Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Bildbyrå

gerhardp skrev:
Mja, 24 bitar (3*8) okomprimerad TIFF på 50MB brukar vara ett vanligt krav.

/G
En bildbyrå tycket att det var bättre att man skrev ut en bild från en 6 MP kamera (EOS 10D) och sedan skannade bilden. Då skulle bildfilen bli stor och bra. -Snacka om "God dag yxskaft"
 
Jag har levererat bilder från raw som jag gjort till tiff enligt önskemål.
Andra som jag från raw sparat i tiff för att köparen ska tappa så lite som möjligt innan han gör en jpg.
Till de som själva vill ändra bilden o s v.
Jag själv förespråkar ingenting.
Utan det är väl hur man jobbar.
Vem som vill ha bilden o s v.
Jag leverera också bilder som jag tagit i jpg.
Tycker själv om att arbeta med raw för att jag inte tar så många bilder vid varje tillfälle o s v. Tycker det är kul också.

Tror alla har rätt metod efter vad man önskar för slutresultat.
Eller för vad man behöver få ut i slutändan.
Man kör det som passar ens försäljning eller annat. Att sen reta sig på vad andra som man inte varken känner personligen eller inte vet hur dom arbetar för att få det man behöver av en bild är ju befängt.
Att formatet skulle ha med förmågan att hantera en kamera att göra verkar förbannat långsökt.
Mvh/-Anders
 
Jag leverear jpeg till bildbyrå och det går utmärkt, jag får tom betalt för bilderna ;-)
 
Att en kamera ger förutsättningar i tid, antal bilder, format, tidsbrist, tidsöverflöd, färdiga bilder, obehandlade bilder, möjlighet att skicka i olika format, o s v för olika önskemål är väl bara bra.
Varför tracka en som hittat sin väg.
En väg som passar.
En väg som ger det man vill.
En väg som gör att köparen blir glad på enklaste sätt.
Jag önskar jag hade hittat min digitala väg. men jag slåss fortfarande med att både hata och älska digitalkameran som jag använder varje dag. Men jag börjar själv gilla det för mig så viktiga, att kunna skicka smidigt.
Men jag verkligen älskar mina analoga som jag nu har lånat bort nästan allihopa. F90x:en torde jag aldrig få tillbaka..men jag hoppas den ger lika stor glädje för den som lånat den som den gjort för mig.
Men den passar inte in i större delen av mitt liv nu, tyvärr.
Nåja, man smygfotar analogt ändå ibland.
Och hoppsan, så var det en som vill ha min 6x9 diabild på Pite-älv som jag tog i fjol. Kändes kul.
För en som arbetar och försörjer sig på bilder är det ju många ggr den snabbaste och enklaste vägen som gäller. För en del mer och för en del mindre.
För de som inte säljer så är det väl intresset av vad man pillar på med som är det viktigaste.
Sen har vi dom som mig, kombinerar. Och där blandar man allt som jag har tagit upp.
Så att hitta den rätta vägen går inte att definiera som en autostrada som är lika för alla.
Svaret om valet av format finns alltså bara hos dig själv.
Mvh/-Anders
 
Lars Johnsson skrev:
Ja det gjorde du. Du hade klippt in mitt citat i inlägget och kommenterade det. Titta tillbaka på ser du. Om du redan glömt vad du gnällde på
ber om ursäkt att jag var otydlig. visst använde jag ett citat från dig, men det var ett av många likadana uttalanden som fick statuera exempel och jag skrev Ni som i många personer och inte som artigt tilltal till äldre person.
sorry for that.
 
Wolfgang skrev:
Men det måste ju finnas någon anledning att vissa bildbyråer inte vill ha jpeg.
Jag påstår inget utan bara undrar :<)

Visst finns det en anledning. Bilder som kan se helt OK ut i RGB uppvisar ofta de typiska JPEG-artefakterna när man separerar bilden till CMYK. Och eftersom bildbyråer mest säljer bilder för tryck kommer bilderna separeras till CMYK.

MVH/Stefan
 
Wolfgang skrev:
Men det måste ju finnas någon anledning att vissa bildbyråer inte vill ha jpeg.
Jag påstår inget utan bara undrar :<)

Hur många fotar i TIFF? o att omvandla komprimerad jpeg till tiff e ju som att spela över en mp3 fil till DAT o tro att man förbättrat nåt... vojne. En gång komprimerad, alltid komprimerad. Annars kan man fota i 640x480 o sen interpolera också.

För ett par år sedan talade jag med en bildbyrå som ville ha filer i 300 dpi o A4, det var ett krav som inte ens värstingdigitalarna klarade då, men det var helt okej att interpolera upp bilden.

Svaret är att det beror på okunnighet m a o.
 
HDFS) (KGS skrev:
Hur många fotar i TIFF? o att omvandla komprimerad jpeg till tiff e ju som att spela över en mp3 fil till DAT o tro att man förbättrat nåt... vojne. En gång komprimerad, alltid komprimerad. Annars kan man fota i 640x480 o sen interpolera också.
Jag kan inte fotografera i TIFF. D70s tillåter endast JPEG och RAW eller båda två samtidigt.
Alltså får det bli RAW och sedan kan jag välja TIFF eller JPEG.
Att omvandla en JPEG tillbaka till TIFF är ju inte speciellt proffsigt.
Fotograferar man med JPEG så gäller det att inte bearbeta bilden i PS, eftersom JPEG är ett självförstörande format. Så har jag lärt mig hittills.
 
HDFS) (KGS skrev:
En gång komprimerad, alltid komprimerad. Annars kan man fota i 640x480 o sen interpolera också.


Visst finns det många bildbyråer som inte vet var de talar om, men detta med JPEG eller TIFF är inte så puckat. Alldeles för många fotograferar i JPEG, bearbetar bilden i JPEG och levererar i JPEG. Till och med de mest fanatiska JPEG-förespråkarna här på Fotosidan måste ju erkänna att bilderna blir sämre efter varje ny JPEG-komprimering. Så även om man vill fotografera i JPEG är det ju viktigt att spara om bilden i TIFF under det att den bearbetas.

Jag har i alla fall sett alldeles för mycket bildbyråbilder fyllda med fyrkanter. Så med de bildbyråer jag skrivit leveransvillkor för har det alltid krävts bearbetning i TIFF och leverans i TIFF.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Visst finns det många bildbyråer som inte vet var de talar om, men detta med JPEG eller TIFF är inte så puckat. Alldeles för många fotograferar i JPEG, bearbetar bilden i JPEG och levererar i JPEG. Till och med de mest fanatiska JPEG-förespråkarna här på Fotosidan måste ju erkänna att bilderna blir sämre efter varje ny JPEG-komprimering. Så även om man vill fotografera i JPEG är det ju viktigt att spara om bilden i TIFF under det att den bearbetas.

Jag har i alla fall sett alldeles för mycket bildbyråbilder fyllda med fyrkanter. Så med de bildbyråer jag skrivit leveransvillkor för har det alltid krävts bearbetning i TIFF och leverans i TIFF.

MVH/Stefan

Bättre då att spara bilden i psd medan man arbetar med den, då har man kvar alla inställningar, om man nu jobbar i PS och använder lager...
Jobbar själv med jpg, skulle inte kunna köra raw, har testat och det tar alldeles för stor plats och segar ner kamerorna för mycket.
 
usch va pinsamt.
tycker jag har brusat upp väldeliga och tagit åt mig till höger och vänster och missförstått ditten och datten.
inser precis nu att jag borde hållt käften och tyst invänta en röd vecka.
(tänk att man aldrig lär sig)

så sorry alla som jag eventuellt retat upp.
*skickar kramar*
det var inte riktigt medvetet eller meningen.
humöret mitt var visst inte riktigt stabilt.
*rodna*
 
Estethia skrev:
usch va pinsamt.
tycker jag har brusat upp väldeliga och tagit åt mig till höger och vänster och missförstått ditten och datten.
inser precis nu att jag borde hållt käften och tyst invänta en röd vecka.
(tänk att man aldrig lär sig)

så sorry alla som jag eventuellt retat upp.
*skickar kramar*
det var inte riktigt medvetet eller meningen.
humöret mitt var visst inte riktigt stabilt.
*rodna*

Tycker inte du ska ha dåligt samvete på något sätt! Du har i alla fall försökt styra upp tråden, men ingen verkar vilja lyssna tyvärr...=(
 
MartinB skrev:
Tycker inte du ska ha dåligt samvete på något sätt! Du har i alla fall försökt styra upp tråden, men ingen verkar vilja lyssna tyvärr...=(
tack, va du e snäll!
jag kunde dock helt klart låtit bli att brusa upp. ;o)
skulle följt mitt eget råd jag brukar ge.
"ta en paus, gå å drick en kopp te".
 
ANNONS