Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning Pixmania!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeja83

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Vill bara lägga ut en varnande hand till alla er som överväger att handla på Pixmania.

Den 30 september beställde jag en skrivare från företaget, efter att ha läst på deras hemsida om säkerhet, bra priser, 1:a klassig service m.m
Jag valde att betala med banköverföring via privatgiro, så den 4 okt drogs pengarna från mitt konto och den 5 okt hade Bibit som är deras betalningsmottagare pengarna hos sig.
Nu påstår Pixmania att jag inte har betalat! Har varit i kontakt med dom över 15 gånger men inget händer. Dom vill att jag skickar bevis på att betalningen är gjord, vilket jag har gjort flera gånger, har skickat ett referensnummer för transaktionen som bevisar att Bibit mottagit pengarna.
Kontaktade även Konsument Europa och dom säger att dom har över 60 fall med pixmania inblandade!!

Börjar tro att jag aldrig kommer att få se den där skrivaren eller få tillbaka pengarna.

Vad mer kan man göra?

Mvh Maria
 
Jag handlade där en gång och det gör jag inte om i första taget ,,,
Scannern kom efter 5 veckor och detta retade mig koppiöst, hade du betalat med kort så hade det gått fortare LYCKA TILL
Björne
 
Jag handlade min DIA scanner och Ixus 30 på pixmania.

Första gången jag beställde var 1 år sedan andra var i feb i år..

Båda gångerna förde jag över pengarna via Nordeas SOLO (internetbanken) och det har inte varit något problem , enda jag har haft att anmärka på är ju att man inte får svenska manualer men det är ju ett lägre pris..
 
Bra att veta om Pixmania...

Enligt dagens (2006-03-13) PLUS så följer INTE Pixmania konsumentköplagen eftersom de enligt egen utsago är ett fransk bolag.

/Anders
 
Köpte en kamera från Pixmania för några veckor sedan som kom fram inom utlovad tid. Dock var det fel på kameran och jag´fick skicka tillbaka den. Upp till en månad kunde det ta innan dom lokaliserat felet o kunna bedöma om jag var berättigad till en kamera i utbyte (!!), fick jag veta av en snorkig kundtjänst. Jag ångrar verkligen att jag inte gick ner och köpte kameran på Expert som haft extraerbjudande på samma kamera (Nikon D50). Hade varit värt den extra tusenlappen, och jag hade dessutom fått manual på svenka istället för den som följde med på franska.
 
Skulle till Gotland och fota och behövde en vidvinkel fort som attan. Jag hade bestämt mig för ett Sigma 17-70, men det fanns inte på en enda butik i hela Sverige. Tillslut hittade jag objektivet på Pixmania där det stod att de fanns inne i lager. Det kändes inte helt ok, eftersom Pixmania var några hundra kronor dyrare än Scandinavian Photo som ligger typ 70 meter ifrån min port, dessutom hade jag hört om problem med backfokus och ville därför prova objektivet i affären.

Hursomhelst så köpte jag ändå objektivet ifrån Pixmania som lovade leverans inom 24-48 timmar. Objektivet kom efter 5 dagar. Detta var ändå helt ok, tills jag märkte att de skickat Sigmat med fel fattning. Jag skulle ha haft Canonfattning, vilket jag också hade beställt, men fått skickat med Nikonfattning.

Jag tog kontakt med Pixmanias kundtjänst där man aldrig får prata med någon som kan svenska och tyvärr heller aldrig någon som kan engelska särskilt bra. Tillslut fick jag tag i en danska där hälften av konversationen gick på brokig engelska (från hennes sida, min engelska är bra) och hälften på svensk/danska. Jag fick tillslut förstå hur returen skulle skickas och hur jag skulle slippa stå för kostnaden för frakten (eftersom det var helt och hållet Pixmanias fel). Därefter skickade jag tillbaka objektivet till Pixmania.

Eftersom jag var i ett snabbt behov av en vidvinkel, blev jag tvungen att snabbt som attan köpa ett skitsunkigt EF-S 18-55 objektiv av en kille för 400 kr (som tur var tillät vädret att jag kunde fota på bländare 8 mest hela tiden där objektivets skärpa är åtminstone godkänt. Jag hade kunnat köpa ett bättre och dyrare objektiv som jag inte heller velat ha för att sedan sälja vidare, men jag vågade inte ta risken att inte kunna sälja det, eller inte få tillbaka ungefärligt av det jag betalat för det. Ett objektiv för 400 kr kunde jag riskera. Min ekonomi var inte heller helt i balans då jag dels inte visste hur länge det skulle ta att få tillbaka pengarna från Pixmania och att jag dessutom beställt Sigmat från Teknikdirekt i Tyskland och därför redan låg ute med ca. 7000 kr.

Igår, långt över en månad senare, kom pengarna tillbaka från Pixmania, eller en del av pengarna kanske jag borde säga. Förlorade ca. 150 kr på det hela. Vet inte om jag orkar gå vidare med det.

Det finns säkert många som har positiva saker att säga om Pixmania och det har man ju alltid när det funkar från alla företag (jag har själv handlat där tidigare och inte haft något att anmärka på), men det är ju först när det strular som man egentligen kan bedöma hur seriöst ett företag egentligen är.

Mvh

David

PS. Tyckte det var skönt att det fanns en påbörjad gammal tråd här där jag kunde spy ut lite galla. Mycket terapeutiskt. DS.
 
Tja, där ser man. Det kanske inte är så dumt att vända sig till den lokale handlaren. Visserligen kanske det kostar ett par kronor mer men vad gör det om man kan få en bättre service när det strular. Ofta bedrar snålheten visheten.
 
Ja, och i mitt fall så var det ju dessutom så att den lokala handlaren var ett par hundra kronor billigare, men att de inte hade objektivet inne.
 
Jag handlar ALLTID hos lokal handlare om jag kan. Av olika orsaker men ffa att jag gillar personlig service.
Har köpt 1 g hos Pixmania (Mustek A3 scanner) eftersom jag inte kunde få tag på en sån nånannans stans vid den tidpunkten.
 
Beställde en Nikon D50 från pixmania för de var de enda som hade den hemma och jag ville ha den så fort som möjligt. Men höll de sin leveranstid på 3-4 dagar? Nä naturligtvis inte, det tog till och med dem 3 dagar innan de skickade den och sen kommer transporttiden på det. Försökte mejla kundtjänsten för att få reda på varför de inte kunne hålla 3-4 dagar. Mitt första mejl fick jag svar på men de svarade bara på de frågor de tyckte passade dem och inte de jag ville ha svar på, skickade då ett till som jag inte fick svar på alls så skicka ett tredje, fick svar på detta men inte en fråga som jag hade ställts besvarades utan de bara skrev att jag kunde följa min beställning på deras sida. Men var det detta jag fråga efter? NEJ! Jag ville veta varför de inte kunde hålla sig innom de 4 dagar som de sägar att det tar att få varan.

Så jag rekomenderar inte denna sidan, sämsta jag någonsin haft att göra med!
 
Det skall till en enorm prisskillnad innan jag handlar på "nätet". Speciellt om det är dyrare varor. Köpte en telefon för ett tag sedan, fungerade inte och det tog mer än en månad att byta den. Köpte en LCD-tv i sommar (i butik för 11 000.-, vet inte vad den kostar på nätet), . Var lite missnöjd med bilden och finesserna. Efter 1 (en) timme hade jag bytt till en annana TV. Slå det ni "näthandlare".
//Eie
 
Nej, men det är just det. Att det är först när något strular som ett företag sätts på prov. Jag har också handlat problemfritt från Pixmania (se mitt tidigare inlägg).

Det går förstås alltid bra att gå in på Ica och handla en banan, men det är den gången man får den ruttna bananen med maskar i som de sätts på prov. Vem som helst kan sälja bananer, men att ta konsekvenserna av att ha sålt defekta varor eller liknande är inte alla lika bra på.

