Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem äger Bolts bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är detta din egen åsikt eller känner du till någon rättspraxis kring detta? Jag tycker frågan är intressant och har letat, utan att finna något.
Nej, någon rättspraxis kan jag inte hänvisa till men det torde vara prövat någon gång och jag har aldrig hört talas om att personer som är del av konstverk ses som upphovsmän. Det innebär givetvis inte att det skulle kunna vara så, men jag tycker man borde hört något om det med tanke på hur många konstverk som gjorts på det sättet.

Men, det är min åsikt och inget jag kan styrka med referenser.

Jag skrev "upphovsmän kan de aldrig bli", men det gäller givetvis inte om konstnären kommer överens med deltagarna om annat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Räcker det verkligen med att man överlåter kameran till en person för att det därmde ska anses vara överfört till allmänheten? Kan allmänheten vara så liten som en enda person?
Nej. Men det är inte heller det vi diskuterar, utan upphovsrättslagens 20 paragraf:

"När ett verk har utgivits får de exemplar som omfattas av utgivningen visas offentligt. Motsvarande gäller när upphovsmannen har överlåtit exemplar av ett konstverk."
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nej. Men det är inte heller det vi diskuterar, utan upphovsrättslagens 20 paragraf:

"När ett verk har utgivits får de exemplar som omfattas av utgivningen visas offentligt. Motsvarande gäller när upphovsmannen har överlåtit exemplar av ett konstverk."
Men vad sjutton.Det där sista betyder ju att jag får visa alla era bilder ni har här på FS offentligt om jag vill. Ni har ju överlåtit exemplar exemplar i Fotosidans omsorg. Ni har tankat upp bildfiler.

Jag kan alltså inte bara tanka ner filerna till min dator, utan också publicera dem var jag vill?
Konstigt!

Åtminstone ifall en bildfil kan betraktas som ett exemplar av ett verk.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Egentligen kansek man inte kan betrakta en fil som ett exemplar av ett verk.

Exemplaret uppstår när jag använder filen för att skriva ut en papperskopia, eller använder filen för att skapa en bild på en bildskärm.
I det senare fallet är det varjeenskild bildtittning som kan betraktas som att "framställa ett exemplar". Det är alltså varje enskild användare/hemsidebesökare som eventuellt gör upphovsrättsbrott genom att framställa ett exemplar av ett upphovsrättskyddat verk.


Tänker jag lite för krångligt nu?


Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag kanske missförstår dig, men: "Visa offentligt" och "publicera" är inte samma sak. Det förstnämnda är t ex en fysisk utställning, det andra t ex en webbsida.
ok, då förstår jag. tror jag.

Men om jag har filen på min dator, kör ett bildspel på väggen i utsällningslokalen. Då är det att "visa offentligt"?
Så även om jag har flera bildskärmar med bildspelet i olika rum i utsällningslokalen?

Publicerat blir det om jag gör verket tillgängligt offentligt på ställen som jag inte har kontroll över? Såsom på internet, eller i en tidning eller bok?


Petter ...
 

Soms

Aktiv medlem
Så vad har alla munterjökar här på forumet kommit fram till?

Det viktigaste för mig är följande:
(med andra ord skiter jag i oljealster, grafitti och fartkameror)

När någon tar en bild med min kamera, utan att jag gett löfte om att vederbörande får lov att använda den, räkans då bilden som min egendom när jag återfår kameran?

För att beskriva det hela mer ingående så att ingen svävar ut i det blå, som jag själv brukar göra, samt för att ingen skall beskylla mig för "osannolika" omständigheter, beskriver jag en vanligt förekommande situation för Er att debattera kring:

Jag är på en vernisage i Malmö. (händer ofta)
Min kamera lägger jag till höger om mitt "skumpaglas". (alltid - då jag inte vill ha den över axlen)

En person jag aldrig tidigare möt står helt plötsligt med min kamera lyft som om att vederbörande skulle ta ett fotografi. (har hänt)

Vederbörande trycker nu av en bild och säger:
-Fin kamera du har, säger han och lägger ner den igen. (har aldrig hänt, men inte är det helt osannolikt)

-Ja, visst är den fin, svarar jag litet syrligt.

Personen lämnar efter ett par minuter lokalen med ett för mig känt sällskap.

När jag tittar på mina bilder ser jag att det fastnat ett antal "Malmökändisar" på bilden som personen tog. (mycket vanligt med "Malmökändisar" på vernisagerna här nere.

Minsann att det fastnat något som många tidningar skulle betala för. (händer också ofta men det är inte sådant vi inbjudna går runt och fotograferar - det finns oskrivna regler)

Upphovsman är den hittills okände fotografen. DETTA VET JAG!

Frågorna är nu:

Har han överlåtit bilden till mig när han ger mig kameran och går därifrån?

Räknas bilden som min egendom?

Om bilden är min egendom, som vissa härinne gjort gällande, äger jag då dessutom upphovsrätten, eller är upphovsrätten fortfarande kopplad till upphovsmannen trots att jag äger bilden?

Jag är tacksam för att var och en av Er svarar mot detta inlägg istället för att draga iväg med andras svar och hypoteser. Jag är också tacksam om så många som möjligt kan hålla sig till mitt önskemål och enbart svara efter situationen ovan.

Då blir det liksom att alla svarar efter samma förutsättning...

/Andreas
 

erro.se

Aktiv medlem
Du måste precisera vad du menar med "äga bilden". Det finns två ägo-aspekter:
- vem äger det immateriella verket?
- vem äger exemplar av verket?

Den som "tar bilden" är upphovsman och äger därmed det immateriella verket, d.v.s. upphovsrätten. I samma stund som verket sparas som en digital fil på minneskortet har ett exemplar skapats. I detta ögonblick finns endast ett enda exemplar av verket. När upphovsmannen ger tillbaka kameran till dig ger han också implicit dig detta enda exemplar. Vi har nu den delikata situationen där du innehar det enda exemplaret, medan någon annan har upphovsrätten. Du kan sälja detta exemplar, men exakt hur man gör det med digitala bildfiler verkar svårt att få exakta svar på. I princip så borde du kunna sälja en kopia av din bildfil under förutsättning att du sen raderar din egen bildfil. Bildfilen finns fortfarande bara i ett exemplar, men problemet är att du skapat kopior i denna process. Det är ju så det digitala fungerar. Du borde även kunna sälja minneskortet med originalfilen på, eftersom det är ditt minneskort och ditt exemplar av bildfilen. Vad någon annan sen får göra med bildfilen är en annan sak. För att publicera bilden krävs tillstånd av upphovsmannen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Upphovsman är den hittills okände fotografen. DETTA VET JAG!

Frågorna är nu:

Har han överlåtit bilden till mig när han ger mig kameran och går därifrån?

Räknas bilden som min egendom?

Om bilden är min egendom, som vissa härinne gjort gällande, äger jag då dessutom upphovsrätten, eller är upphovsrätten fortfarande kopplad till upphovsmannen trots att jag äger bilden?
Som jag ser det, andra lär säkert ha lite annan syn :)

1. Som du själv är inne på, den okände fotografen är upphovsman. Inget snack om den saken.
2. Som upphovsman har han definitivt den ideella upphovsrätten - rätten att nämnas som upphovsman, få byline vid eventuell publicering osv. Men, detta blir praktiskt besvärligt eftersom han inte presenterade sig för dig.
3. Du äger helt klar exemplaret av bilden som finns på ditt minneskort. Men att äga ett exemplar och att äga rättigheter att bruka bilden är inte samma sak. Som du själv är inne på, att upphovsrätten är kopplad till upphovsmannen. Du har såvitt jag begriper inte rätt att sälja bilden utans hans tillstånd.

Jag får en känsla av att en stor del i det som du undrar över har att göra med att du inte riktigt skiljer på att äga bilden som verk och att äga den som exemplar. I fallet du tar upp här så äger upphovsmannen verket, du äger ett exemplar av verket. Rätten att dra ekonomisk nytta av bilden har den som äger verket, inte den som enbart äger ett exemplar.

Sedan skulle man kunna resonera som så här: Om han tog en bild med en kamera som uppenbart är din och sedan inte ens presenterade sig utan bara återlämnar kameran ... Så skulle nog jag tycka att han också överlämnar verket, inte bara exemplaret, till dig. Om du säljer bilden, den blir publicerad och han hör av sig ... Jag tycker han har försatt sig i en dålig position, dels genom att inte presentera sig, dels genom att begå någon form av egenmäktigt förfarande (använda något som tillhör dig utan ditt tillstånd).
 

KGS

Aktiv medlem
Okej, då är det som vanligt:

I Svergie är allt olagligt om det inte är tillåtet enligt lagboken.
I alla andra demokratier i världen är allt lagligt som inte är förbjudet enligt lag.

Det Ni kunniga här inne menar är alltså att om någon rycker kameran ur handen på mig och tar ett par bilder, vart efter densamme skrattandes återlämnar kameran, har han lik förbannat upphovsrätten på de bilderna? Dessutom menar Ni också att detta är solklart enligt svensk lag och rättspraxis? Finns det föresten rättspraxis som liknar ovanstående och/eller situationer liknande den med Bolt?

Stämmer detta verkligen? Det kan väl ändå inte vara så enkelt som att den som knäpper av, under vilken förutsättning som helst, har upphovsrätten till bilderna? (Anställningsavtal och andra klausuler exkluderat)


/Andreas
Jo, faktiskt. Så enkelt är det. Men den som har tagit bilderna kan ju försöka bevisa att hen tog dem... eller så tar du bara bort busbilderna och lever vidare. I Bolts fall kan det vara hyfsat lätt att visa att han tog dem eftersom det filmades och fotades mest hela tiden. Fast ärligt talat så tror jag inte han bryr sig. Lika lite som jag lägger mig i vad japanerna jag tar en gruppbild på utanför Stadshuset gör med sina bilder. Ibland är juridik mer teori än praktik och tur är väl det.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag får en känsla av att en stor del i det som du undrar över har att göra med att du inte riktigt skiljer på att äga bilden som verk och att äga den som exemplar. I fallet du tar upp här så äger upphovsmannen verket, du äger ett exemplar av verket. Rätten att dra ekonomisk nytta av bilden har den som äger verket, inte den som enbart äger ett exemplar.
Men visst får man dra ekonomisk nytta av det exemplar man äger? Om jag köper en tavla, eller en CD-skiva med musik, så har ju jag köpt exemplar av verk. Dessa exemplar kan jag sen sälja om jag vill. Men jag får inte kopiera dem och sälja kopiorna. Eller påstå att det är jag som är upphovsmannen till verken. Och jag får heller inte publicera verken.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om bilden är min egendom, som vissa härinne gjort gällande, äger jag då dessutom upphovsrätten, eller är upphovsrätten fortfarande kopplad till upphovsmannen trots att jag äger bilden?
Det vi kan vara säkra på är att du INTE äger någon del av upphovsrätten. Det gör fotografen. Du få alltså inte publicera bilden.

Huruvida du äger detta enda exemplar av bilden är mer osäkert, men har å andra sidan kanske inte så stor betydelse i praktiken.
 

Soms

Aktiv medlem
So far...

Under rådande omständigheter:

Upphovsmannen är alltid den som knäppte av fotografiet. Det har jag lärt mig av Er andra!
Upphovsmannen innehar/äger upphovsrätten! Det har jag glasklart lärt mig av Er andra!

Räknas bildfilen på minneskortet som både ett verk och ett exemplar?

Bildfilen på kortet har ju trots allt bara en kod och av denna kan jag sedan göra exemplar. Har jag rätt att ens kopiera ned den på datorn - jag torde ju då göra en mig en kopia/ett exemplar av det skyddade verket?

En jurist jag korresponderat med idag (ja, jag vill verkligen lära mig detta) menade att ett verk kan ha två eller flera upphovsmän där respektive bidrag inte utgör självständiga verk och då tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. Hur ser Ni på detta? Eller handlar det, exempelvis, om en gemensamt nerkladdad pannå?

EDIT:
Verk - är det endast något abstrakt, medan exemplar är något konkret? Jag tänker på kommentaren i #192.
END EDIT.

/Andreas
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag förstår det är ett verk något abstrakt, därav ordet immaterialrätt. Det är inte materiellt alltså. Man kanske kan sammanfatta det med idén och utförandet av någonting. Det måste dessutom ha "verkshöjd", d.v.s. vara såpass egenartat och originellt att inte någon annan oberoende skulle kunna skapa samma verk. Att rita en fyrkant på ett papper är knappast ett verk.

Ett verk kan sedan "materialiseras", d.v.s. man kan göra exemplar av det. Fysiska exemplar om det t.ex. är en tavla. En målad oljetavla är ett verk som bara finns i ett enda exemplar. Ett digitalt foto (också ett verk) finns också från början bara i ett enda exemplar. Om man kan kalla en digital bildfil för ett fysiskt exemplar är väl osäkert, men det är likafullt ett exemplar. Den stora skilnaden mot tavlan är ju att exemplaret av den digitala bildfilen väldigt enkelt kan återskapas i oändligt antal identiska kopior. Det är betydligt svårare, för att inte säga omöjligt, med en tavla. En tavla kan förstås fotograferas av, och därmed skapar man ett nytt exemplar av verket, men det är ju inte en identisk kopia. Men likafullt ett nytt exemplar.
 

Soms

Aktiv medlem
Jag utmanar ödet med en fråga till här på kvällskvisten.

Innan frågan, vilken kanske blir given under berättelsens gång, måste vi ju ha en story! :)

Jag står med min kamera ute på en åker som sakta försvinner in i skymning.
Jag kopplar snabbt, men väldigt, väldigt tyst bort den från stativet då jag ser en älgko med kalv komma ut från skogen snett bakom mig.

Andetagen från bonden, som rökt sedan 1947, får mig att snabbt som ögat finna motivet, komponera bilden och sedan fokusera.

Jag sätter fingret på avtryckaren och det känns helt plötsligt som första dagen på älgjakten.

Precis när jag skall trycka av hör jag mekaniken och elektroniken i kameran dånar och älgkon reser på huvudet. Innan jag vet ordet av det är både hon och fjolårskalven borta.

Jag vänder mig sakta om och allteftersom mitt huvud och kropp roterar ser jag mer och mer utav bonnjäveln som står där med min utlösare i handen och det enda han säger är:

- Är bilden min eller din?


/Andreas
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du äger minneskortet så torde även du äga exemplaret av verket, d.v.s. den digitala bildfilen.

Vad gäller upphovsrätten så är det ju som sagt inte fullt så enkelt som att det alltid skulle vara den som trycker på utlösaren som automatiskt får upphovsrätten. Det är den som "ger upphov" till bilden som ska ha upphovsrätten och i vissa fall kan det vara knivigt att reda ut.

I ditt exempel med älgen är det ju du som väljer kameravinkel, utsnitt, exponeringsinställningar m.m. Men det är bonden som väljer vid vilken tidpunkt bilden ska tas, och det kanske kan vara nog så viktigt. Sen finns som sagt även varianten med delad upphovsrätt, då två eller flera upphovsmän finns som var och en bidragit med väsentliga delar till verket. Kring allt detta finns dock inga glasklara regler, utan det får väl i värsta fall bli en tvist som till slut får lösas i en domstol, den dagen det krävs.
 
ANNONS