Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem reparerar Sony förutom Infocare?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Observera, jag har inte kritiserat Scandinavian Photo eller InfoCare. I princip är det synd att det inte tycks finnas alternativ som kan ge lite konkurrens när det gäller reparationer.
Jag tycker att det var ett saftigt kostnadsförslag, jag hade inte åberopat garanti eftersom jag trodde att den bara omfattade ett år.
Nu känns det som en lösning är på gång.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De flesta organisationer i den offentliga sektorn måste göra så. Annars bryter de mot lagen.
Är du verkligen säker på det att det skulle vara förbjudet att handla från olika distributörer som man gjort upp avtal med. Det som är det stora felet är ju att de väljer endast en. Det är ju att be om problem. Alla som jobbar i det offentliga kan ju se att det inte är särskilt svårt att se att ett temporärt monopol är dyrare än från andra källor och ofta kan man inte leverera heller. Jag tror att det här med att ge bort monopol mer handlar om att offentliga sektorn har inkompetenta inköpare. Det man vinner är en enkelhet för personer som inte klarar att bedriva aktiva inköp utan har vant sig vid att inte bry sig om att handla där det finns och är billigast i varje given stund.

Resultatet blir onödigt dyra inköp och onödiga slack i projekten för att denna utsedde monopolist inte har grejorna hemma och då får man vänta vilket kostar massor i dessa jätteorganisationer eftersom man inte kan gå till någon annan enligt avtal. Varför skulle det vara förbjudet att ingå avtal med fler än en leverantör?

En aktör som Dustin (som var kund bl.a. åt företaget jag jobbade på) byggde ett system för att sköta detta både smidigt och ekonomiskt optimalt. I deras fall handlade det om tre huvuddistributörer (varav firman jag jobbade på var en) som de fördelade sina köp mellan och det måste en offentlig aktör också kunna göra. Det vore väl fan om inte en aktör av Stockholm Stads dignitet eller Landstinget skulle kunna knåpa ihop en bra lösning när Dustin Bosse, redan på 90-talet, fick till detta på ett då halvsketet Dustin, som då var en bråkdel så stora och starka som de är nu.

Det är är verkligen inga svåra grejor rent tekniskt. Att ha något körbart skulle bara ta några veckor. Den stora utmaningen skulle inte vara detta utan att få människorna i dessa stora korkade organisationer att svänga och tänka om sitt tänk - för det är inte lätt. Det skulle göra att en del skulle få ägna sig åt annat som idag måste jobba med prisövervakning och korruptionskontroll - en kontroll de till stor del skulle slippa med bättre konkurrens. Med dessa offentliga upphandlingar är det bara konkurrens en gång och det är när anbud på hela avtalen tas in. Med samkörning av prislistor och lagersaldon så är det konkurrens vis varje enskilt inköp. Det är en jäkla skillnad.

Jag är stort förvånad över att ingen tagit ett ordentligt tag kring detta i Stat, Landsting och Kommuner och jag tycker det är skamligt att man hanterar våra skattepengar så slappt som man faktiskt gör med denna kultur av tidsbegränsade monopol.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Observera, jag har inte kritiserat Scandinavian Photo eller InfoCare. I princip är det synd att det inte tycks finnas alternativ som kan ge lite konkurrens när det gäller reparationer.
Jag tycker att det var ett saftigt kostnadsförslag, jag hade inte åberopat garanti eftersom jag trodde att den bara omfattade ett år.
Nu känns det som en lösning är på gång.
Jag tycker verkligen att det vore bra om Sony kunde hålla sig med alternativ. Jag vet dock inte om det är vanligt med det i branschen.

Skönt om det löser sig. Skulle vara rätt tungt om man skulle behöva kasta kameran, som trots allt inte är särskilt billig bara för att det inte fanns några andra realistiska alternativ.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så vitt jag vet är de väl så i alla branscher?
Finns bara en auktoriserad verksamhet att vända sig till. Exempelvis vårt företag har ju massor av instrument vi är förpassade att använda de som är godkända av tillverkaren.
Är inte exempelvis inte RCC man får vända sig till för Canonprylar gällande garantier?
Tura Scandinavia för Sigma?
Kamera service i Kungsör för Samyang?

Sen om man kan vända till till andra serviceställen som är utanför garantiärende är en annan sak.
 

nivas

Aktiv medlem
Skulle undvika det om garantin gäller.

/Stefan
Nu har jag bara reparerat Canongrejer,
men om man skickar in sina trasiga prylar så kommer verkstan att tala om ifall det är garanti eller inte. Om det inte är garanti så får du en offert på reparationen, som du skickar in till försäkringsbolaget. Om de godkänner den, så har man ju iaf fått billigaste alternativet?!?
 

PMD

Aktiv medlem
Är du verkligen säker på det att det skulle vara förbjudet att handla från olika distributörer som man gjort upp avtal med. Det som är det stora felet är ju att de väljer endast en. Det är ju att be om problem. Alla som jobbar i det offentliga kan ju se att det inte är särskilt svårt att se att ett temporärt monopol är dyrare än från andra källor och ofta kan man inte leverera heller. Jag tror att det här med att ge bort monopol mer handlar om att offentliga sektorn har inkompetenta inköpare. Det man vinner är en enkelhet för personer som inte klarar att bedriva aktiva inköp utan har vant sig vid att inte bry sig om att handla där det finns och är billigast i varje given stund.
Läs om lagen om offentlig upphandling. För att slippa skriva ett förfrågningsunderlag som alla intresserade leverantörer kan svara på så tecknar man ramavtal med en eller få leverantörer. Det är ju inte hållbart att skriva förfrågningsunderlag för varje liten skitpryl som ska köpas in.

Resultatet är att man skapar en monopolsituation för några enstaka leverantörer. Jag vet inte hur lång tid ramavtalen brukar löpa på, men det vettiga vore ju att göra nya varje år så att alla leverantörer får chansen att vara med.
 

iSolen.se

Guest
Det är dock fortfarande så att om du har köpt kameran genom firman så gäller inte konsumentköplagen utan du är då hänvisad till tillverkarens/generalagentens/detaljistens garantivillkor. Butiken du har köpt av kan mycket väl hänvisa till generalagenten eller tillverkaren för ett garantiärende. Det är bara när man reklamerar enligt konsumentköplagen som man har laglig rätt att kräva att butiken tar hand om ärendet.

Om nu Sony har två års garanti på kameror så borde väl den gälla din kamera, såvida du inte har misshandlat den.
Stämmer det verkligen? Om du köpt kameran av butiken är det den du ingått avtal med, företagare eller privatperson spelar ingen roll.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte pratat om konsumentköplagen eller köplagen utan om avtalsparter. Du/ditt företag har inte ingått avtal med någon annan än affären.
Butiken kan ställa villkoret att eventuell reklamation ska göras hos tillverkaren/generalagenten. Kolla köpvillkoren i förväg om du ska göra ett inköp! Om inget sådant villkor finns så är det säljaren som ska ombesörja reklamationen. Rätt till reklamation har man dock i två är oavsett vem som ska stå för åtgärden. Hur bevisbördan fördelas har jag ingen koll på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Butiken kan ställa villkoret att eventuell reklamation ska göras hos tillverkaren/generalagenten. Kolla köpvillkoren i förväg om du ska göra ett inköp! Om inget sådant villkor finns så är det säljaren som ska ombesörja reklamationen. Rätt till reklamation har man dock i två är oavsett vem som ska stå för åtgärden. Hur bevisbördan fördelas har jag ingen koll på.
Köplagen är dock dispositiv, så det går inte att med säkerhet säga då annat kan följa av avtalet e dyl. Se 3 §.
 

iSolen.se

Guest
Butiken kan ställa villkoret att eventuell reklamation ska göras hos tillverkaren/generalagenten. Kolla köpvillkoren i förväg om du ska göra ett inköp! Om inget sådant villkor finns så är det säljaren som ska ombesörja reklamationen. Rätt till reklamation har man dock i två är oavsett vem som ska stå för åtgärden. Hur bevisbördan fördelas har jag ingen koll på.
Nej i ett vanligt köp över disk innehåller inga sådana villkor.

Gå tillbaka till butiken.
 

sb12

Aktiv medlem
Jag har inte pratat om konsumentköplagen eller köplagen utan om avtalsparter. Du/ditt företag har inte ingått avtal med någon annan än affären.
Ja och det är ju alltså köplagen/konsumentköplagen som reglerar avtalet.
Tillverkargarantier är i princip alltid utformade så att bevisbördan ligger hos tillverkaren, i köplagen ligger den tvärtom hos köparen direkt efter köpet.
Mer fördelaktigt att utnyttja garantin.
Tillverkarens garanti är inget som har med säljaren att göra. Ibland hanterar säljaren sådant, men det är inget måste.
 

PMD

Aktiv medlem
Köplagen och konsumentköplagen är olika lagar som inte ska blandas ihop alltför mycket. Annars har jag inga invändning mot vad du skriver.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läs om lagen om offentlig upphandling. För att slippa skriva ett förfrågningsunderlag som alla intresserade leverantörer kan svara på så tecknar man ramavtal med en eller få leverantörer. Det är ju inte hållbart att skriva förfrågningsunderlag för varje liten skitpryl som ska köpas in.

Resultatet är att man skapar en monopolsituation för några enstaka leverantörer. Jag vet inte hur lång tid ramavtalen brukar löpa på, men det vettiga vore ju att göra nya varje år så att alla leverantörer får chansen att vara med.
Nä och få kan ju vara tre eller hur. Alternativet till att teckna avtal med fler än en är inte nödvändigtvis att gå ut på stan och handla även om det sker det med i ren frustration eller att inför varje inköp skriva förfrågningar. Man ingår avtal med ett antal som tillhandahåller samma typer av produkter t.ex. och sedan får den inköpet som har den hemma vid tillfället och om fler har det så köper man där det är billigast. Nästa gång kanske köpet hamnar hos någon annan av de man har avtal med. Då måste alla dessa upphandlade företag stå mer på tå. Det behöver ingen trött monopolist.

Jag har jobbat i offentliga sektorn både som lärare i skolan och i Stockholms Stad som projektledare och IT-utvecklare så jag har handlat en del även jag på dessa avtal både från Volvo IT och Atea som Stockholm då köpte IT-grejor av och sett hur jäkla tossigt det blir ibland med dåligt övervakade monopol. Sedan har vi ju alla sett vad monopolen hos One Med lett till. Men allt har inte varit monopolens fel utan mycket av tungroddheten berodde på hur staden valt att organisera sin egen hantering.

En annan sak man inte ska underskatta vidden av är att en hel del IT-utvecklare överhuvudtaget inte vill jobba med en organisation som exv. Stockholms Stad eftersom utveckling i staden upplevts som oerhört bökig och det är en uppfattning jag delar efter mina egna erfarenheter. Jag har träffat en del som uttryckt att det faktiskt inte varit värt besväret eftersom de kunnat tjäna betydligt mer med betydligt mindre huvudvärk och färre frustrationer i andra projekt i privata sektorn. Gemensam IT handlade väldigt mycket om att få ordning på IT-driften i stan så tyngdpunkten låg helt på drift och inte på utveckling och det kostade nog Stockholm rätt avsevärda summor att utvecklingen som jag sett den var så pass ineffektiv som den var.

En liten adapter till en MAC tog monopolet över 600 spänn för som fanns på MAC-shopen på andra sidan Götgatan för drygt 200. Den fotograf som upptäckte det blev förbannad för till skillnad från jag som bor i Vaxholm så var det ju hans skattepengar. Så det är inte bara One Med.

Andemeningen i all offentlig upphandling är att den ska ske till så bra priser som möjligt men just att man ger bort monopol gör ju att det inte blir så och det leder inte sällan till korruption och mygel då det är så mycket som står på spel när man slåss om kontrakten. Det skulle man slippa i stor utsträckning om man valde att upphandla från ett antal godkända källor man slutit avtal med. Jag har inte föreslagit någon annan lösning än att utveckla effektiva stödsystem för aktiva inköp och att man istället för att sluta avtal med en enda monopolist ingå avtal med en handfull leverantörer. Då kan man få konkurrens i varje enskilt inköp istället för vid kampen om avtalet var tredje-fjärde eller femte år. Jag har för mig att avtalet med Volvo IT löpte på fem år. Avtalet med ATEA har jag sämre koll på men det var av dem man köpte mjukvara.
 

iSolen.se

Guest
Köplagen och konsumentköplagen är olika lagar som inte ska blandas ihop alltför mycket. Annars har jag inga invändning mot vad du skriver.
Jag varken blandade ihop eller blandade in dessa, avtalet som du ingår är mellan dig och butiken oavsett om du handlar som företag eller privatperson, det är ni som är parter, inte Sony eller någon annan.

Man brukar få ett kvitto och jag har aldrig sett någon avtalstext där så att man inte kan gå tillbaka till butiken om produkten är felaktig, med reservation för elgiganten/siba/mediamarkt som jag normalt undviker vid köp av mer komplicerade produkter pga sämre och krångligare service men de kan knappast friskriva sig från paragraferna i konsumentköplagen.

Betalningsmetod t ex faktura som du tog upp borde inte ha med detta att göra. Jag handlar ibland som företag mot faktura och har inte sett någon sådan paragraf. Det brukar stå bara, belopp, betalningstid etc, ungefär som på kvittot.

Enl konsumentköplagen har kunden alltid rätt att butiken sköter kontakter mot tillverkare etc och jag är tveksam att en butik kan avtala bort detta.

I fallet företag - företag så får man väl läsa vad man avtalar, dvs läsa kvittot och vanlig avtalsrätt. Kan avtalstext skrivas på fakturan? Fakturan kommer ju efterråt när man kanske redan har hunnit använda produkten.
 

PMD

Aktiv medlem
Konsumentköplagen är inte tillämpbar när ett företag köper något (det gäller såväl aktiebolag som enskild firma) och den här deltråden handlar om vad som gäller för ett företag.
 

NisseMorrum

Medlem
Det är dock fortfarande så att om du har köpt kameran genom firman så gäller inte konsumentköplagen utan du är då hänvisad till tillverkarens/generalagentens/detaljistens garantivillkor. Butiken du har köpt av kan mycket väl hänvisa till generalagenten eller tillverkaren för ett garantiärende. Det är bara när man reklamerar enligt konsumentköplagen som man har laglig rätt att kräva att butiken tar hand om ärendet.

Om nu Sony har två års garanti på kameror så borde väl den gälla din kamera, såvida du inte har misshandlat den.
Står det privat namn på ordersedeln så är det ett privat köp.
Scandinavian Foto har skyldighet att ta in kameran och sedan sända den till serviceverkstaden. Har Scandinavian Foto i sin tur köpt kameran via Sony så är det tyvärr Infocare som som de anlitar.
Har själv mycket negativ erfarenhet av Infocare och Sony.
 

NisseMorrum

Medlem
Min Sony RX10 mk3 hakade upp sig i zoomen och skickades in till Infocare som vill ha 9.500 kronor för att reparera den.
Det känns som jag vill ha en 2nd opinion, eftersom det känns saftig att betala nästan tio papp.
Finns det någon annan, privat eller annat som reparerar kameror?
Står det privat namn på ordersedeln så är det ett privat köp.
Scandinavian Foto har skyldighet att ta in kameran och sedan sända den till serviceverkstaden. Har Scandinavian Foto i sin tur köpt kameran via Sony så är det tyvärr Infocare som som de anlitar.
Har själv mycket negativ erfarenhet av Infocare och Sony.
 
ANNONS