Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart köper du dina ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkpd

Aktiv medlem
Tjena! Jag ska beställa lite förstoringar som jag ska rama in. Då jag inte orkar göra ramarna själv, så undrar jag om du vet något ställe som säljer bra, fina ramar (som naturligtvis gärna får vara billiga)

tack

IKEA har ju dock plast som "glas", åtminstone i de lite större ramarna. Det har ju sina för och nackdelar.
Det spricker ju inte lika lätt och det är lättare, men är blir åas inte lika plant, vilket ger mer reflexer och det repas mycket lättare när man torkar av det.

Jag har köpt lite ramar på Hornbach. De har rätt vettiga priser. Köpte en 70x100-ram i aluminium med glasglas för ca 300kr sist. Det tyckte jag var rätt billigt mot många andra ställen jag kollat iaf.
De är även billiga på passepartout. Hornbach finns kanske inte på så många ställen i landet. Det har jag inte koll på.

Nackdelen med att bo i Piteå...finns inte mycket stora varuhus, men de kanske skickar på postorder.

Jag brukar lämna in mina kort på gallerix så sätter dom i kortet i ram o limmar vid behov.
120:- för 60x40. Sen brukar jag ta matt glas istället o då kostar det ju lite extra.
Små kort ramar man ju själv, men de lite större brukar jag låta dom göra.

Jag har köpt ca 15 ramar på IKEA ("Danderyd" och den större versionen) men tyvärr spricker glaset ofta ett tag efter jag hängt upp dem på väggen (iaf i 95% av fallen). Det brukar dock ta ett par dagar innan de spricker, ibland upp till en vecka.

En glasmästare jag pratade med påstod att det troligtvis finns små sprickor i kanterna och spänningar i glaset och att det är därför de spricker. De ramar jag fått köpa nytt glas till (hos glasmästare) har hållt jättebra, vilket tyder på att IKEA använder dåligt glas i sina ramar. Synd för de är ju snygga annars.

Enkla ramar med svart kant på galerix. De är överkomliga, REAs emellanåt och framför allt finns de i lite olika proportioner. Man får plats med paspartout och ett lite tunnare bakstycke(kalas att "dry mounta" fiberpapper på) också.

Det som irriterar mig allra mest är att det är svårt att hitta ramar för 3:2 format. Funderar faktiskt på att börja tillverka ramar själv och kränga över nätet.

Om du skall köpa ett större antal rekomenderar jag http://www.ramaletti.se Ramar i standardmått med bra kvalitet och ingen pappersbaksida (titta alltid på det när du köper ramar).

mkpd skrev:
Tjena! Jag ska beställa lite förstoringar som jag ska rama in. Då jag inte orkar göra ramarna själv, så undrar jag om du vet något ställe som säljer bra, fina ramar (som naturligtvis gärna får vara billiga)

tack

Som svar på första frågan har jag tyckt det är svårt att komma under IKEAs priser på Ribbaramarna som är snygga. Riktigt glas finns i alla storlekar på den utom i 70x100cm. Till den storleken har jag lyckats köpa till reflexfritt glas för någon hundring av glasmästeri. Blir både snyggare och billigare än Gallerix ramar i samma storlek (de har glas fast ej reflexbehandlat i sina.)

Ett exempel på beräkningar nyligen om ca 30 ramar hamnade på 4767:- för mig på IKEA (Ribba utan rabatt.) Gallerix erbjöd 10% rabatt på sina och med de 10% slutade samma storlekar ändå på 5955,30. Passerpartouter tillkommer.

Jag har också en liten fråga angående ramar.
finns det någon här som vet var man kan få tag på ramar i 30x45 & 50x75?
Det är inte alltid man vill beskära en bild bara för att kuna rama in den. jag har heller inte hittat någon ram som blir så snygg proportionerligt med passpartout.
Vilken storlek på ramarna tar ni till dessa storlekar, och var köper ni dom?

Ursäkta att jag lånade tråden lite. Jag kom till att tänka på det när jag läste tråden.

Har man en bild som man är riktigt nöjd med tycker jag inte man ska snåla, utan gå till sin lokala konstinramare och få hjälp. Dom vet hur man ska få en bild att se riktigt snygg ut i en ram.

Wolf3d skrev:
Har man en bild som man är riktigt nöjd med tycker jag inte man ska snåla, utan gå till sin lokala konstinramare och få hjälp. Dom vet hur man ska få en bild att se riktigt snygg ut i en ram.

Jag brukar lämna in dom bilder som jag själv ska ha för inramning. Men det händer ofta att folk som har beställt 30x45 & 50x75 hör av sig och undrar var man kan köpa färdiga ramar i dom storlekarna.
Oftast ska dom ge bort bilderna i sin tur och då vill dom inte betala en mindre förmögenhet på just ramen.
Fast man berättat att det är lättare att få tag på ramar i 30x40 och 50x70 så väljer dom ändå 30x45 eller 50x75 för att dom inte vill att bilden ska beskäras.

Till Gallerix kan man ta med befintlig ram (t.ex. IKEAs Ribba) samt fotot och få passerpartout skuren samt bilden monterad för en liten peng. Priset skiljer mellan olika butiker, men typ 148:- för enstaka i yttermått 50x70 är vad jag betalat för passerpartout+skärning+bakstycke och ramning de gånger jag använt dem utan att köpa ramen där.

Udda storlekar om man vill välja bort passerpartouten bygger de ram till oxå. Fast 50x75 tycker jag sitter snyggt i 70x100ramar med passerpartout annars.

lintrik [E.F.S] skrev:
Fast man berättat att det är lättare att få tag på ramar i 30x40 och 50x70 så väljer dom ändå 30x45 eller 50x75 för att dom inte vill att bilden ska beskäras.

Om man har passepartout (och det har man väl?) behöver de ju inte beskäras ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto