Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart är fotosidan på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag anser att foto är ett kreativt skapande. En konstart där man med hjälp av ljus skapar bilder och förmedlar budskap. Det viktiga är alltså den bild som fotografen skapat och det bilden förmedlar

Fotosidan har på senare tid mest fokuserat på att inför regler om vad som är godkänt och inte. Vilka metoder som skall anses vara tillåtna. Man får intrycket av att det i fotosidans värld är viktigare hur bilder görs än vad som görs. Jag anser att "takhöjden" på fotosidan blir allt lägre och lägre!

Hur skall vi kunna lära oss bli kreativa när vi hela tiden omgärdas av restriktioner och allt krångligare formulär som skall fyllas i när vi lägger upp våra bilder? När kommer bildinnehållet eller bildens mening i fokus?

Snälla David och kompani! Koppla av och strunta i regler och kryssrutor ett tag och stimulera kreativiteten! Stimulera oss att hitta på nya sätt att förmedla våra budskap. Gör en temautmaning som främjar nya tekniker eller vad som helst, men sluta att sortera upp bilder i godkända/icke godkända!

Låt oss leka med vårt foto och ha KUL!

Den är på väg i rätt riktning, vi har hela helgen hackat på flera bra funktioner som adresserar bilden. Hold on. Men eftersom det är mer komplext än ett fält så tar det mer tid.

För övrigt vad är dilemmat med att ange manipulerat eller inte. Det är väl inte värre än att ange digitalt eller inte? Det är ju bara en information, och ingen värdering! Det är du som värderar det som något negativt inte jag.

Jag förstår INTE alls varför fältet skulle hämma någons kreativitet. Tvärtom.

Personligen bryr jag mig inte om en bild är analog eller digital eller "manipulerad" eller inte. Sen att jag själv gör mina bilder "omanipulerade" är en annen sak. Jag värderar inte.

Men visst ligger det en värdering i ordet manipulerad, och visst fungerar väl klassificeringen och definitionen kring det som "pekpinnar"... och hämmande för nya fotografer.

Definitionen och klassificeringen är ju ändå bara giltig på fotosidan och photo.net... Hur är det ute i stora vida fotovärlden??

Senast ändrad:
1. Ja, men vad är då problemet? Det är ju bara att kryssa eller inte? Precis som de andra teknikkategorierna. Det är du som sätter värderingarna i ordet.

2. På vilket sätt då? Det står ingenstans att det ena eller det andra skulle vara mer rätt eller fel, och det kan aldrig vara fel att informera.

Jag förstår inte varför teknikinformation såsom film etc är intressant om man inte samtidigt är intresserad av ev. manipulation!? Förklara det för mig.

Problemet är ordet manipulera som har en väldigt negativ klang. I Nationalencyklopedins Ordbok definineras det så här:

manipulera
otillbörligt styra (människor) med hjälp av diskreta knep.

"Fotosidan lägger inga moraliska aspekter på vilket som skall anses mer rätt eller fel, olika saker kan vid olika syften skapa det eftersökta resultatet. Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden."

Det kan så vara, men eftersom manipulera betyder att styra på ett otillbörligt sätt blir det automatiskt en värdering. För mig är det inte självklart att kunskapen om hur bilden tillkommit underlättar bildkritiken.

Skriv gärna ut hela defintionen. Jag får en känsla av att du bara tagit en del? Eller?

Jag är lika öppen för att använda ett annat ord som gör att vi förstår vad vi menar. Ge förslag!

Och även om man kryssar i "manipulerad" så säger det ingenting om hur bilden gjorts eftersom det enligt definitionen kan finnas en massa bakomliggande orsaker till att bilden är just "manipulerad".

Gör ett fält "Så gjorde jag bilden" Så kan folk skriva vad dom vill om dom vill, och folk kan värdera hur dom vill!

Att kryssa i manipulerat och skriv in i definitionen är väl precis det du menar!?

Svara gärna på det där med varför teknikinformation är intressant men inte manipulerat?

elmfeldt skrev:
Att kryssa i manipulerat och skriv in i definitionen är väl precis det du menar!?

Svara gärna på det där med varför teknikinformation är intressant men inte manipulerat?

Skriv in i definitionen??? Nu är jag inte med.

Teknikinformation kan vara intressant att veta. Där i ryms eventuell "manipulation", men utan värdering.

David!
Det är tråkigt om du tror att jag manipulerar NOs uppslagsord. Hela texten kommer här:

manipulera verb ~de ~t
Ordled: mani-pul-er-ar

1 känsligt hantera apparat e.d.
Konstr: ~ngt (med ngt)
Hist: sedan 1845; av fra. manipuler 'bearbeta; hantera'; till lat. manipulus 'handfull; bunt', till maus 'hand'; jfr amnikyr

2 otillbörligt styra (människor) med hjälp av diskreta knep: väljarna ~s lätt av smarta politiker
Bet.nyans: i fåga om annat ohederligt beteende: kortleken var ~erad
Konstr: ~ neng e.l ngt
Hist.: sedan 1960-talet: se manipulera 1

arleklint skrev:
Skriv in i definitionen??? Nu är jag inte med.

Sorry, menar beskrivning.

arleklint skrev:

Teknikinformation kan vara intressant att veta. Där i ryms eventuell "manipulation", men utan värdering.

Det resonemanget förstår jag inte alls. Du menar alltså att om vi exempel betyder ut ordet mot, låt säga, post-production så är du med på hela saken?

elmfeldt skrev:
Att kryssa i manipulerat och skriva in i beskrivningen är väl precis det du menar!?

Ja, men vad tillför rutan, annat än att man klumpat ihop vissa tekniker som man kallar "manipulation" Vad är poängen? Ordet leder in till att de tekniker som ingår i gruppen "manipulation" är mindre önskvärda.

Mindre önskvärda av vem?

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
Det resonemanget förstår jag inte alls. Du menar alltså att om vi exempel betyder ut ordet mot, låt säga, post-production så är du med på hela saken?

Ja om man kan dela in tekniker i pre/post production och att man där kryssar rutor är väl det ok. Då försvinner den värdering som jag vänder mig mot. Alla rutor skall givetvis vara frivilliga och inget skall antas som "default"

arleklint skrev:
Ja, men vad tillför rutan, annat än att man klumpat ihop vissa tekniker som man kallar "manipulation" Vad är poängen? Ordet leder in till att de tekniker som ingår i gruppen "manipulation" är mindre önskvärda.

Mindre önskvärda av vem?

Du vill veta filmtyp och kamera, men inte manipulering. Jag har ytterst svårt att förstå det. Att veta om en bild är manipulerad är otroligt intressant utifrån perspektivet att du vill veta hur bilden kommit till.

arleklint skrev:
Ja om man kan dela in tekniker i pre/post production och att man där kryssar rutor är väl det ok. Då försvinner den värdering som jag vänder mig mot. Alla rutor skall givetvis vara frivilliga och inget skall antas som "default"

Vad är preproduction? Är det en variant av terje "förproduktion"? Vad är det? Att ta bort ett grässtrå?

Har inte tänkt igenom det, men det kan det väl vara....

pre: Allt före avtryck

Fast man kan ju faktiskt glömma de grupperingarna också. Det räcker väl att rabbla tekniker och kryssrutor som kan man kryssa vad gäller.

Alternativt ha ett helt öppet textfält
"Så här gjorde jag min bild"

elmfeldt skrev:
Du vill veta filmtyp och kamera, men inte manipulering. Jag har ytterst svårt att förstå det. Att veta om en bild är manipulerad är otroligt intressant utifrån perspektivet att du vill veta hur bilden kommit till.

Jag vill gärna veta filmtyp och kamera - även annat, men INTE ett värdeladdat ord som består av en grupp tekniker. Jag vill veta SPECIFIKT vad som gjorts utan att någon värderar det åt mig.

Allt förutsatt att fotografen valt att informera om det, och att inget har antagits med automatik.

Ok. Så om vi byter till Justerad, vad exakt är det som du inte kan skriva under i defintionen? Det är alltid lätt att säga emot men kom med ett konkret förslag istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto