och med glimten i ögat, men en och annan Tesla är köpt oprövad på webben väll?...då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
Helt OT såklart och med glimten i ögat, men en och annan Tesla är köpt oprövad på webben väll?...då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
Av de som tar ryktet för garantHelt OT såklart och med glimten i ögat, men en och annan Tesla är köpt oprövad på webben väll?
Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.Själv är jag jätteglad att ha SP i Malmö. Har handlat där mycket, både kameror, objektiv, skärmar och även skrivare. Har aldrig haft problem varken med priser eller kundkontakt. Att ha handlaren där man bor är ovärderlig speciellt om man köper dyrare saker för flera tiotusentals kronor. Du kan gå och titta och klämma på saker, ställa frågor innan köpet och om olyckan är framme är det bara gå till butiken och lämna reklamation. Att köpa ett objektiv för 30k känns för mig bäst att göra det i butiken. Innan hade vi Rajala och Japan Photo i Malmö också och det var ju bra med tanke på konkurrensen men nu finns det bara SP. MediaMarkt och Elgiganten räknar jag inte som fotohandlare.
Har även handlat på Cyberphoto och Hegethorns men som sagt hemma och nära är bäst speciellt när det skiljer någon hundring i priset. Nu när mer avancerade fotoprylar kostar lika mycket som en liten bil då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att det är ”utstuderat fräckt” att titta på något i butik och sen köpa på nätet. E-handeln är här för att stanna och som butik (är själv delägare i en butik, dock ej inom foto) måste man anpassa utbud och service efter den verklighet som råder. Vi kommer att få se färre butiker och de som är kvar kommer att delvis få ändra sitt utbud eller rentav hela sin inriktning. I och för sig tråkigt men oundvikligt. Att någon kommer in och ”klämmer” är för övrigt inte enbart en tidsspillan utan även en möjlighet att sälja något annat eller, om möjligt, anpassa priset på varan som kunden är intresserad av.Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.
Jo, jag hävdar absolut att det är fräckt att utnyttja fysiska butiker som gratis demo-inrättningar.Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att det är ”utstuderat fräckt” att titta på något i butik och sen köpa på nätet.
Man kan ha åsikter om lämpligt språkbruk men det finns ett enkelt samband - vill man ha kvar möjligheten att "känna & klämma" i butik (och för den delen att få tag på en pryl på dagen...) så får man också se till att handla där - annars är den snart borta. Sedan kan man givetvis tänka sig nya grepp runt butikskonceptet typ showroom endast med leverans från nätbutiken men jag vet faktiskt inte om det är något som verkligen existerar?Jo, jag hävdar absolut att det är fräckt att utnyttja fysiska butiker som gratis demo-inrättningar.
Jag har inget emot E-handel och köper ibland prylar på nätet, men då gör jag som du säger, jag beställer varan osedd och returnerar den om den inte faller mig i smaken. Alternativt så klämmer jag på varan på någon mässa där varan finns för demo via den svenska agenten.
Med fysiska butiker är fördelen att man sliper frakter vid beställning och retur och reklamation. Dessutom du kan beställa din vara i webbshoppen och hämta det i butiken utan fraktkostnader i fall din butik saknar just den vara typ papper bläckpatroner och annat.Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.
Det tror jag är en korrekt observation. T.o.m. kläder och skor går ju numera utmärkt att handla på postorder på ett bekvämt sätt. Jag känner en person som brukar beställa en bunt plagg och sen skicka tillbaka dem som passade dåligt eller ogillades av annat skäl. Rätt många klädbutiker på nätet har gratis returfrakt så det kostar inte mer än att prova kläderna i en fysisk butik. Kanske t.o.m. mindre eftersom man slipper ta sig till butiken. Kostnaden för att hämta paketet är minimal eftersom postkontoren numera är inhysta i livsmedelsbutiker.Dessutom är jag inte så säker på att det längre är så många som ”klämmer” på saker i fysiska butiker innan man handlar på nätet. Man har alltid ångerrätt på distansköp och det sänker nog tröskeln en hel del att våga beställa på nätet utan att först titta på varan.
Det inte alltid gratis att ta sig till en butik heller.Med fysiska butiker är fördelen att man sliper frakter vid beställning och retur och reklamation. Dessutom du kan beställa din vara i webbshoppen och hämta det i butiken utan fraktkostnader i fall din butik saknar just den vara typ papper bläckpatroner och annat.
I mina inlägg skrev jag om fördelen att ha butiken där man bor så kostnaden att ta sig dit är försumbar- en bussbiljett, man kan cykla eller tar man sparkcykel.Det inte alltid gratis att ta sig till en butik heller.
Nej, livsmedelsbutiken tröttnade och numera är det Företagscenter, med sämre öppettider och längre avstånd som följd. Fast det är något märkligt, för nu har jag den intressanta situationen att ett paket har hamnat hos spelbutiken på andra sidan gatan och ett annat hos Företagscenter, båda med PostNord. Högst oklart varför, för jag har aldrig varit med om att PostNord har hamnat i spelbutiken. Däremot hamnar DHL där, om det är rätt tjänst.Kostnaden för att hämta paketet är minimal eftersom postkontoren numera är inhysta i livsmedelsbutiker.
Instämmer. Misstänker att dagens konsumenter redan innan besöket kollat upp vilka av respektive tillverkares femtioelva modeller man vill titta på och att som mindre handlare ha alla dessa på lager (och som demoex) verkar i mina ögon orimligt. (Till det ska väl då läggas sannolikheten att X procent av kunderna bara tittar för att sedan beställa på nätet)[...klipp...]
Jag tror inte att alla fysiska butiker kommer att försvinna inom överskådlig framtid. De kommer förmodligen att bli färre och kanske större, samt kombinera försäljning över disk med postorder (som ganska många redan gör).
Jag beställde en Zeiss 50mm F1.4 + B@W UV filter i påsk hos Scandinavianphoto och priset på hemsidan angav 5700 för båda produkterna, då de var pris nedsatta. Fick även ett kvitto på beställningen med rätt pris 5700kr.
I dag skickade Scandinavian Photo ett nytt kvitto där de höjde totala priset till 7397 kr dvs 1697 kr extra. Givetvis makulerade jag orden och köper nu från Cyberphoto i stället.
B@W filtret finns dock inte hos Cyberphoto men det fins ju andra fotoaffärer att handla ifrån.
Vad har det blivit av Scandinavian Photo? De verkar totalt opålitliga och kundföraktande. Det är inget bolag som jag vill ha kontakt med.
Jag håller på att uppdatera min kamera utrustning och nu tappar Scandinavian Photo mina planerade inköp för ca 100 tkr under de närmaste 2 åren.
Vad är era erfarenheter ?