Annons

Vem/vad finns på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

totof

Medlem
Det kan tänkas att detta ämne redan finns avhandlat på Fotosidans Forum. I så fall får ni stryka detta och hänvisa till den diskussion jag inte hittat.
Till problemet.... Jag har skannat ett stort antal (15.000) dia. Skanning med Digit scan 5000 har gått bra. Jag fotograferar också av gamla albumsbilder. Jag vill ju att mina efterkommande skall veta vad bilderna föreställer. Jag taggar nu namn och platser i Lightroom, men det tar tid. För att titta på bilderna krävs också att man har och kan hantera Lightroom. Nu undrar jag om jag är på rätt spår eller om det finns något programneutralt sätt att hantera denna information. I de gamla album som jag skannar har ibland skrivits vilka som finns på bilderna - men väldigt ofta saknas informationen och bilden saknar därmed värde.

Har funderat en del på samma problem och jag valde följande teknik:
1. Ger alla skannade bilder unika namn (för diabilder blir det magasin + bildnr, t ex. 302-14 är bild 14 i magasin 302
2. I Excel skriver jag in bildnummer, årtal, plats och kommentarer, t. ex. vilka som är med på bilden.
3. När jag blir "klar" kommer jag att exportera Excel-filen till en pdf-fil, som jag tror är ett mer framtidsäkert format

Jag gör som du gör med bildnummer etc - då kan jag gå tillbaka och hitta originalbilden om det behövs.
Detta med Excel är nog inte så dumt. Jag kanske skall övergå till det. Fördelen är att man kan koppla Excelfiler till en databashanterare alternativ söka i Excel direkt. Pdf-fil kan ju skrivas ut och läsas i en pärm.

Högst intressant fråga!
Lightroom går faktiskt att använda utan att betala, http://thedambook.com/lightroom-never-fully-expires/
så bilderna blir inte inlåsta om man inte betalar för programmet. Iaf inte idag.

Men om man utgår från att programmet inte fungerar eller går att få tag i om X antal år, då ser jag två lösningar:

1. Exportera bildfilerna med metadata
2. Exportera bildfiler med bildtexter synligt i bilden. Notera att bildtexten inte nödvändigtvis behöver ligga i/ovanpå bilden, utan texten ligger nedanför originalbilden.

Ettan är simpel, du väljer bilderna och exporterar dem med inställningen "Metadata Inkludera: All metadata". Då kan andra program läsa bildtexter och nyckelord.

Tvåan är lite knepigare, jag har beskrivit ingående i den här tråden, inlägg 2 och 7.

Här finns såklart nackdelar - texten är endast läsbar för ögat, om man inte kombinerar lösning 1 och 2.
Säg att person X ärver en hårddisk med bilder, inte säkert att denne kan/vill/orkar installera Lightroom eller ett program som kan visa metadata. Jag tror inte de flesta datoranvändare idag ens känner till metadata eller ens kan slå på funktionen i program. De går efter filnamn.
Men en bild där det står "Farbror Nisse" kanske skänker mer glädje än en bild utan namn?

Bilagor

• 002.jpg
    002.jpg
    109.7 KB · Visningar: 33
Alternativ-2 ser mycket tilltalande ut. Hur mycket jobb (minuter/bild) beräknar du att det tar när "mallen" väl är gjord?

Alternativ-2 ser mycket tilltalande ut. Hur mycket jobb (minuter/bild) beräknar du att det tar när "mallen" väl är gjord?

0 minuter. Du skapar en export-förinställning och exporterar som vanligt.
Nästan alla inställningar går att sätta i % så att det passar bilder av olika storlekar.

Eftersom man inte får någon förhandsvising av resultatet så krävs det ett par testexporter innan man hittar rätt.

Här är receptet, som på inga sätt är perfekt.

Bilagor

• Adobe Lightroom - Exportera en fil - Screen Shot 3 mars 2016 15.33.34.jpg
    Adobe Lightroom - Exportera en fil - Screen Shot 3 mars 2016 15.33.34.jpg
    44 KB · Visningar: 54
ANNONS
Götaplatsens Foto