Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Själv är jag jätteglad att ha SP i Malmö. Har handlat där mycket, både kameror, objektiv, skärmar och även skrivare. Har aldrig haft problem varken med priser eller kundkontakt. Att ha handlaren där man bor är ovärderlig speciellt om man köper dyrare saker för flera tiotusentals kronor. Du kan gå och titta och klämma på saker, ställa frågor innan köpet och om olyckan är framme är det bara gå till butiken och lämna reklamation. Att köpa ett objektiv för 30k känns för mig bäst att göra det i butiken. Innan hade vi Rajala och Japan Photo i Malmö också och det var ju bra med tanke på konkurrensen men nu finns det bara SP. MediaMarkt och Elgiganten räknar jag inte som fotohandlare.
Har även handlat på Cyberphoto och Hegethorns men som sagt hemma och nära är bäst speciellt när det skiljer någon hundring i priset. Nu när mer avancerade fotoprylar kostar lika mycket som en liten bil då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.
Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att det är ”utstuderat fräckt” att titta på något i butik och sen köpa på nätet. E-handeln är här för att stanna och som butik (är själv delägare i en butik, dock ej inom foto) måste man anpassa utbud och service efter den verklighet som råder. Vi kommer att få se färre butiker och de som är kvar kommer att delvis få ändra sitt utbud eller rentav hela sin inriktning. I och för sig tråkigt men oundvikligt. Att någon kommer in och ”klämmer” är för övrigt inte enbart en tidsspillan utan även en möjlighet att sälja något annat eller, om möjligt, anpassa priset på varan som kunden är intresserad av.
Dessutom är jag inte så säker på att det längre är så många som ”klämmer” på saker i fysiska butiker innan man handlar på nätet. Man har alltid ångerrätt på distansköp och det sänker nog tröskeln en hel del att våga beställa på nätet utan att först titta på varan.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att det är ”utstuderat fräckt” att titta på något i butik och sen köpa på nätet.
Jo, jag hävdar absolut att det är fräckt att utnyttja fysiska butiker som gratis demo-inrättningar.
Jag har inget emot E-handel och köper ibland prylar på nätet, men då gör jag som du säger, jag beställer varan osedd och returnerar den om den inte faller mig i smaken. Alternativt så klämmer jag på produkten på någon mässa där den finns för demo via den svenska agenten. Det är mycket renhårigare än att gå till en fysisk butik med falska avsikter.
 

janc

Aktiv medlem
Jo, jag hävdar absolut att det är fräckt att utnyttja fysiska butiker som gratis demo-inrättningar.
Jag har inget emot E-handel och köper ibland prylar på nätet, men då gör jag som du säger, jag beställer varan osedd och returnerar den om den inte faller mig i smaken. Alternativt så klämmer jag på varan på någon mässa där varan finns för demo via den svenska agenten.
Man kan ha åsikter om lämpligt språkbruk men det finns ett enkelt samband - vill man ha kvar möjligheten att "känna & klämma" i butik (och för den delen att få tag på en pryl på dagen...) så får man också se till att handla där - annars är den snart borta. Sedan kan man givetvis tänka sig nya grepp runt butikskonceptet typ showroom endast med leverans från nätbutiken men jag vet faktiskt inte om det är något som verkligen existerar?

Vad gäller detta med returer har jag en känsla av att allt fler går ifrån fria returer (tänker då inte specifikt på foto) men det är kanske bara så att jag råkat lägga märke till det?
 

Artis

Aktiv medlem
Problemet är nog snarast att alltför många utnyttjar fysiska fotobutiker bara för att få klämma på prylar. Sedan beställer de ändå prylen från någon webbkonkurrent som ligger något lägre i pris. Det är utstuderat fräckt och leder till att fysiska butiker inte överlever. SPs butik i Mölndal är senaste exemplet.
Med fysiska butiker är fördelen att man sliper frakter vid beställning och retur och reklamation. Dessutom du kan beställa din vara i webbshoppen och hämta det i butiken utan fraktkostnader i fall din butik saknar just den vara typ papper bläckpatroner och annat.
 

PMD

Aktiv medlem
Dessutom är jag inte så säker på att det längre är så många som ”klämmer” på saker i fysiska butiker innan man handlar på nätet. Man har alltid ångerrätt på distansköp och det sänker nog tröskeln en hel del att våga beställa på nätet utan att först titta på varan.
Det tror jag är en korrekt observation. T.o.m. kläder och skor går ju numera utmärkt att handla på postorder på ett bekvämt sätt. Jag känner en person som brukar beställa en bunt plagg och sen skicka tillbaka dem som passade dåligt eller ogillades av annat skäl. Rätt många klädbutiker på nätet har gratis returfrakt så det kostar inte mer än att prova kläderna i en fysisk butik. Kanske t.o.m. mindre eftersom man slipper ta sig till butiken. Kostnaden för att hämta paketet är minimal eftersom postkontoren numera är inhysta i livsmedelsbutiker.

De flesta fotoprylar jag har köpt via nätet har jag inte sett i verkligheten innan köpet.
 

PMD

Aktiv medlem
Med fysiska butiker är fördelen att man sliper frakter vid beställning och retur och reklamation. Dessutom du kan beställa din vara i webbshoppen och hämta det i butiken utan fraktkostnader i fall din butik saknar just den vara typ papper bläckpatroner och annat.
Det inte alltid gratis att ta sig till en butik heller.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kommer antagligen att köpa grejer av Scandinavian Photo i framtiden. Jag har handlat av dem en handfull gånger de senaste tio åren, och det har oftast berott på att de har haft rea på en vara som jag ville ha, eller på att de var i stort sett ensamma om att saluföra en viss vara. (Förmodligen köpte jag grejer av dem redan innan de fanns på nätet, men det är så länge sen att jag inte minns det så bra. :)

Flera gånger har jag skickat email till SP och frågat om detaljer för den vara jag var intresserad av. Varje gång har jag fått ett informativt svar som ledde till att jag köpte varan.

Så Scandinavian Photo kan jag varmt rekommendera. En bra fotohandel med god service.
 

PMD

Aktiv medlem
Kostnaden för en bussbiljett är väl i ungefär samma storleksordning som fraktkostnaden vid postorder?

Jag tror f.ö. inte att det finns så många fotobutiker i Sverige att alla fotografer kan ha en butik inom cykelavstånd. :)

Ofta betalar man dock ingen separat fraktkostnad ("fri frakt" som det heter på nusvenska).

Men om prisskillnaden (inklusive fraktkostnad och bussbiljett) inte motiverar ett köp via nätet så köper man väl hellre i butiken?

Jag tror inte att alla fysiska butiker kommer att försvinna inom överskådlig framtid. De kommer förmodligen att bli färre och kanske större, samt kombinera försäljning över disk med postorder (som ganska många redan gör).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kostnaden för att hämta paketet är minimal eftersom postkontoren numera är inhysta i livsmedelsbutiker.
Nej, livsmedelsbutiken tröttnade och numera är det Företagscenter, med sämre öppettider och längre avstånd som följd. Fast det är något märkligt, för nu har jag den intressanta situationen att ett paket har hamnat hos spelbutiken på andra sidan gatan och ett annat hos Företagscenter, båda med PostNord. Högst oklart varför, för jag har aldrig varit med om att PostNord har hamnat i spelbutiken. Däremot hamnar DHL där, om det är rätt tjänst.

Det är dock fullt möjligt att gå till Företagscenter, men därifrån blir synnerligen drygt om det är ett stort och tungt paket.
 

janc

Aktiv medlem
[...klipp...]

Jag tror inte att alla fysiska butiker kommer att försvinna inom överskådlig framtid. De kommer förmodligen att bli färre och kanske större, samt kombinera försäljning över disk med postorder (som ganska många redan gör).
Instämmer. Misstänker att dagens konsumenter redan innan besöket kollat upp vilka av respektive tillverkares femtioelva modeller man vill titta på och att som mindre handlare ha alla dessa på lager (och som demoex) verkar i mina ögon orimligt. (Till det ska väl då läggas sannolikheten att X procent av kunderna bara tittar för att sedan beställa på nätet)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det var längesedan jag köpte någon fotopryl i fysisk affär. Senast var för fem år sedan när jag köpte ett objektiv och en kompaktkamera på SP i Malmö. Då hade jag bara åtta mil till butiken. Nu tror jag närmsta butik ligger i Borås 23 mil bort om vi räknar bort Nybro Foto som bara säljer Nikon och en del begagnat. För tillbehör fanns Photax med en lagerbutik men den har de stängt så även där blir det e-handel trots att den bara ligger 25 km bort.

Med 23 mil i resväg till en fotobutik är det ganska självklart att handla på nätet och då osett.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har köpt fotogrejer hos Scandinavian Photo åtskilliga gånger sedan 80-talet. I början var det klassisk postorder som gällde - telefonbeställning och uthämtning av paket mot postförskott. Lite senare kom fysiska butiker och näthandel.
Jag kan inte minnas ett enda tillfälle då något har gått snett. Jag har alltid fått mycket god service av SP och kan verkligen rekommendera dem.

Den händelse som gav upphov till denna tråd var troligen ett enstaka oavsiktligt olycksfall i arbetet, och är inget giltigt skäl till att svartmåla företaget. Heja SP!
 
Senast ändrad:

ViewFinder

Medlem
Har alltid köpt kamerahus hos SP i Mölndal. Alla större inköp.
Iom att butiken försvinner, har jag knappast nått val, än att börja köpa på postorder jag också. Och med rykten om Amazons intåg i Sverige, så anar jag vart det lutar. (Fast det återstår givetvis att se hur priser blir när de etablerar sig i lilla Sverige.)
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Trist att SP i Mölndal läggs ner tycker jag.
När det var lite folk i butiken, kunde man få en intressant och lärorik diskussion med säljarna.
Och på vårarna brukade de ha Foto-expo en helg, med en stor mängd utställare, kostnadsfria föreläsningar, och fyndlådor som innehöll verkliga fynd.
Föreläsningar förekom även lite då och då under året, en del kostnadsfria, vissa mer som betalkurser.
I en öppen lokal bredvid var det i princip alltid fotoutställning, utan entréavgift.
Man kunde kolla på varorna i butiken, och det fanns ett hörn med kaffeapparat och fototidningar där man kunde sätta sig.
Skönt att handla i en fysik butik tycker jag. Ifall något skulle bli fel, kan man ju gå dit, och tala med en fysisk person. Det behöver ju inte vara fel på produkten, utan på användaren som inte begriper hur man ska använda eller ställa in. I så fall löser sig ju problemet direkt.
Först försvann föreläsningssalarna och sedan hela butiken.
Jag kommer att sakna dem mycket.
Internethandel kan aldrig bli på det viset.
 

pysse

Aktiv medlem
Jag beställde en Zeiss 50mm F1.4 + B@W UV filter i påsk hos Scandinavianphoto och priset på hemsidan angav 5700 för båda produkterna, då de var pris nedsatta. Fick även ett kvitto på beställningen med rätt pris 5700kr.

I dag skickade Scandinavian Photo ett nytt kvitto där de höjde totala priset till 7397 kr dvs 1697 kr extra. Givetvis makulerade jag orden och köper nu från Cyberphoto i stället.

B@W filtret finns dock inte hos Cyberphoto men det fins ju andra fotoaffärer att handla ifrån.

Vad har det blivit av Scandinavian Photo? De verkar totalt opålitliga och kundföraktande. Det är inget bolag som jag vill ha kontakt med.

Jag håller på att uppdatera min kamera utrustning och nu tappar Scandinavian Photo mina planerade inköp för ca 100 tkr under de närmaste 2 åren.

Vad är era erfarenheter ?

det vore intressant att få reda på vilka som jobbar på olika fotoaffärer eller ägare mm som nämns i denna tråd …. alltså dom partiska som av självklar anledning försvarar sitt levebröd
 
ANNONS