Har absolut inget problem med att köpa grejer över Internet så länge man kan känna sig säker på att företaget man handlar av fixar eventuella missöden. Alla företag råkar förstås ibland sälja måndagsexemplar och skickar fel grejer, men om det sker så ska inte kunden behöva lida mer än nödvändigt.
 
Jag handlade där i våras och det gick hur smidigt som helst...det enda som är lite underligt är att jag fick en postavi och när jag gick till posten (jag hade redan fått min skrivare) så fanns det inget paket där.
Ja det gjorde ju inget tänkte jag eftersom jag redan fått den hemskickad så har det väl blivit nåt fel tänkte jag.

Men för ett par veckor sedan fick jag ett mail om att dom hade fått ett paket tillbaka?!?

Jag hajjar ingenting och inte fick jag nåt vettigt svar om vad det var i heller, men jag ska ta kontakt med dom igen.
 
Om man handlar på Cyberphoto får man en Mars-choklad på köpet! Jag köpte ett kamerahus, allt gick fort och jag hade kameran inom några dagar, med en mycket välsmakande choklad.

Till det hela bör man dock tillägga att kameran hade ett produktionsfel och att jag skickade tillbaka kameran, fick tillbaka den inom 2-3 dygn, men tyvärr utan choklad.
 
Jag handlade min Epson 3170 scanner på pixmania.com Blev ganska sur när jag såg att de lagt till 87:- kronor i avgift för nånslags "extraförsäkring". Kontaktade dem och de sa att de skulle betala tillbaka penngarna till kontot. Efter en vecka hade jag fortfarande inte fått tillbaka pengarna. Fick besked att det skulle ta ett par dagar till. Nu har det gått två år. Jag har FORTFARANDE inte fått tillbaka pengarna. Visst, åttiosju spänn, en skitsumma. Men det som svider lite är det där med att uppleva att man blir lurad, eller att man får tokiga besked.
 
Näthandel...alla kategorier

Det ända som är bra med näthandel är at de medvärkar till att priset pressas ned hos de lokala fotohandlare.
Min lokala, har helt klart priser som kann konkurrera. Några fjuttiga kronor extra är jag villig till at betala for närhet til service, support, evnt. garantihandtering o.a.
Jag tycker vi borde tänka på hur godt det är å kunne ha en uppegående fotobutik "på hörnet" när vi snabbt behöver några småprylar.
Hälsar Erik.... som handlar lokalt.
 
Varning för pixmania

Jag vill också bidra till varningarna för Pixmania. Jag beställde ett objektiv och då det inte levererades avbokade jag det och bad att få pengarna tillbaka. Nu började problemen. De har i olika omgångar hävdat att de betalt pengarna tillbaka, och i nästa skede meddelat att de startat en utredning o s v. Vår banks utlandsavdelning har även pratat med Pixmania och talat om att inga pengar har kommit till vårt konto. De kommer med dåliga ursäkter och uppger nummer som inte existerar bland svenska banker. Problemet för oss är att vi inte kan få någon hjälp eftersom vi är företag och Konsument Europa bara hjälper privatpersoner. Det är nu snart ett år sedan vi gjorde beställningen och inga pengar har kommit till oss.Det handlar om en förlust på flera tusen. Vi har även varit i i kontakt med Pricerunner och de har också försökt att hjälpa oss men hittill har det inte gett något resultat. Alltså varning för Pixmania.
 
Hej!

Jag har också samma negativa erfaranhet av Pixmania. Hade gjort ett par köp som flöt på bra.

När jag sedan skulle ångra en beställning för att välja en dyrare vara hos dem började problemen.

Kommunikation via deras *värdelösa* formulär. Svar endast på vissa meddelanden, och ibland endast på vissa frågor. Försökte i samma veva ändra leveransadress vilket inte fungerade via deras websida, innan beställning gjordes. Skickade då ett nytt meddelande i samband med beställningen. Ändå gick det inte att ändra leveransadress.


Jag personligen KOMMER ALDRIG mer att handla där...

Mvh,
Daniel
 
ANNONS