Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart köper du dina ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Om man har passepartout (och det har man väl?) behöver de ju inte beskäras ändå.

Jag föredrar också passepartout på mina bilder,
men kunderna vill komma undan så billigt som möjligt i och med att dom ska ge bort bilderna.

Jag fotograferar en del motorsport och dom måste smörja sina sponsorer. Att ge bort en bild utan ram känns lite fattigt och har dom då 16 st bilder i 30x45 så blir det en hel del extra pengar om dom ska köpa ramen typ på IKEA och passepartout på Gallerix. I och för sig är det kundens bekymmer men jag tycker det är konstigt att det inte finns så många ramar i dom storlekarna. Det är ju många kameror som har det formatet. Eller?

Egen passepartaut

Varför inte göra egna passepartauter. Jag kan rekomendera Mapped, linjal med tillhörande kniv, i 90 eller 45 eller 30 graders vinkel. Det säljs på Dekorima (eller heter det Kreatima nu för tiden). Finns även hos vissa konstnärs och ram affärer. Kartong kan finns hos dessa och vissa färgaffärer. Vill man testa om det är kul att skära till sin egen passepartaut kan man prova Clas Ohlssons passepartautkniv som inte kostar så mycket.

Jag köper på Gallerix, både ramar och i många fall färdiga passepartouter. De har en bra passepartout med innermåttet 19*29 cm och yttermått 30*40. 19*29 är mycket nära 3:2, och passar perfekt för utskrift på A4 där man utnyttjar bredden med en smal vit kant men lämnar lite vitt uppe och nere (i liggande format) för att få ut hela 3:2-bilden på papperet. Jag skriver ut i formatet 19,2*29,2 ungefär för att ha lite "vingelmån".

Råkar man ha en EOS 350D, så stämmer antalet pixlar i 300 dpi perfekt utan någon skalning av bilden alls.

Tack för alla svar. Såg rätt så snygga ramar i ek på Åhléns, inte alltför dyra. Göra själv funkar ju faktsikt också, men det är ju lite omständigt. Gallerix låter som ett vettigt val oxå.

Sen det där med mått på framkallningen; man kan ju alltid krympa ner sin bild till 70 cm på längden (istället för 75) lämna en vit rand, skär sen bara bort den :)

bild portfölj

Jag skulle vilja ha tag på någon billig portfölj att visa och lagra bilder i.
Med genomskinliga plast fickor.
i A3 format. Har nyss framkallat 30x45 på www.Diabolaget.se för 25 kr/st, 45 cm är några cm längre än A3. Det kanske finns sånna plastfickor?

ANNONS
Götaplatsens Foto