Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varning [nigeriabrev på FS]

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Jag har haft en annons här på Fotosidans Köp och Sälj. Och nu fick jag svar. Någon som frågade sista priset på engelska. När jag svarade kort till mejlen, fick jag förjande svar gansga snabbt. Själv tycker jag att tydligare kan man knappast uttrycka att man är ute efter att tömma bankkontot än köpa min pryl. Och det som skrämmande, att dom hittar på sådana sidor som Fotosidans. Vad tycker ni andra, jag bifogar mejlen som jag fick här. Jouni

sandra collins
to me

show details 8:22 PM (1 hour ago)

Reply

Follow up message
Hello.

Let me know the shipping cost from your local post office , Because iam
thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price 2200sek,buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read from you so you have the payment in your account soon.and i will need this information to transffer the money in to your account fast.such as your full name,account number,bank name.hope i read from you fast.

this is the address you sending to..
NAME..steve james
ADDRESS..15 AKINWALE STREET
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

Sandra

Jag har haft en annons här på Fotosidans Köp och Sälj. Och nu fick jag svar. Någon som frågade sista priset på engelska. När jag svarade kort till mejlen, fick jag förjande svar gansga snabbt. Själv tycker jag att tydligare kan man knappast uttrycka att man är ute efter att tömma bankkontot än köpa min pryl. Och det som skrämmande, att dom hittar på sådana sidor som Fotosidans. Vad tycker ni andra, jag bifogar mejlen som jag fick här. Jouni

sandra collins
to me

Reply

Follow up message
Hello.

thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price 2200sek,buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read from you so you have the payment in your account soon.and i will need this information to transffer the money in to your account fast.such as your full name,account number,bank name.hope i read from you fast.

NAME..steve james
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

Sandra

Ja, nog verkar det skumt så det förslår!
Jag hade nog diktat ihop alla de begärda uppgifterna och skickat dem.

Man vill ju bara ha reda på ditt namn, ditt kontonummer och din bank. Hur ska de kunna få ut några pengar med detta? Det är ju precis den betalningsinformationen man lämnar ut när man ska sälja något och vill ha pengarna insatta på sitt konto. Eller missuppfattade jag vilka uppgifter man ville ha?

Man vill ju bara ha reda på ditt namn, ditt kontonummer och din bank. Hur ska de kunna få ut några pengar med detta? Det är ju precis den betalningsinformationen man lämnar ut när man ska sälja något och vill ha pengarna insatta på sitt konto. Eller missuppfattade jag vilka uppgifter man ville ha?
Det kan gå till så att de "sätter in" pengar på ditt konto, som sedan visar sig inte existera. Då har du skickat prylarna utan att få betalt, och någon i Nigeria kan sälja din pryl vidare.

Men du är väl inte så dum att du skickar varan innan du vet att pengarna finns på ditt konto? Och det var ju fråga om att man kunde tömma ditt konto med de uppgifter som man ville ha. Men för det krävs väl lite mer än ditt kontonummer, banknamn och ditt eget namn?

Det är så att om en insättning görs på ditt konto, så bokför din bank den bums, så att pengarna blir tillgängliga för dig. Detta är för att göra ditt liv lite smidigare. Men när banken sedan ska få ut pengarna av nigerianens bank, och det visar sig att han inga pengar har, då vill banken ha tillbaka pengarna från dig igen. Alltså drar de av summan från ditt konto. Har du då hunnit göra av med pengarna hamnar du till sist i kronofogdens register, om du inte har andra tillgångar som du kan betala det du sålde med.

Fråga nigerianen om det är OK att du väntar med leveransen tills banken bekräftat att de fått pengarna från Nigeria?

Tur man inte bor i Nigeria. Måste vara svårt att göra affärer från det landet med tanke på att landet har fått ge namn åt vissa typer av bedrägerier.

/Gunnar

Jag tycker detta var ren bluff, han var inte intresserad om min kulled utan mina bankkonto uppgifter. Jag ville ta upp detta precis här var detta har hänt, och var han eller hon har hittat min annons. Det verkar vara så, att han i Nigeria kan surfa till sidor där han knappast förstår språket, han förstår inte svenska, och bete som han var intresserad köpa min pryl. För mig var detta en ny sak.

Han måste kunna surfa genom en del svenskspråkliga sidor först, eller hur.

Ju, jag svarade till honom att jag säljer inte utanför sverige och har inte hört om honom sen.

Tack alla för deltagande och var försiktiga.

Häls Jouni

Ja, det är konstigt hur de hittar annonserna, får jag fråga om det var en kamera du sålde? När jag för ett tag sedan sålde en kamera och två objektiv på tradera, som tre separata auktioner, så fick jag ett flertal engelskspråkiga mail som det du fick från människor som ville köpa kameran till någon släkting utomlands men inga bluffmail dök upp för objektiven. Min gissning är att de känner till och söker efter några mainstream produkter på olika web-platser och sedan gör massutskick på de annonser de hittar.

...Jag ville ta upp detta precis här var detta har hänt, och var han eller hon har hittat min annons. Det verkar vara så, att han i Nigeria kan surfa till sidor där han knappast förstår språket, han förstår inte svenska, och bete som han var intresserad köpa min pryl. För mig var detta en ny sak.

Han måste kunna surfa genom en del svenskspråkliga sidor först, eller hur...

Inga problem :)
http://www.google.se/language_tools?hl=sv

Heissan Joakim !
Det var en kulled, annonsen led ungefär så: Säljes Really Right Stuff kulled med L-plate. Och detta är någonting som vanlig människa kan inte känna till, vad det kan vara. Jag tror inte ens alla fotografer här känner till. Kulled vet vi alla, men inte hur detta märke ser ut.

Annan sak i hans beteende är konstig, han vill köpa detta till någon som är i seminarium. Detta brukar inte vara det tillfälle när man beställer varor från andra sidan av jordkloten, eller ? jouni

sandra collins
to me

Reply

Follow up message
Hello.

NAME..steve james
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

Sandra

Oj! Jag fick samma mail:

Hello.Dan

thanks for the mail, i want you to know that im okay with the price 2900sek,if you can promise me that the item in good condition, i will add it up tp 3000sek
buying this item for my client who is in Nigeria for a seminar...hope i read
from you so you have the payment in your account soon.and i will need this
information to transffer the money in to your account fast.such as your full
name,account number,bank name.the total amonut plus the shipping cost,hope i read from you fast.
NAME..steve james
CITY..BARIGA
STATE..LAGOS STATE
COUNTRY..NIGERIA 23401.

Sandra

Dags igen! Harry i farten den här gången

Hej,

Tack för ditt mail ... Mitt namn är Harry Allen Jag sa ju att jag bas i USA är jag glad över att höra detta från dig i dag och jag vill att ni också hjälpa mig skicka objekt till min son i Nigeria för att han födelsedagspresent och Jag kommer att betala dig 3000 sek till dig med shippment kostnad så om du gillar banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter jag att din IBM-nummer, SWIFT-kod, bankens namn och också med den totala kostnaden, inklusive kostnaden för transporten, så att jag kan betala för objektet för ditt konto, jag vill att du ska veta när jag gör överföringen Min bank vi skickade mig bekräftelse så när jag fick bekräftelsen i vidarebefordrar den till dig okej .... du behöver inte sälja objektet nån gång .... Tack du, så att jag kan betala för objektet för kontot .... du inte sälja objektet till någon gång .... Tack du

Detta är leveransadressen?

Fullständigt namn: AKINTUNDE JAMES
Fullständig Adress: 14 George Street shomolu Lagos
Stad: Shomolu
Staten: Lagos
Land: Nigeria
Postnummer: 23401

Jag kan skicka dig pengarna via banköverföring

Väntar på ditt svar.
Harry

Det är så att om en insättning görs på ditt konto, så bokför din bank den bums, så att pengarna blir tillgängliga för dig. Detta är för att göra ditt liv lite smidigare. Men när banken sedan ska få ut pengarna av nigerianens bank, och det visar sig att han inga pengar har, då vill banken ha tillbaka pengarna från dig igen. Alltså drar de av summan från ditt konto. Har du då hunnit göra av med pengarna hamnar du till sist i kronofogdens register, om du inte har andra tillgångar som du kan betala det du sålde med.

Fråga nigerianen om det är OK att du väntar med leveransen tills banken bekräftat att de fått pengarna från Nigeria?

Men varför sätter banken in pengarna på kontot om den ännu inte har fått dem från Nigeriabanken? I sådant fall borde banken få stå för förlusten pga "oaktsamhet" som det brukar heta i andra sammanhang. Om banken kräver pengarna tillbaka ställer den sig ju på bedragarens sida och går själv skadeslös ur affären trots egen oaktsamhet, otroligt!

Be dom skicka 20 dollar först, så att du ser att det är en riktig person som vet hur en transaktion fungerar. Säg att du skickar grejerna när de 20 dollarna bekräftats och att han sen kan skicka resten av pengarna.

Om de gör det så har du tjänat 20 dollar.

Var tar alla grejer vägen?

Det jag undrar lite över är var alla prylar som skickas till Nigeria o andra ställen tar vägen.
Hamnar dom på eBay, säljs dom lokalt i Afrika eller vad händer.

Det måste ju vara massor av människor som går på dom här blåsningarna eftersom dom fortsätter.

Be dom skicka 20 dollar först, så att du ser att det är en riktig person som vet hur en transaktion fungerar. Säg att du skickar grejerna när de 20 dollarna bekräftats och att han sen kan skicka resten av pengarna.

Om de gör det så har du tjänat 20 dollar.

Jag tänker naturligtvis inte sälja nåt till Nigeria men retar upp mig på att bankerna gör fel och sedan ska kunderna stå för kostnaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto