Annons

Vettiga objektiv till D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

k_malte

Medlem
Ska köpa en D60 och jag undrar lite över objektiv till den. Ska man börja med ett eller två objektiv? Och vilka? Har tittat lite på Tamron då de verkar vara prisvärda och av hyfsad kvalitet.

Någon som har lite förslag eller tips?

Sigma har en 17-35/2.8-4.0 (6750:) som jag har fått för mig ska vara ganska bra, funderar på att köpa på mig en sådan själv för framtida D-SLR. En ganska stor skillnad i pris (10 000:-?) från Canons motsvarighet även om den kanske håller lite bättre skärpa. :)

/anders

Hej

Sigma 24-70/2.8
(ev Sigma 14 eller 17-mm området), jag har en 14/2.8
Canon 100-400L IS

Detta ger mycket för pengarna och fungerar bra.

En D60 kan ge fantastiskt resultat och bör helst ha optik av hög klass. Med tanke på priset är det rent av patetiskt att sätta budget-zoomar på den. Glöm Tamrons s.k. super-zoomar, men Tamron har visst ett 90mm macro som ska vara superskarpt.
Ett 50/1.8 kostar nästan inget och är superskarpt.
Börja i rätt ända, dvs med bra optik...

Hej MAts

Helt enig. Jag har provat billigare(enklare) objektiv, men då på D30:n och det är skillnad.

Sigma 24-70/2.8 håller dock bra klass.

Man bör även tänka på att 2.8 ger bättre ods i lågt ljus då D60:ns autofokus kräver bra kontrast för att låsa.

Roine

Om du har rad ar definitivt ett 16-35/2.8 ett underbart objektiv pa en D60. En ide kan vara att aka till New York for att kopa. Dar kostar det ca 12.000 kr sa du kan fa resan betald samt pengar over till annat (i jamforelse med att kopa i Sverige).

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Nej nej! Optiskt ar den i toppklass eftersom normaloptik ar enkel att tillverka. Mekaniskt ar den valdigt plastig, men det behover inte gora sa mycket. Autofokusen ar ganska ljudlig och inte den snabbaste. Men man far fin optik till ett bra pris.

Annars kan du ju alltid kopa ett 50/1.4 om du vill ha snabbare och tystare AF samt battre mekanisk finish. Men da kostar den ungefar 4 ganger mer.

Jag har bl.a ett 16-35/2.8 och ett 50/1.4 till min D60. En underbar kombination. Men smakar det sa kostar det ju saklart. Beror nog på hur mycket man fotar hurvida man vill lagga ut sa mycket pengar.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Jag vill bara tacka för råden jag fick och ge lite feedback på vad det blev.
Köpte först ett Canon EF 50/1.8 och ett Sigma EX 70-200/2.8 (Jespers tips bl.a.) och jag blev/är väldigt nöjd med vad de presterade. Framförallt det superbilliga Canonobjektivet har fått jobba hårt, över 500 bilder med det på en månad. Sigmas objektiv kostade en slant men har gett valuta för pengarna. Då jag fotograferar mycket ishockey åt en förening så träffar jag en del Nikonfantaster (pressfotografer) och några av dem har faktiskt blivit positivt överraskade av resultaten.

Det nyaste objektivet, Sigma EX 15-30, har jag inte använt så mycket men det har gett bra bilder hittills. Vet dock inte om det är värt pengarna direkt.

Det man som novis inte direkt tänker på är hur tungt allt blir och hur mycket småprylar man behöver till. Från filter till stativ och sen börjar det likna en hockeytrunk man släpar på. :)

Vad var det då vettigaste köpet efter Canons objektiv? Ett Manfrotto monopodstativ. Jag är knappast klen men kameran känns ordentligt med Sigmas tele.

Återigen tack för tipsen!

k_malte skrev:
Vad var det då vettigaste köpet efter Canons objektiv? Ett Manfrotto monopodstativ. Jag är knappast klen men kameran känns ordentligt med Sigmas tele.

Star du och fotar hela hockeymatcher sa later val ett monopodstativ som en jattebra ide. Du slipper bli trott i armarna och du far skarpare bilder.

Om du inte har en redan sa kan en blixt vara bra att ha. T.ex en 420 EX.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

ANNONS
Götaplatsens Foto